Gå til innhold

Utstilling, jaktprøver etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte oss valp for et par måneder siden, en jakthund. Den er etter veldig premierte foreldre, og jeg føler at dette forplikter litt. Vi har hatt samme rase før som har vært brukt til jakt, men aldri til utstilling eller jaktprøver.

Tenkte nå at vi skulle sette oss mer inn i dette, men hvor begynner vi?

Hvor finner vi informasjon? Hva må hun trene på før utstilling og jaktprøver? Finnes det bøker om dette, eller gode nettsider? Når er hun gammel nok til å begynne?

Tenkte å kontakte rasehundklubben, men ville bare høre litt her inne så jeg ikke føler meg helt blank.

Mia

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg ville begynt med å kontakte oppdrettere jeg. De fleste seriøse oppdrettere er interessert i at etterkommer av deres hunder vises, og er ofte veldig hjelpsomme. Når det gjelder utstilling så finnes det ofte egne valpeklasser så her er det bare å begynne tidlig ;)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, men vi har kjøpt henne fra utlandet grunnet få kull her i Norge. Jeg har skjønt at reglene er litt annerledes der.

Ingen som driver med jakt og utstilling her? Har forstått at valpeshow er ganske uformelt, men hadde vært fint med noen tips.

Mia

AnonymBruker
Skrevet

hundesonen.no er fylt til randen med kunnskapsrike, aktive hundefolk :)

Men jo, valpeshow er en fin plass å begynne. Det står ofte annonser i avisa, og på dyrebutikker og andre hundearrangement. Dere kunne startet med å dra og se på hvordan det foregår, ta med valpen for venne den til settingen.

Valpeshow er helt uformelle, og uoffisielle. De deles i to klasser; 4-6 mnd og 6-9 mnd. Fra hunden er 9 mnd konkurrerer den som junior på utstilling, den blir målt opp mot de voksne, og resultatene er offisielle (registreres på hunden).

Nkk.no er en fin infokilde forøvrig, der ligger også en artikkelserie om utstilling og handling :)

Driver med spor og agility selv, så kan dessverre ikke svare noe om jaktprøver.

Lykke til med valpen!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Valpeshow er veldig uformelt, men øv gjerne på vising av tenner. vi hadde litt problemer kan du si :fnise:

Jeg har lite videre erfaring siden vi ga oss før voksenklasser. vet imidlertid at flere hundeklubber har handling/ringkurs som kan være nyttig. i tillegg til å kontakte raseklubben for hjelp derfra.

Skrevet

Litt vanskelig å gi spsifikke råd når man ikke vet hvilken rase det er snakk om, men jeg vil anbefale et handler-/ringtreningskurs og da gjerne i regi av den aktuelle raseklubben siden det kan være til dels store forskjeller i hvordan rasene bør vises, om de skal på bord eller ikke osv. Og utstillingstrening kan man nesten ikke komme i gang med for tidlig.

Jaktprøvene er forskjellige fra rase til rase, men du finner alle reglementene på NKK sine sider. men også her er raseklubben en god kilde. Generelt sett vil jeg vel si at spesifikk trening av hunden som jakthund med fordel kan vente en stund. Du bør imidlertid forberedet valpen/unghunden ved å la den venne seg til å ferdes i det terrenget den siden skal fungere i. En fremtidig drevhund tar du f.eks. med deg i skogen og mens den fremdeles er liten sitter du ganske enkelt rolig mens du lar valpen snuse rundt og utforske.

Grunnleggende lydighet er også viktig uansett hva slags jakthund du skal ha og hunden må lære å jobbe i kontakt med fører. Virkelig gode jakthunder er faktisk som regel også svært lydige. Innkalling fra drev (drevhunder) og ro i oppskuddet (fuglehunder) er eksempler på øvelser som er vel så krevende som mye av det som vises i lydighetskonkurranser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...