Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rart at både kristne og ikke-kristne velger å gå med en miniatyrversjon av en torturmetode fra oldtiden rundt halsen ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått noen fine smykker med kors, men jeg finnes ikke troende (verken døpt, konfirmert kirkelig eller noe slikt). Jeg har veldig lyst til å bruke smykkene, men jeg lurer på om det er dumt å gå med dem siden jeg ikke er kristen?

Jeg betegner meg selv som kristen (har den tidligere omtalte barnetroen), og er altså ikke muslim.

Men det hender likevel jeg bruker et smykke som skal representere "Fatimas hånd", som er et religiøst symbol innen islam.

Dette gjør jeg fordi smykket betyr mye for meg, og fordi jeg synes det er pent.

Jeg synes ikke det er galt at ikke-kristne går med kors.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gang leste jeg om noen som faktisk mente det burde være forbudt (også for elever) å gå med religiøse symboler på feks skolen. Utgangspunktet deres var vel at de ville bli kvitt muslimske hodeplagg, og da mente de at kristne symboler måtte vekk i samme slengen. Den dagen jeg ikke måtte fått lov til å gå med et smykke med kors, hadde jeg satt meg på bakbeina. Mitt kors har en spesiell historie, da jeg fikk det av en venn tilhørende en annen religion. Han ga det til meg fordi det ikke var trygt for ham å bruke det i hans hjemland. Jeg ville sett det som et stort paradoks om jeg også skulle forbys å bruke det i mitt hjemland. Nå ble dette kanskje litt i ytterkant av temaet om å bruke kors når man ikke er kristen, men for å svare på det også så har jeg heller ingenting mot at ikke-kristne går med kors. Mange har slike smykker som betyr mye for dem, som de kanskje har fått til konfirmasjonen av eksempelvis en kjær bestemor.

Skrevet

Jeg syns det er rart at både kristne og ikke-kristne velger å gå med en miniatyrversjon av en torturmetode fra oldtiden rundt halsen ;)

For noen kan et enkelt kors symbolisere det tomme korset, det vil si at Jesus har oppstått fra døden og etterlatt et tomt kors. En slik tolkning vil forøvrig igjen gjøre det uaktuelt for ikke-troende å bruke smykker med kors.

• Liker 2
Skrevet

For meg ville det føles helt feil å gå med kors, siden jeg har et litt anstrengt forhold til kirken. På generell basis synes jeg det er litt merkelig at folk velger å gå med kors når de ikke er kristne, men det er ikke noe jeg gidder irritere meg over.

• Liker 1
Skrevet

jeg er ikke kristen,men har et kors sombetyr veldig mye for meg. jeg har det på et ganske langt kjede og går med det under genseren....

Skrevet

Jeg har et pittelite gullkors som jeg bruker av og til. Fikk det av mamma og det har alltid betydd mye for meg. Brukte det ofte da jeg savnet henne, og nå bruker jeg det fordi jeg er troende. Vet ikke om jeg vil kalle meg kristen, for jeg går jo ikke i kirken eller leser bibelen - men jeg tror på Gud, Jesus, himmelen og jeg ber til Gud om kvelden. :)

Men det er stor forskjell på et diskret kors-smykke og et overdådig bling-bling smykke. Når jeg tørr å spørre en ateist om hvorfor han/hun går med kors, får jeg alltid til svar at "nei, korset er ikke egentlig et symbol på gud, fra norrøn tid symboliserte det ditt og datt og derfor tolker jeg det som ditt og datt". Samme type mening som "nei jeg feirer ikke kristen-jul, jeg feirer juul".

Det norske folk (inkludert kristne) er åpne og akseptable nok til at det er helt greit å bruke et kors-smykke rett og slett fordi de synes det er pent. Så bruk smykkene dine du! Men ta med i beregningen at det kan hende du får noen spørsmål... :)

• Liker 2
Skrevet

Synes du også det er merkelig av ikkekristne å vifte med et norsk flagg?

