Gjest Lampeskjermen Skrevet 13. januar 2004 #1 Del Skrevet 13. januar 2004 Hei! Jeg ser i tråden om døden at noen av dere tror på reinkarnasjon. Det gjør med litt nysgjerrig. Tror dere at reinkarnasjon er en ond sirkel hvor målet er å bli befridd? (jf. trad østlig religion). Tror dere reinkarnasjon skjer på bakgrunn av karma? Hvordan styrer det deres liv i praksis? Tror dere at reinkarnasjon inkluderer alle levende vesen? Jeg har brukt en del tid i mine studier på østlige religioner. Jeg er derfor litt nysgjerrig på hvordan dere tenker om dette temaet. Hilsen Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adessón Skrevet 13. januar 2004 #2 Del Skrevet 13. januar 2004 Nå generaliserer du når det gjelder østlige religioner. Tiltross for samme rot (vedisk), er ikke alle like. Taoismen skiller seg i så måte fra de andre, og særlig buddhismen da det ikke finnes noe " ond sirkel" på den måten du antydet. En sterkt forenklet forklaring på mitt syn: Mitt syn er farget av vedisk og taoistisk tradisjon. Jeg tror imidlertid at der er flere nivåer som sjelen kan evaluere til. Nå har vi fysisk kropp, og må forholde oss til andre med fysisk kropp. Jeg tror at man må utvikle sjelen, ikke egoet, i retning av dypere spirituell innsikt, empati, nestekjærlighet, etc. Først når man har utviklet seg så langt går man videre. Jeg tror ikke som hinduene at man opparbeider seg dårlig karma og blir gjenfødt til et såkalt laverestående vesen. En begrepsbruk jeg forøvrig misliker da det uttrykker en liten respekt for "skapelsen". Jeg tror at hvis man feiler grovt på enkelte områder får man samme utfordringen på nytt. Ikke som en straff, men for at sjelen skal utvikle seg. Denne innsikten kan ikke oppnås gjennom intellektualiserte prosesser. Bare gjennom handling og skapelse (kreativitet). F.eks jeg som driver med yoga kan ikke oppnå dypere innsikt gjennom å lese en bok, men gjennom handlingen. Dette har innflytelse på mitt liv på følgende måte: Jeg er strikt vegetarianer. Dette er begrunnet i det etiske aspektet. Men også tanken om at den fysiske kroppen er en gave fra skapelsen, derfor forplikter man å ikke forgifte den og å ta vare på den på andre måter. Det har betydning på mitt syn på naturen og alt som lever i den. Jeg tar selv ansvar for det man kan kalle for spirituell utvikling. Jeg tenker over handlingene mine og hvilke konsekvenser de kan ha for andre. Samtidig vet jeg å sette pris på de fysiske gavene vi er blitt tildelt. Evnen til å skape, til å nyte musikk og kunst, god mat, erotikk og mellommenneskelige relasjoner. Jeg tror at reinkarnasjon inkluderer alt. Når dette er sagt så må det sies at jeg langt i fra er perfekt Jeg feiler grovt jeg osgå. Men jeg tror at det viktige er å kunne se dette selv og deretter ta konsekvensen. D.v.s. å prøve å forbedre seg selv. Selv om man mange ganger må kjempe mot sine egne demoner. Dette er langt, men ser du det i sammenheng vil du se at alt er bunnet i mitt syn på reinkarnasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 13. januar 2004 #3 Del Skrevet 13. januar 2004 Mitt syn er farget av vedisk og taoistisk tradisjon. Jeg tror imidlertid at der er flere nivåer som sjelen kan evaluere til. Nå har vi fysisk kropp, og må forholde oss til andre med fysisk kropp. Jeg tror at man må utvikle sjelen, ikke egoet, i retning av dypere spirituell innsikt, empati, nestekjærlighet, etc. Først når man har utviklet seg så langt går man videre. Jeg tror ikke som hinduene at man opparbeider seg dårlig karma og blir gjenfødt til et såkalt laverestående vesen. En begrepsbruk jeg forøvrig misliker da det uttrykker en liten respekt for "skapelsen". Jeg tror at hvis man feiler grovt på enkelte områder får man samme utfordringen på nytt. Ikke som en straff, men for at sjelen skal utvikle seg. Jeg tror stort sett det samme som det som står ovenfor, men kan ikke si jeg er farget av den ene eller andre tradisjonen, da jeg ikke kjenner disse. Denne troen påvirker ikke mitt liv i praksis på noen spesifikk måte (i hvert fall ikke bevisst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 19. januar 2004 #4 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg engasjerer meg ikke noe særlig, men jeg tror at du har èn eller flere oppgaver i hvert liv. Du kan gjerne se på det som en sirkel, men jeg vet at jeg har vært her før og at jeg kommer igjen. Noen av oppgavene er oppfylt og andre ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 20. januar 2004 #5 Del Skrevet 20. januar 2004 jeg tror på reinkarnasjon, og ja jeg tror det gjelder alt liv. jeg tror vi skal gjennom flere faser i livene våre på jorden, for å lære. har også lest et sted at reinkarnasjon var en del av kristendommen før Kirken begynte å fjerne det som ikke passet dem, men vet ikke om det stemmer. på den annen side står det jo noe om 7 * 70 liv eller noe i Bibelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 20. januar 2004 #6 Del Skrevet 20. januar 2004 Akkurat det med kristendom og reinkarnasjon er noe omstridt. Det vises gjerne til et par bibelsteder som kan tolkes slik at reinkarnasjon ikke avvises (av Jesus). Reinkarnasjonsteorien ble "avskaffet" på et kirkemøte i Konstantinopel i år 533. Dessverre har jeg ikke detaljene etter et lite slette-uhell på disken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Del Skrevet 18. juni 2023 Iset skrev (På 20.1.2004 den 21.10): jeg tror på reinkarnasjon, og ja jeg tror det gjelder alt liv. jeg tror vi skal gjennom flere faser i livene våre på jorden, for å lære. har også lest et sted at reinkarnasjon var en del av kristendommen før Kirken begynte å fjerne det som ikke passet dem, men vet ikke om det stemmer. på den annen side står det jo noe om 7 * 70 liv eller noe i Bibelen. Gjest Starya skrev (På 20.1.2004 den 21.16): Akkurat det med kristendom og reinkarnasjon er noe omstridt. Det vises gjerne til et par bibelsteder som kan tolkes slik at reinkarnasjon ikke avvises (av Jesus). Reinkarnasjonsteorien ble "avskaffet" på et kirkemøte i Konstantinopel i år 533. Dessverre har jeg ikke detaljene etter et lite slette-uhell på disken... Hadde vært artig å vite hvor i Bibelen det står om reinkarnasjon. Anonymkode: 08546...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Del Skrevet 18. juni 2023 Fant forresten dette på google: Anonymkode: 08546...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fant forresten dette på google: Anonymkode: 08546...c05 Hvorfor dro du opp en 19 år gammel tråd for å skrive det? Anonymkode: e424e...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå