jerod Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Hei. Jeg har 3 barn og har en deltidsjobb kombinert med dagpenger. Til høsten har jeg lyst å begynne på sykepleien. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få finansiert dette. Jeg vet jeg kan søke om studielån i lånekassen, men der får jeg kun 6800 kr i mnd. i tillegg til barnebidrag og barnetrygd, vil jeg da ligge på rundt en 11.000 i mnd. Med de utgiftene jeg og min samboer har, vil dette bli for lite for meg. Finnes det noen andre ordninger for å få litt mer i mnd?
jerod Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2012 Dette er veldig vanskelig, fordi samboeren min jobber offshore, og jeg er alene med barna når han er ute på jobb. Jeg har ikke mulighet til å jobbe kveld eller helg..
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Studielån pluss stipend er nå rundt 9.000 i måneden, da. Ellers så får du og samboeren din bli enige om at dere putter alt dere får inn i en felles pott (også kalt fellesøkonomi). En offshorelønn pluss ett studielån burde gå bra.
Nimorna Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Dette er veldig vanskelig, fordi samboeren min jobber offshore, og jeg er alene med barna når han er ute på jobb. Jeg har ikke mulighet til å jobbe kveld eller helg.. Ikke for å virke negativ, men hvordan skal du klare å jobbe som sykepleier uten å ta kvelds- og helgevakter? Sånn bortsett fra det kunne det kanskje gå an å finne et nettstudie? 6
jerod Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2012 Det finnes jo sykepleiere som jobber kun dagtid Det er jo mange grener innen sykepleien også Ser for meg at å studere sykepleien på egenhånd kan bli en litt for stor utfordring for meg altså.. Men går det an å få et høyere lån hos lånekassen f.eks?
O'hara Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Ikke for å virke negativ, men hvordan skal du klare å jobbe som sykepleier uten å ta kvelds- og helgevakter? Sånn bortsett fra det kunne det kanskje gå an å finne et nettstudie? Det lurer jeg også på? Å få en jobb i helsevesenet med begrensningen om at du "aldri" kan jobbe kveld og helger, vel, tror du må lete lenge for å få en slik jobb.. Sånn ellers: Finnes det ikke desentralisert utdanning som sykepleier? Vet det finnes i mange andre fagområder. Sjekk med ulike skoler. Du får jobbe deltid på enkelte dager? Vurdere utgiftene? 1
Gjest Misteltein Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Det finnes jo sykepleiere som jobber kun dagtid Det er jo mange grener innen sykepleien også Hvem sykepleiere jobber dagtid? Nevn noen grener. Nå ble jeg nysgjerrig. Av alle de mulighetene jeg kommer på i farten, så finner jeg en mulighet for dagtid. (Ikke vondt ment, altså, men ren nysgjerrighet!)
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Du får nok ikke høyere lån hos lånekassen, men studenter med barn kan få bostøtte fra husbanken i tillegg til lån og stipend. Når det kommer til helg og kveldsvakter så blir det jo sikkert lettere når TS eventuelt er ferdig med utdanningen og ungene er eldre. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Det er klart at det ikke er umulig å få jobb som sykepleier når du kun jobber dag, men arbeidsmulighetene er ganske begrenset. Jeg har kun sett én eneste stillingsutlysning hvor de søkte etter sykepleiere på dagtid, det var i forbindelse med rusavvenning. Du kan ha flaks, men vær forberedt på at du kan ha uflaks også.
Gjest Misteltein Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 legesenter, helsestasjon? De som er sykepleiere (her i hvertfall) må ta vakter på legevakten i helgene og på kveldene. Det er en rullering på det der. For å jobbe som helsesøster må du vel ha en videreutdanning etter sykepleieren....? Men som andre påpeker - arbeidsmulighetene er innskrenket. Du får nok ikke høyere lån hos lånekassen, men studenter med barn kan få bostøtte fra husbanken i tillegg til lån og stipend. TS har samboer som jobber offshore. Du skal lav inntekt for å få bostøtte.
jerod Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 9. mars 2012 Tror ikke jeg får bostøtte. Ja, jeg er klar over at mulighetene er begrenset. Jeg har tenkt på etterutdanning også, men det vil jeg ta litt sånn etterhvert. Takk for svar ivertfall
O'hara Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 De som jobber på legesenter/helsestasjon, har ikke de en spesialisering? Og er de sykepleiere de som jobber der? Trodde ikke de hadde vanlig sykepleieutdanning? Uansett, jeg vil tro at dette er interessante jobber for veldig mange (overvekt av kvinner som muligens da har barn) og dermed skal det godt gjøres å få en slik jobb? Men ja, man vet aldri..
jerod Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2012 De som er sykepleiere (her i hvertfall) må ta vakter på legevakten i helgene og på kveldene. Det er en rullering på det der. For å jobbe som helsesøster må du vel ha en videreutdanning etter sykepleieren....? Men som andre påpeker - arbeidsmulighetene er innskrenket. TS har samboer som jobber offshore. Du skal lav inntekt for å få bostøtte. Det var jeg ikke klar over.. mulig jeg må revurdere hele greia
O'hara Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 Du får ikke stipend heller. Om mannen tjener over ca 400' i året så får du ikke stipend om dere har felles barn.
jerod Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #18 Skrevet 9. mars 2012 Du får nok ikke høyere lån hos lånekassen, men studenter med barn kan få bostøtte fra husbanken i tillegg til lån og stipend. Når det kommer til helg og kveldsvakter så blir det jo sikkert lettere når TS eventuelt er ferdig med utdanningen og ungene er eldre. Ungene er jo blitt litt eldre da jeg er ferdig med utdanningen, og mannen min jobber 2 uker og er hjemme i 4, så etter jeg er ferdig kan det hende at ting stiller seg litt annerledes. Jeg kommer helt sikkert til å ta videreutdanning etter dette, men har ikke helt bestemt meg for hva Men isåfall vil jeg være ferdig utdannet om 5 år, da er de eldste 10 og den minste 6
jerod Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #19 Skrevet 9. mars 2012 Du får ikke stipend heller. Om mannen tjener over ca 400' i året så får du ikke stipend om dere har felles barn. ikke? men lån får man?
anonymeline Skrevet 9. mars 2012 #20 Skrevet 9. mars 2012 Studielån pluss stipend er nå rundt 9.000 i måneden, da. Nei, nei. Jeg er student, og det er fortsatt 6800 kr. Har vært diskutert at det skal øke til 9000, men det har ikke skjedd enda. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå