AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg er gravid i uke 9 og har de siste par ukene drukket veldig mye juice (mest eple-eller appelsinjuice, men også diverse smoothier osv). Når jeg sier veldig mye mener jeg i snitt en halvliter pr dag... Vet jo at dette er usunt, og egentlig alt for mye sukker, men er en del kvalm, og juicen hjelper på kvalmefølelsen.. Når juicetørsten kommer er det liksom bare helt umulig å holde seg unna... Andre gravide som sliter/har slitt med juice-"avhengighet"..? Evt avhengighet av andre matvarer som er usunne (evt usunne i stort volum, som juice). Hvordan takler dere det? Gir etter, eller greier dere å holde dere unna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 9. mars 2012 #2 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg er egentlig stordrikker av Tab xtra, men merker at etter jeg ble gravid så er jeg så sugen på fruktdrikker og saft ganske ofte. Holder meg til Fun Light, men det blir jo noen glass for dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #3 Del Skrevet 9. mars 2012 TS her: ja, jeg er egentlig stordrikker av cola zero, men etter jeg ble gravid byr cola og annen brus meg helt imot. Er liksom bare juice som frister.. Drikker vann hver dag også, men juice smaker så utrolig mye bedre.. I dag har jeg drukket nesten en liter juice tror jeg, og merker at jeg har dårlig samvittighet for det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 9. mars 2012 #4 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg er også ganske hektet på skikkelig god appelsinjuice for tiden (er 16 uker på vei), og har vært det i et par måneder. Er normalt glad i juice uten å drikke det altfor ofte, men nå bare må jeg ha det i kjøleskapet. Rent bortsett fra at jeg ikke har det nå, og gjett om jeg fikk lyst på ferskpresset appelsinjuice etter å ha svart her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 9. mars 2012 #5 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Jeg levde på ferskpresset appelsinjuice de første ukene.. Det og frukt.. Endret 9. mars 2012 av O'hara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 9. mars 2012 #6 Del Skrevet 9. mars 2012 Her og har det gått mye i frukt og juice. Har så lyst på noe friskt liksom! Tror ikke en halvliter juice om dagen er den verste lasten en kan ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #7 Del Skrevet 10. mars 2012 I alle dager- skal man ha dårlig samvittighet for å drikke juice og smoothies også nå...da har det gått for langt, spør du meg! Nei, drikk din halvliter/liter med god samvittighet! Mageboeren har ikke godt av at du bekymrer deg, det er vel så usunt som litt fruktsukker. Og du får jo i deg masse gode ting, ikke bare naturlig fruktsukker. Evt. kan du jo kjøpe deg en juicepresse og lage egen juice, da får du med deg alt det gode + at du kan lure f.eks. gulrot, spinat og brokkoli inn (bittelitt) uten at du smaker det. Hilsen en som spiser sjokolade hver dag med GOD samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 10. mars 2012 #8 Del Skrevet 10. mars 2012 Prøv å drikk med sugerør i alle fall, så beskytter du tennene dine litt mer. Er faktisk det jeg ser på som problematisk, ikke megden fruktsukker. Store mengder juice er ikke bra for emaljen på tennene, og som gravid er tennene ekstra skjøre. Så pass på dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #9 Del Skrevet 10. mars 2012 Og lager du smoothies, kan du tilsette litt havregryn (jern) eller knuste linfrø (omega3 og jern), så får du i deg enda litt mer sunt. En halv liter juice er ikke noe å bekymre seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modig mor Skrevet 10. mars 2012 #10 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg var skikkelig kvalm og drakk mye juice de første ukene. Det syntes på vektoppgangen, men jeg klarte ikke å få ned vann i store mengder. Da kvalmen forsvant, forsvant også juicesuget, og vektøkningen flatet ut. Drikk juice hvis det er det som skal til for å komme gjennom dagen - det kommer bedre tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #11 Del Skrevet 10. mars 2012 TS her: takk for så mange svar, da greier jeg å roe den dårlige samvittigheten litt Og takk til Teriyaki for innspillet med å drikke med sugerør, var ikke klar over at man også i utgangspunktet er mer utsatt for tannsykdommer som gravid. Da går jeg for å kose meg med enda et glass juice, elsker alle de deilige ferskpressede juicene som er å få tak i nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 10. mars 2012 #12 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg hadde kick på ferskpresset appelsinjuice og eplemost (dog ikke blandet) de 12 første ukene, og jeg kan ikke si at jeg hadde dårlig samvittighet av den grunn. Jeg var mye kvalm, og dette var noe av det som det var lett å holde på og som i tillegg gjorde at maten ble nede. Nå er lysten på eplemost borte, og lysten på appelsinjuice er tilbake på normalen. Dvs ett glass daglig. Som gravid skal man jo gjerne drikke appelsinjiuce ved siden av et jernrikt måltid, for det letter opptaket av jern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 10. mars 2012 #13 Del Skrevet 10. mars 2012 Det er vel uansett mye bedre å få i seg juice enn lightbrus med aspartam? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #14 Del Skrevet 10. mars 2012 TS her: ja, er helt enig i at lettbrus ville ha vært enda verre å ha voldsomt kick på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 10. mars 2012 #15 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg vil bare si det at du trenger ikke ha dårlig samvittighet litt en gang... Hvorfor juice blir sett på som "usunt" er fordi at dersom du drikker det som en tørstedrikk får du lett i deg mer kalorier enn en trenger. MEN, nå som du er gravid trenger du mer kalorier, og det gjør derfor ingenting om du drikker 1/2 liter til dagen ++. Juice er egentlig ikke usunt, men i store mengder kan det bidra til å øke mengden kalorier en konsumerer i løpet av dagen. Fruktsukkeret i juice er ikke så gale at det skal gi noe utslag det heller i følge læreren mi (og hun er klinisk ernæringsfysiolog så hun burde virkelig vite!!) Studerer selv ernæringsfysiologi. Eneste du bør passe på er tennene. Så nyt juicen din du! Det hadde jeg også dilla på, og har det fremdeles, om en ikke fullt så gale som i 1. trimester :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå