AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Har prøvd meg på hjemmelaget lasagne. Fulgte vanlig oppskrift på bolognesesaus med kjøttdeig. Lagde den, lagde en hvit ostesaus og la lagvis med først ostesausen, bolognesesausen, pastaplater og osten øverst. Krydret godt, resultatet ble... kjedelig, tamt, smakløst. Krydret jo sausene rikelig, men syns likevel at det smakte laaangt i fra Toro lasagnen. Poenget er ikke at det skal smake "industri", men ha den klassiske lasagnesmaken som man får med kittet fra Toro. Tror dere det ville fungert bedre om jeg blandet sammen bolognesesausen og ostesausen??? Tenker at i lasagnen til Toro skal man jo ha melk oppi den blandingen, som utgjør begge sausene...
#Mj# Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 omresultatet ble smakløst mådu krydre mer. hva slags krydder hadde du i? tror egentlig ikke det spiller noen rolle om du blader sausene, hvertfall ikke når det kommer til smaken.
juliane Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Nå smaker jo ikke lasagne fra Toro akkurat "klassisk lasagne" da... Smaker det for lite må man krydre mer. Masse god basilikum i kjøttsausen, masse ost og en god dæsj muskatnøtt i ostesausen. Og så må jo selvfølgelig smake på beggge sausene sammen før man har dem i formen... 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Kan anbefale deg denne oppskriften: http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pasta-og-ris/festlasagne Ikke klassiske lasagne, men vanvittig god! Generelt for å få god smak bruk ferske urter og hvitløk. Jeg pleier å surre løk, gulerot, paprika, hvitløk og løk med kjøttdeigen. Hvilken kjøttdeig bruker du? Lasagne synes jeg trenger litt fett så bruker en blandig av karbonadedeig og kjøttdeig av storfe. Kylling eller svin blir for magert etter min smak. Samme med bare karbonadedeig.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 "Klassisk lasagne med smaken fra Toro"- ha ha ha må du gi deg. Oppskriften din mangler nok både salt, pepper, riktig ost, eddik mm. 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Generelt for å få god smak bruk ferske urter Tørkede urter i sausen når den skal koke, ferske urter blir bitre, men ferske urter på toppen når maten skal serveres er godt.
Gjest alille Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Bruk mer krydder/urter (og kanskje mer løk og hvitløk), smak deg frem med en skvett rødvin og la sausen koke et par timer. Det er, etter min mening, det viktigste for en nydelig, hjemmelaget lasagne. Og bruk gjerne hermetiske cherrytomater fremfor vanlige. Har aldri opplevd at lasagnen har vært tam i forhold til toro sin.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Toro smaker ikke lasagne, det smaker Toro. Da har du rett og slett ikke smakt skikkelig god lasagne. Les gjerne her. Husk å smake på maten før du putter den i ovnene, så du kan tilsette mer krydder om nødvendig. 2
Gjest Herr Drue Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Nå smaker jo ikke lasagne fra Toro akkurat "klassisk lasagne" da... Kunne ikke vært mer enig. TS: Hvordan lager du tomatsausen din? Ikke hør på de som sier "mer krydder". Smaken skal komme av råvarene dine: tomatene, løken, hvitløken. Stek masse løk og litt hvitløk blankt med fersk timian og persille, så har du en god base for tomatsaus. En KLASSISK tomatsaus vil forresten inneholde gulrøtter og selleri fra bunnen av. Bruk så både ferske tomater (gjerne cherry) og boksetomater. Bland inn rikelig med god olivenolje. Ikke bland bechamelen og tomatsausen. Men ja, det eneste du faktisk må ha fra krydderskapet (ved siden av salt og pepper) er, som nevnt lengre opp, muskat. Men om målet ditt er å gjenskape TORO (og det håper jeg virkelig ikke), så kan du gå på en vietnameserbutikk og kjøpe dette: 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Dette er goood lasagne! Oppskrift: Tomatsaus: Olje i kjele, fres løk og hvitløk, tilsett en boks herm tomater og en grønnsaksbuljongterning, småkok ca 20 min. Smak til med pepper. Hvitsaus: Lag hvitsaus av ca 6 dl melk. tilsett muskat og pepper etter smak i sausen. Stek kyllingkjøttdeig/kyllingfilet krydre med pepper. Stek en pk bacon som du har skjært opp i strimler. Sil av olje fra ett glass fetaost og smuldre den. Legg lagvis hvitsaus, lasagnepl, kylling og bacon, feta og tomatsaus. Ost på toppen. 200 grader i ca 45 min. KNALL godt!
