Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Hvordan vil du definere forskjellen mellom jente og kvinne? Når er det "overgangen" skjer?

Selv vil jeg definere meg som kvinne.

Fordi:

Jenter er usikre og må stresse for å finne ut av seg sjøl. Det kreves

hardt, hardt arbeid for å få selvtillit og respekt fra andre. Kvinner er der

jenter vil være. Sterke, vakre og smarte. Kvinner er kunnskapsrike og har mye å lære bort. Og er selvsagt fantastisk hyggelige!

Jeg tror at vi aldri bør eller vil komme til å miste jente-følelsen. Den

er nemlig en forutsetning for vekst og action. Den kan vare i noen

minutter eller i flere måneder.

Kvinnefølelsen er belønningen for det harde arbeidet. Overskuddet som

alle har glede av. En indre ro som viser utenpå.

Min meining er at det er en personlig følelse. Jo eldre vi blir, jo mer

erfaringer får vi og jo tryggere føler vi oss. Jeg har opplevd den

fantastiske følelsen å gå fra å være jente på heltid til kvinne med

jente-perioder.

Hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er noe i det du sier..

føler meg som en kvinne i forhold til min kjære..

føler meg som en jente i forhold til professorene osv

Skrevet

Jo eldre jeg blir jo mer føler jeg meg som en kvinne.

Jo mer har jeg lyst til å forbli en jente.

Skrevet

Begrepet kvinne innebærer så mangt. Rent biologisk sett vil jeg si man er en ung kvinne når man er i stand til å bære frem et barn. Men en videre oppfatning har med livserfaring, alder og fremtreden å gjøre.

Skrevet

Jeg synes definisjonen ligger mer i alder enn i modenhet/personlighet. En 16-17-åring ville jeg aldri kalt kvinne samme hvor moden hun var eller om hun til og med hadde barn. En 30-40-åring ville jeg heller aldri kalle jente, selv om hun var ultrabarnslig og umoden.

Skrevet

Vi journalister er blitt "oppdratt" til å skrive "jente" om jenter inntil 18 år. Etter det skal man skrive "kvinne". Det samme gjelder for gutt/mann. Selv synes jeg det er rart når nabogutten på 18 år, og som ble født da jeg var 11, blir betegnet som "mann". "En 18 år gammel mann ble tatt i å kjøre i xxx km/t". Jeg er ikke av den oppfatning av disse begrepene, bare så det er sagt! :briller:

Skrevet

Veldig enig i din definisjon jeg GreenSky..

Men jeg forbeholder meg likvel retten til å dra på "jentetur" (selv om vi alle er godt voksne)... det blir liksom ikke det samme med "kvinnetur" :sjarmor:

Skrevet

Jeg er enig i det meste av det du sier! Men jeg tror ikke man MÅ ha mye selvtillit for å kunne kalle seg kvinne, og jeg tror det har mye å si hvor voksen du er i hodet, ikke bare antall år.

Og jeg tror også at vi alltid vil ha en jente inni oss...

Skrevet
Veldig enig i din definisjon jeg GreenSky..

Men jeg forbeholder meg likvel retten til å dra på "jentetur" (selv om vi alle er godt voksne)... det blir liksom ikke det samme med "kvinnetur" :sjarmor:

Enig jeg også :Nikke:

:hoho: kvinnetur!!! Høres uhyggelig seriøst ut!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, ord forandrer mening som denne historien kan illustrere:

En 90årig ugift dame ble hyllet på sin fødselsdag

og en av hennes nevøer omtalte henne

som en "kvinne". Da begynte 90åringen å gråte

over en slik beskyldning og sa at Gud var vitne på at hun

fortsatt var en pike. Hun hadde ikke hatt noen

utenomekteskapelige afferer men noen mann!

Og en annen gang var det en leser som skrev indignert

inn til et kryssordblad at det var feil i en oppgave:

Stikkordet var "kvinne" og den eneste løsningen han fikk

til å passe var "nonne" og det kunne jo ikke stemme.

Nonner skal jo være jomfruer.

Gjest GreenSky
Skrevet
Vi journalister er blitt "oppdratt" til å skrive "jente" om jenter inntil 18 år. Etter det skal man skrive "kvinne". Det samme gjelder for gutt/mann. Selv synes jeg det er rart når nabogutten på 18 år, og som ble født da jeg var 11, blir betegnet som "mann". "En 18 år gammel mann ble tatt i å kjøre i xxx km/t". Jeg er ikke av den oppfatning av disse begrepene, bare så det er sagt!  :briller:

Jasså? Jeg har studert journalistikk og ønsker å bli journalist, men det visste jeg faktisk ikke. Tror imidlertid ikke at dette blir fulgt opp 100%? Jeg har ikke noen link med eksempler jeg kan legge ut, men jeg er helt sikker på at jeg har hørt tilfeller i media hvor det har blitt referert til personer over 18 år som jenter/gutter.

Skrevet

Jeg likte hovedinnlegget ditt - og måten du ser på det!

:Nikke:

Og jeg likte definisonen på jentetur...

:Nikke:

Jeg jobber som freelance journalist og har også erfart at man skal kalle det unge menn/kvinner når man snakker om de over 18 - men når denne inndelingen går over til å være kvinne/mann er jeg mer usikker på faktisk.... Tror nok det kommer litt ann på personen det r snakk om også..

Jeg er kvinne - helt og fullt, men jeg er også jente og pike... Og bruker det som passer meg der og da....

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...