Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er få kommentarer som provoserer meg så mye som: "Det er ingen menneskerett å få barn".

Jeg har aldri opplevd noen som prøver å få barn si at det er deres menneskerett å få de barna de ønsker seg. Så hvorfor sier folk sånn?

Jeg forbeholder meg retten til å ønske meg barn selv om vi nå har ønsket oss barn i nesten syv år. Enkelte dager føles som vi aldri kommer til å bli foreldre, men vi må da få lov til å håpe og tro at vi en dag kan få kjenne to små lubbne armer om halsen og få høre en barnestemme kalle oss mamma og pappa.

Det hender at vi får andre dumme kommentarer også som også virker som om de sies mest for å såre oss i vår lengten og savn. Hvorfor er folk så slemme?

Selv de som selv har slitt med å få barn synes å glemme hvor vondt det var, når de selv lykkes og mange trår over på den andre siden hvor de kommer med de samme vonde kommentarene, det er bare det at deres kommentarer sårer enda mer fordi de har jo vært her i mine sko og kjent på fortvilelsen. :tristbla:

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke folk sier det fordi de ønsker å være slemme.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sier de dette ovenfor folk som prøver, eller for de som mener at staten skal dekke alt av kostnader etc ifht forsøk/adopsjon etc?

Jeg oppfatter at dette argumentet ofte oppstår i adopsjonsdebatt(ifht godkjenning), og da er det jo helt riktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier de dette ovenfor folk som prøver, eller for de som mener at staten skal dekke alt av kostnader etc ifht forsøk/adopsjon etc?

Jeg oppfatter at dette argumentet ofte oppstår i adopsjonsdebatt(ifht godkjenning), og da er det jo helt riktig.

Ja, noen sier det i sammenhenger der de først spør om det ikke snart er på tide at vi får barn eller gjør foreldrene våre til besteforeldre.

Når vi sier at vi prøver så godt vi kan, men at det foreløpig ikke har gått vår vei så kan folk finne på å si at vi må huske på at det ikke er noen menneskerett å få barn. Det har ikke vært snakk om økonomi eller hva vi gjør for å lykkes.

Skrevet (endret)

Men det ER ingen menneskerett å få barn. Derimot er det en menneskerett å prøve og å få forholdene lagt til rette for seg slik at man har muligheten til å forsøke seg på det.

Jeg tror de færreste sier dette for å være slemme med ufb'ere.

Endret av Silfen
  • Liker 4
Skrevet

Med mindre man selv er ufrivillig barnløs har man ikke noe som helst grunnlag for å kunne si noe slikt. Det er både tåpelig og ufølsomt og arrogant om man selv ikke vet hvordan dette kjennes. (Med mindre man sier det til noen som er rasende fordi de ikke får adoptere, men ikke tar inn over seg at begrunnelsen er at de ikke har en livssituasjon et barn kan få det godt i.)

Rent intellektuellt kan man jo hevde at det selvsagt ikke er alt her i livet som er en menneskerett å få, men hvordan skal jeg som har barn kunne si noe slikt til noen som kunne tenke seg det men ikke har det foreløpig? Hva vet vel jeg om hvordan det er?

Jeg hadde nok følt det som en menneskerett å få hjelp om jeg ikke hadde kunnet produsere barn. Det er tross alt vanlig å få barn. Og ofte medisinske ting som gjør at man ikke får dem sånn helt uten videre. Så hvorfor skal man ikke ha rett til barn om man er velegnet til å være foreldre? Man har rett til annen helsehjelp når det er noe som ikke fungerer "som normalt", hvorfor skal det være annerledes med forplantningsevnen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har brukt dette uttrykket, så er det i sammenheng med f.eks barnevernssaker hvor foreldre har forsømt barna på verste måte, og ikke innser at de trenger hjelp/stritter i mot omsorgsovertakelse når dette er tydelig til barnets beste. Det har ikke falt meg inn å bruke det om ufrivillige barnløse - men godt egnede foreldre. Barn er en sann glede, og barn og foreldre skal berike hverandres liv.

Lykke til med prøvingen :klemmer:

• Liker 4
Gjest Survival
Skrevet

Folk er ikke frekke. Folk er realistiske og korrekte. Det er faktisk ikke en menneskerett å få barn. Og ikke burde det være det heller. Personlig mener jeg at mange mennesker bør vært fratatt retten til å få barn, men det er jo ganske vanskelig fysisk sett siden de fleste av oss er utstyrt med kroppsdeler og funksjoner som gjør at vi kan få barn. At noen ikke har denne muligheten, er bare en uheldig situasjon, ikke brudd på en menneskerett. Jeg syns synd på mennesker som fortjener å føde barn, som fortjener å ta seg av et barn fordi de er godt egnet foreldre og gode mennesker, men det endrer ikke meningen min.