Ingis Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 Lasagnen min har jeg fått veldig mye skryt for:) Jeg har hvertfall aldri opplevd problemer med at den ikke smaker nok:)!
RedFox81 Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 Jeg bruker en oppskrift fra matprat når jeg lager lasagne! Jeg er ingen dreven kokk, men den er ikke vanskelig, og etter at jeg har laget den oppskriften for første gang, gikk vi aldri tilbake til Toro-lasagne! Hjemmelaget er bare så mye bedre. Bruker tørr basilikum i oppskriften, istedenfor fersk, og bruker som oftest "vanlig" ost i hvit sause, og Jarlsberg på toppen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 noen ting jeg pleier å ha i: div urter(tørkede) gulrøtter chili løk hvitløk gir meget god smak:)
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 Jeg steker løk, paprika og kjøttdeig sammen, heller over en boks hermetiske tomater og smaker til med hvitløk, oregano, salt, pepper, sitron og sukker. Dette koker jeg i ca en halv time. Og så lager jeg bechamel-saus, med masse grovkvernet pepper i og en god dæsj med olivenolje. Legges lagvis i form, med en boks creme fraiche mellom lagene også, og masse ost på toppen. Sykt godt.
Gjest Spinell Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 Åh, nå fikk jeg lyst på lasagne! Det er lenge siden jeg lagde det sist, og det er enda lenger siden jeg laget fra Toro-pakke, men jeg mener bestemt at jeg krydrer tomatsausen med både basilikum og estragon!? (Samt dugelig med pepper osv). Muskat i hvitsausen er en selvfølge. Unngå for all del hvitt pepper. Det smaker slik hestemøkk lukter!
murray Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 Anbefaler Trines lasagne: http://trinesmatblogg.no/2011/02/23/lasagne-til-mafiaen/ Beste lasagnen jeg har spist iallefall. Nam! Toro-lasagnen er ikke lasagne btw
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #17 Skrevet 27. mars 2012 Jeg synes lasagne må ha en god del oregano i seg. Gjerne basilikum i tillegg. Fyldig bechamelsaus. Og selvsagt hjemmelagde pastaplater. Lasagne i vårt hus er ikke noe man hiver sammen fredag etter jobb, men tar gjerne en dag å lage. Men det er verdt det
Gjest Solsmil Skrevet 28. mars 2012 #18 Skrevet 28. mars 2012 Klassisk lasagnesmak fra toro, ja.. men jeg er faktisk enig, liker toro sin best. Det meste av mat blir best når jeg lager det fra bunnen av, men lasagne foretrekker jeg toro. Men noen veldig "klassisk" lasagne er det nok ikke.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #19 Skrevet 1. april 2012 Tørkede urter i sausen når den skal koke, ferske urter blir bitre, men ferske urter på toppen når maten skal serveres er godt. Det er det reneste tøv! Rosmarin, persille, timian, oregano, meriam etc. er mye bedre i frisk form og skal koke med sausen. Tørket oregano er ikke så verst, men det er et hav av forskjell på tørket og frisk basilikum. Basilikum er det best å ha i til slutt. 1
Gjest cool_water Skrevet 1. april 2012 #20 Skrevet 1. april 2012 Jeg pleier å lage dobbelte av denne oppskriften. Benytter denne tomatsausen til pasta bolognese og lasagne, anbefales! Min personlige mening er at tomatsausen har alt å si når man lager en god lasagne. Det er den som setter smaken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå