Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge tenkt på å prøve meg som frilansjournalist, men er veldig redd for at det skal bli vanskelig å få oppdragsgivere?

Er det smart å begynne i det små ved å kontakte lokalavisa, eller skal en satse stort og sende en ferdig sak til et ukeblad/magasin/større avis

Ønsker helst å skrive om samfunn/politikk. Er dette områder hvor det er vanskelig å få solgt inn saker? (Er utdannet samfunnsviter så dette er emner jeg har litt peiling på)

Hva kan en forvente i honorar pr artikkel i ei stor lokalavis?

Håper at det sitter noen der ute som kan hjelpe meg med disse spørsmålene. :-D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet en del i lokalavisen, på oppdrag fra dem. Altså, jeg har stilt meg til disposisjon, og de har sendt meg ut på oppdrag. Noen oppdrag var interessante, andre ikke.

Når jeg har hatt mange oppdrag på kort tid har jeg fått timebetalt, men noen ganger har jeg fått enkelthonorar for artikler på 700 kroner. Dette er en liten lokalavis.

Skrevet

Hva er timelønna?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er timelønna?

Jeg husker ikke nøyaktig, men mener å huske at det var rundt 120 kroner. Jeg fikk ingen helgetillegg.

Skrevet

Er jo ikke mye, men en må vel kanskje godta noe sånt når en ikke har erfaring :-D

Skrevet

Er jo ikke mye, men en må vel kanskje godta noe sånt når en ikke har erfaring :-D

Er det noen flere der ute som har erfaring med dette?

• 4 uker senere...
Skrevet

Det er vanskelig å få noe særlig mer enn 50 prosent inntekt som frilanser med mindre du er veldig godt etablert, dvs har vært innom en del mediehus og kjenner folk. 120 kroner timen er latterlig dårlig. Jeg får nærmere 200 der jeg jobber i ny og ne. Ellers betaler ukebladene og offentlige publikasjoner bra, gjerne frilanssatser, dvs ca 6000 for en dobbeltside i ukeblad. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Kjempelett! Jeg har ikke utdannelse, og jeg får sånn 10 000 per portrett jeg skriver :)

Skrevet

Oj - 10 000,- for portrettintervjuer? Selger du inn mange sånne pr måned da?

Har iallefall tatt mot til meg og ringt lokalavisa. Har ikke vært mulig å få tak i rette vedkommende, men nytt forsøk i morgen. :jepp:

Vet dere om det er greit å ringe rundt til magasiner for å få oppdrag, eller er det beste å skrive noe for så forsøke og selge det?

AnonymBruker
Skrevet

Oj - 10 000,- for portrettintervjuer? Selger du inn mange sånne pr måned da?

Jeg studerer fulltid, så det varierer. Har jeg god tid + litt flaks, kan jeg gjøre seks i måneden mens jeg studerer. Som regel blir det bare 1-2, da jeg har mye å gjøre :)

Skrevet

Er dette noe du får som oppdrag, eller gjør du sakene på eget initiativ?

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe du får som oppdrag, eller gjør du sakene på eget initiativ?

Begge deler. Jeg har noen som kontakter meg om saker de ønsker jeg skal skrive om. Ellers gjør jeg også noe på eget intiativ, og forsøker selge de inn til aviser og blader :)

Skrevet

Tro om det kan være lurt å ha et par arbeidsprøver klare når en kontakter lokalavisa? :unsure:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...