• Liker 12
Skrevet
Man har rett til annen helsehjelp når det er noe som ikke fungerer "som normalt", hvorfor skal det være annerledes med forplantningsevnen?

Stort sett så får man jo hjelp når det gjelder forplantningsevnen. Selv om Norge henger etter på enkelte felter. Men hvilken medisinsk hjelp skal man for eksempel gi til en kvinne med mrkh? Da er jo adopsjon eller surrogati eneste utveien. Og det er jo ingen menneskerett å adoptere (men alle skal kunne prøves som kandidater) eller benytte seg av surrogat (selv om alle kan forsøke seg på den prosessen også). Så jeg tenker at det er her det ligger; altså menneskeretten er at man skal kunne forsøke, ingen kan nekte deg å sende inn en adopsjonssøknad eller reise utenlands for ED etc, men adopsjonsbyråer kan si at du er en uegnet kandidat og klinikker kan nekte å donere sine egg til deg og det er der dette med at det ikke er noen menneskerett å få barn kommer inn, slik jeg ser det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det ER ingen menneskerett å få barn.

Kan du forklare meg hvorfor det var nødvendig å komme med denne kommentaren når INGEN her har påstått at det er en menneskerett? Hvorfor måtte du si det?

Jeg har ikke påstått at det er det. Jeg har heller ikke klaget over systemet, eller bedt om å få dekket noen kostnader. Det eneste jeg har bedt om er å få beholde min drøm om en dag å bli mamma. :tristbla:

• Liker 5
Skrevet

Kan du forklare meg hvorfor det var nødvendig å komme med denne kommentaren når INGEN her har påstått at det er en menneskerett? Hvorfor måtte du si det?

Jeg har ikke påstått at det er det. Jeg har heller ikke klaget over systemet, eller bedt om å få dekket noen kostnader. Det eneste jeg har bedt om er å få beholde min drøm om en dag å bli mamma. :tristbla:

Og hvorfor måtte du sitere EN setning når jeg i den neste sier at det er en menneskerett å forsøke?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at ikke alle bør ha barn. Men, dette er jo en tråd som ble startet av en prøver som får høre denne kommentaren når hun forteller at de må jobbe litt ekstra med saken.

Spørsmålet er vel hvorfor folk på død og liv skal fortelle dem som sliter at de ikke har "rett til" barn.

Hvis du knekker ankelen er ikke det første jeg sier til deg: "Nå må du jo huske på at det ikke er noen menneskerett å gå uskadd gjennom livet." Noe du kanskje ikke hadde verken hevdet eller ment. Og som ville vært bra slemt av meg å si i stedet for å ønske deg lykke til med behandlingen.

Jeg synes alminnelig høflighet og sosial intelligens bør brukes i all mellommenneskelig kommunikasjon, også i møte med ufrivillig barnløse. Noe det virker som ikke er tilfellet i TSs situasjon.

Endret av Elle Melle
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor måtte du sitere EN setning når jeg i den neste sier at det er en menneskerett å forsøke?

Fordi jeg ikke forstår hvorfor du måtte si akurat det. Du kunne holdt deg til å si at du synes det må være en menneskerett å forsøke.

Poenget mitt er at det er ingen som mener at det skal være en menneskerett å få barn (jeg har i allefall ikke møtt noen) så hvorfor sier folk sånt da? Jeg ønsker å forstå dette, kankje jeg klarer å slutte å ta meg nær av det da. :tristbla:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at ikke alle bør ha barn. Men, dette er jo en tråd som ble startet av en prøver som får høre denne kommentaren når hun forteller at de må jobbe litt ekstra med saken.

Spørsmålet er vel hvorfor folk på død og liv skal fortelle dem som sliter at de ikke har "rett til" barn.

Hvis du knekker ankelen er ikke det første jeg sier til deg: "Nå må du jo huske på at det ikke er noen menneskerett å gå uskadd gjennom livet." Noe du kanskje ikke hadde verken hevdet eller ment. Og som ville vært bra slemt av meg å si i stedet for å ønske deg lykke til med behandlingen.

Jeg synes alminnelig høflighet og sosial intelligens bør brukes i all mellommenneskelig kommunikasjon, også i møte med ufrivillig barnløse. Noe det virker som ikke er tilfellet i TSs situasjon.

Takk, du har forstått hvorfor jeg blir så lei meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes, helt ærlig, at det er litt vel hårsårt å bli lei seg fordi noen sier at det ikke er en menneskerett å få barn. Det er en slik floskel som folk gjerne sier fordi de ikke helt vet hva de skal si, og kanskje som trøst ("dere er ikke alene med å ikke kunne få barn").

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg ikke forstår hvorfor du måtte si akurat det. Du kunne holdt deg til å si at du synes det må være en menneskerett å forsøke.

Poenget mitt er at det er ingen som mener at det skal være en menneskerett å få barn (jeg har i allefall ikke møtt noen) så hvorfor sier folk sånt da? Jeg ønsker å forstå dette, kankje jeg klarer å slutte å ta meg nær av det da. :tristbla:

Men begge ting er jo avhengig av hverandre. Derfor er det jo naturlig å avgrense hva som er hva. At det ikke er en menneskerett å få barn blir jo ikke mindre sant av at man ikke kan si det.

Jeg tviler forresten at man som ufb'er kan la vær å ta ting til seg, uansett hva man sier og gjør, eller ikke sier og gjør. Jeg vet om ufb'ere som har fått barn som fremdeles blir lei seg når de tenker på årene som ufb'er, fordi det er en så altoppslukende tilstand som ofte ikke gir rom for så mye annet.

Jeg tror du heller bør aksepter at du blir trist og lei. At det er lov til å rope faen så hele verden hører deg eller grine seg tom i dusjen. For så lenge man har en drøm, så vil ting såre når man ikke klarer å oppnå den og det er lov å være forbanna og lei seg.

Skrevet

Kanskje det er en idé å stille folk til veggs? Spør konfronterende og rett ut om det du lurer på. Ikke vær høflig.

- Det er jo ikke en menneskerett å få barn.

- Hvorfor sier du det?

- Det er jo ikke det...

- Mener du å si til meg at vi ikke burde forsøke å få barn fordi vi trenger litt ekstra hjelp?

- øøøhhh...

- Hvis jeg trenger råd om den saken har jeg andre å spørre, så vi kan kanskje snakke om noe annet?

Folk aner ofte ikke hva de skal si om de må gjøre nærmere rede for flosklene sine.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange folk er så klønete og dumme når de slenger med leppa i situasjoner det hadde vært bedre å holde kjeft.

Mange av de igjen aner ikke hva det er å være ufrivillig barnløs og tror IVF er noe skummelt, design baby greier som de ikke forstår. Og da blir kommentarene dumme.

Alle vet at det ikke er en menneskerett å få barn, også ufrivillige barnløse, men det er en menneskerett å få prøve uten at du må sette huset i gjeld. Og det kan man stort sett her i Norge. Selv om vi ligger en del bak andre land.

Ufrivilliger barnløse er veldig såre på dette og hvis man ikke skjønner det så mangler man en stor dose med empati. Om man ikke vet hva man skal si i slike situasjoner, så si det. Si at jeg ikke helt vet hva jeg skal si. Det er helt greit.

TS: :klemmer:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da skjønner jeg at du blir lei deg.

Det hadde iallefall jeg blitt.....

I en sånn setting er jeg helt enig med deg i at det er slemt.

Så jeg ville svart akkurat det; "hvorfor sier du noe så sårende? nei, det er ingen menneskerett å få barn - men det tar ikke bort vårt store ønske om å en dag få oppleve det"

Skrevet

Jeg synes, helt ærlig, at det er litt vel hårsårt å bli lei seg fordi noen sier at det ikke er en menneskerett å få barn. Det er en slik floskel som folk gjerne sier fordi de ikke helt vet hva de skal si, og kanskje som trøst ("dere er ikke alene med å ikke kunne få barn").

Trøst? Da er man sannelig ute på viddene ... er det for mye forlangt at folk tenker seg om før man åpner munnen?

Floskler og klisjeer er ekstremt sårende, nettopp fordi folk slenger dem rundt i hytt og pine uten å tenke over hva de sier og hvordan det blir mottatt.

Det er ingen menneskerett og få barn, det er helt sant, men det er totalt irrelevant i en diskusjon om ufrivillig barnløshet. Ingen påstår at de vil ha barn fordi det er en menneskerett, så hvorfor dra det inn? Bruker du dette uttrykket, er det fordi du ikke har noe fornuftig å si.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...