Nei, og jeg mener ikke det kan sammenlignes. Korset er kun en del av det norske flagget. Når de vifter med flagget feirer de Norge. Norge har en sterk kristen historie, og å erkjenne det er ikke galt på noen måte. Å gå med et symbol på kristendommen rundt halsen, er i mine øyne litt merkelig når du ikke er kristen.

• Liker 4
Skrevet

Morsom tråd! Tenkt på det flere ganger fordi jeg synes kors er så utrolig fint :)

Men tenker vel at det er litt teit å bruke sånne "symboler" hvis det ikke har noe betydning for deg, ala kors, palastinaskjerf osv.

Men gjør som du vil, og ikke tenk på hva andre sier :)

Skrevet

jeg er """kristen""", dvs døpt og konfirmert i kirke, men jeg vil ikke bruke kors på klærne mine. Synes det blir litt teit, når jeg ikke er kristen på den måten.

Gjest Krembanan
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville tenkt over det om andre gjorde det, men for meg ville det vært feil.

Gjest denten
Skrevet (endret)

.

Endret av denten
Skrevet

Akkurat nå ser jeg på kors som mer en "moteting" enn noe som har med tro å gjøre. Å se folk med korsplagg/tilbehør får meg ikke til å lure på om de er troende eller ikke. Har selv korssmykker som jeg har fått i dåp, som jeg ikke bruker, men har et klesplagg med kors på. Jeg er ikke spesielt kristen, men er både døpt og konfirmert kristelig.

Skrevet

Jeg tolker at de som bærer kors, spesielt forholdsvis små kors i gull eller sølv, er troende.

Jeg, som ateist, bruker ingen av de korsene jeg har fått som gave i barndommen, og jeg bruker heller ikke "mote"kors.

Jeg syns det er litt hyklersk å bære kors når man ikke tror.

:heks:

Nå er korset mest brukt innen kristendommen, men det er funnet innrissede kors fra steinalderen. Nesten alle kulturer gjennom historien ar brukt kors som symbol. Det var på et tidspunkt symbol for himmelretningene. Så om man ikke aksepterer kristendommen trenger en heller ikke akseptere kistendommens monopolisering av korset. Man kan gi korset den betydning man selv ønsker. Sjansen er stor for at man finner dekning or det i en eller annen kultur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke kristen og har meldt meg ut av statskirka. For meg blir det helt feil å gå med kors når jeg ikke er kristen, syns egentlig ikke det korset er så veldig fint heller, men kanskje jeg hadde latt meg selv gå med det hvis jeg syntes det var eksepsjonellt pent. Man kan jo selvfølgelig gå med hva man vil, og syns man det korset er så fint så må man få lov til å gå med det, for noen er det et symbol på en tro, for andre er det bare et smykke.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Driver du fortsatt og smisker for sjefen din? :fnise:

Min lenke

Prognosene til "the haters" slo ikke helt an, for å si det sånn. Nok et eksempel på at KG ikke er et sted å hente råd, folk er for opptatt av sine egne antipatier og egen agenda.

AnonymBruker
Skrevet

Korset har jo blitt et symbol som er in å gå med. Det er jo nesten like normalt som hjertesmykker f.eks. Jeg ser ikke på det som noe religiøst egentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korset har jo blitt et symbol som er in å gå med. Det er jo nesten like normalt som hjertesmykker f.eks. Jeg ser ikke på det som noe religiøst egentlig.

Hva du mener er ikke interessant, all den tid det de facto er et religiøst symbol.

• Liker 1
Skrevet

Hva du mener er ikke interessant, all den tid det de facto er et religiøst symbol.

De religiøse sier det er et religiøst symbol, men om man avfeier religion som tull, er det ikke noen grunn til å legge vekt på hva mennesker som tror på tull definerer noe som helst som....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...