Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor dette bør ligge, men jeg prøver her...

Vi har booket konfirmasjonsselskap på et hotell. Nå har den økonomiske situasjonen forandret seg brått, og jeg sitter og regner på priser...

Virker det rart å be kun faddere, besteforeldre, og søsken av konfirmanten (+ oss foreldre) til middag og de restrerende gjestene til kaffe.

Vi skal ha middagen oppe i et annet lokale enn kakene. Middagen er et koldtbord, deretter trekker vi oss ned i eget lokale.

Det er ingen av gjestene som kommer langveis fra. (De bor kun få minutter/km unna hotellet) Kirken er et godt stykke unna, men jeg regner ikke med at disse gjestene tar veien helt ned dit...

Går dette ann?? Eller virker det snerpete og rart? Gavene åpnes ikke før vi kommer ned i eget lokale, og der skal evt taler også holdes. Det eneste som vi skje er altså en middag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg synes det høres helt greit ut, jeg :)

Dog, som det alltid er i sånne ting så er det alltids noen som blir fornærmet. Men så lenge dere holder alt av taler og gaveting under kaffen, burde det ikke by på de store problemene :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres helt greit ut, jeg :)

Dog, som det alltid er i sånne ting så er det alltids noen som blir fornærmet. Men så lenge dere holder alt av taler og gaveting under kaffen, burde det ikke by på de store problemene :)

Så godt at det ikke hørtes helt merkelig ut. Har jo hørt at mange gjør dette i bryllup, men har aldri hørt om det i konfirmasjon..

Kanskje jeg da skal "tørre" å hoppe i det, og invitere gamle tanter og noen venner kun til kaffe og kaker med taler og gaveåpning... + videofremvisning....

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom det er snakk om gamle tanter og venner hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å "bare" ha dem på kaffe og kaker.Har vært på mange slike konfirmasjoner hos barn av venner. Det holder i massevis.

Jeg ville syntes det var vanskeligere dersom det var snakk om at nære slektninger (tanter/onkler) som hadde reist langt (andre deler av landet) ikke skulle få middag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er snakk om gamle tanter og venner hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å "bare" ha dem på kaffe og kaker.Har vært på mange slike konfirmasjoner hos barn av venner. Det holder i massevis.

Jeg ville syntes det var vanskeligere dersom det var snakk om at nære slektninger (tanter/onkler) som hadde reist langt (andre deler av landet) ikke skulle få middag.

TS: Jeg er helt enig med deg i at det ikke hadde "gått ann" å gjøre det slik, hvis det var nær familie langveisfra.

Disse "gamletantene" er tanter av meg (konfirmantens mor), og meget sjelden sammen med konfirmanten. De bor som nevnt nær hotellet.

Letter å lese at dette ikke virker helt på jordet.... Takk for fine svar..

Skrevet

Tja, jeg ville derimot synes det var veldig rart og egentlig litt uhøflig. Noe av det jeg synes er hyggelig med konfirmasjoner er "hele pakken. Jeg liker å gå i kirken, se selve konfirmasjonen, prate med folk utenfor og hygge oss i et selskap etterpå. I en kaffekonfirmasjon til en nær slektning ville jeg følt meg litt snytt rett og slett.

Men, hadde jeg fått en slik invitasjon så hadde jeg nok likevel gått og hygget meg. Til vertskapet ville jeg ikke sagt noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg ville derimot synes det var veldig rart og egentlig litt uhøflig. Noe av det jeg synes er hyggelig med konfirmasjoner er "hele pakken. Jeg liker å gå i kirken, se selve konfirmasjonen, prate med folk utenfor og hygge oss i et selskap etterpå. I en kaffekonfirmasjon til en nær slektning ville jeg følt meg litt snytt rett og slett.

Men, hadde jeg fått en slik invitasjon så hadde jeg nok likevel gått og hygget meg. Til vertskapet ville jeg ikke sagt noe.

Det er jo dette jeg har vært bekymret for, derfor ville jeg høre andres reaksjoner. Disse personene jeg tenker å be "kun" til kaffe, er vel ikke akkurat selvskrevne i selskapet uansett middag eller ei. De var ikke i dåpen, og er ikke med på bursdager ol. hos oss...

Jeg tror heller ikke noen av de vil komme i kirken, uansett om de blir bedt eller ei... (fordi kirken er langt unna, og retning i forhold til de bor og hotellet).

Skrevet

Det er helt vanlig å gjøre det slik i store deler av landet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å gjøre det slik i store deler av landet.

TS:

Godt å høre. Jeg har ikke hørt om det selv, men har ikke vært i mange konfirmasjoner heller. Og de jeg har vært i, har kun vært i private hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som har gjort det sånn. Vi har også konfirmant i år, og det kunne ikke falle meg inn å be noen kun til kaffe. Nå har ikke vi økonomiske problemer, men hadde vi hatt det kan det godt hende jeg hadde tenkt annerledes på det. Det er tross alt bedre å invitere til kaffe/kaker enn ingenting. Imidlertid ville jeg nok følt at det var kjipt å bli bedt på kaffe når vi tross alt hadde gitt et relativt stort beløp i gave til konfirmanten Jeg tror i hvert fall jeg ville forklart for gjestene hvorfor hvis vi hadde gjort det sånn, bare tatt en telefon i forbindelse med at invitasjonene ble sendt ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der hvor jeg kommer fra er kaffegjester i konfirmasjon helt vanlig. Jeg konfirmerte meg humanistisk, så dagen etter min konfirmasjon var jeg middagsgjest i en venninnes konfirmasjon og kaffegjest i tre andre venninners konfirmasjoner :) Kaffegjester er venner og kolleger av foreldrene, tre- og firemenninger, gamle tanter og onkler, venner av konfirmanten og diverse "odds and ends." Vi var ca 25 til middagen i min konfirmasjon, og dobbelt så mange til kaffe. Da min eldste bror ble konfirmert var det besteforeldre, foreldre og søsken til stede under middagen, og omtrent 50-60 gjester til kaffen. Felles for kaffegjestene er at de ikke har lang reisevei. Hvis noen må reise langt synes jeg det er en selvfølge at de kommer til middagen.

Skrevet

Jeg er vant med etterpålag dagen etterpå med karbonadesmørbrød og kakerester, men det fungerer da like fint med kaffegjester.

Skrevet

Her er det i alle fall heilt vanleg, og veldig ofte blir det sett pris på (pga at mange kjenner fleire konfirmantar, og dermed må bruke mange helger etter kvarandre på slike selskap, eller at kabalen på kvar enkelt sundag ikkje går opp). I kyrkja kan jo dei som vil gå uansett.

AnonymBruker
Skrevet

TS: Tusen takk for mange svar. Ser de fleste syntes dette er helt greit, og det beroliger meg til å føle at dette går ann å gjennomføre.

Man er jo alltid litt bekymret for at noen skal bli fornærmet og syntes man gjør ting helt feil. Det er jo en stor dag...

Takk igjen..

Skrevet

Jepp, dette er helt greit. Hadde det slik i min egen konfirmasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...