Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2004 #1 Skrevet 13. januar 2004 Jeg fikk denne på mail: Tre menn var ute å reiste og bestemte seg for å overnatte på hotell. På hotellet fikk de vite at rommet koster 300 kroner, så de betalte 100 kroner hver og gikk for å legge seg Senere fant resepsjonisten ut at han hadde tatt for mye betalt siden rommet egentlig kostet 250 kroner, så han ringte på pikkoloen og sa han skulle ta denne 50 lappen og gi den til mennene Pikkoloen mente at det ville være vanskelig å dele 50 kroner på 3 menn, så han tok like greit 20 kroner selv og gav hver mann 10 kroner. Dette betyr at mennene betalte 90 kroner hver for rommet. 90x3 er 270 kroner. Pikkoloen tok 20 kroner. 270 kroner + 20 kroner = 290 kroner. HVOR er den siste tieren? Kan noen mattegenier forklare meg hvordan dette er mulig?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. januar 2004 #2 Skrevet 13. januar 2004 Pikkoloen mente at det ville være vanskelig å dele 50 kroner på 3 menn, så han tok like greit 20 kroner selv og gav hver mann 10 kroner. Dette betyr at mennene betalte 90 kroner hver for rommet. 90x3 er 270 kroner. Pikkoloen tok 20 kroner. 270 kroner + 20 kroner = 290 kroner. HVOR er den siste tieren? Etter å ha tenkt lenge og vel, fant jeg ut at det er en regnefeil her Den er garantert lagt inn med vilje for å forvirre den som leser det. Tenk nå. De har betalt 300. De får igjen 30. Da blir det 270. Pikkoloen får 20. Da blir det 250. De har altså betalt 250 for rommet, og 20 i tips. Regnefeilen er at man har lagt til det pikkoloen har "fått i tips", i stedet for å trekke det fra.
Cawarra Skrevet 13. januar 2004 #3 Skrevet 13. januar 2004 Denne er jo bare laget for moro og forfatteren har bare blandet sammen tallene på en snedig (feil) måte for å forvirre. Forklaringen er enkel: De tre gjestene betalte totalt 3x90kr=270kr; 250kr for rommet+20kr som pikkoloen tok, tilsammen 270kr. Altså, ingen 10-er er borte.
Champagne Skrevet 13. januar 2004 #4 Skrevet 13. januar 2004 Hehe, den tok pappa på meg da jeg var liten og jeg har lurt på den endel. Han nekter nemlig å gi meg svar på slike oppgaver fordi han vil jeg skal klare det selv. Vi tok den opp igjen i julen, da klarte jeg den!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå