Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde nettopp lånekalkulator på dnb, og fikk opp at vi max kunne låne 1,7 mill. Vi har 800 000 i samlet bruttoinntekt, men min lønn er forventet å stige endel de neste årene...

Med 1,7 mill og ca 300 000 i egenkapital kan vi bare se langt etter rekkehus ihvertfall... Da blir det isåfall med høy husleie.

Er det virkelig så vanskelig? Hvordan får folk råd til å kjøpe seg rekkehus og enebolig?

Nå bor vi riktignok i en stor by, men det kan da ikke være sånn at alle som har rekkehus eller enebolig tjener flere millioner i året?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal nevnes at boligen vi bor i nå (leilighet) betaler vi 11000 på, og det klarte vi fint å betjene når vi hadde 10 000 mindre netto enn hva vi har nå... (Jeg studerte)

TS

Skrevet

Har dere veldig mye lån fra før? Mange unger? Du må nesten gi litt mer informasjon før vi kan klare å svare deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har til sammen 500.000 brutto inntekt. 900.000 i egenkapital og fikk lån på 2.000.000 så kjøpe oss rekkehus til 3.000.000 i Oslo. Så er ikke så vanskelig egentlig. Men så har ikke vi barn heller da. Det kommer jo også veldig an på om dere har biler osv?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 barn. Studielån på ca 300 000 tilsammen, ingen lån ellers.

Har BSU på 50 000 (skal fylles kraftig opp) og aksjer for ca 50 000.

Ingen betalingsanmerkninger. Har betalt huslån som det skal siden vi kjøpte denne leiligheten for 5 år siden.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men søk lån gjennom lånemeglere på efinans.no da får man som regel mye bedre tilbud i og med at det er via en tredjepart.

Skrevet

Høres rart ut det der? Hør med en rådgiver i banken. Evt. hør med en annen bank.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det hørtes veldig lite ut! Vi har utbetalt litt mer enn dere (ca 800 000 NETTO), men har en del høyere studielån. Vi fikk glatt et lån på 3 000 000 i banken. Det betød mye at vi hadde faste og stabile jobber.

Så vi fikk vår halvpart av tomannsbolig nært byen :)

Vi endte opp med å låne 2,7 ca. Og selv om det hørtes mye ut, så lånte jeg jo 1,3 da jeg var nyutdannet med nybegynnerlønn og skulle kjøpe min første leilighet, og det gikk også helt fint å betale.

Med lån på 2,7 mill betaler vi totalt ca 13000 hver mnd til banken. Synes det er helt overkommelig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Ja, jeg syns også det er fryktelig lite med 1,7 mill... Da vil vi jo betale mindre enn det vi betaler nå, og vi har egentlig mulighet til å betale minst 5-6000 til nå, og fremdeles leve godt...

Skrevet

Jeg prøvde nettopp lånekalkulator på dnb, og fikk opp at vi max kunne låne 1,7 mill. Vi har 800 000 i samlet bruttoinntekt, men min lønn er forventet å stige endel de neste årene...

En lånekalkulator er ikke smartere enn koden som ligger bak, og vi er fremdeles et stykke unna kunstig intelligens. Således er det ingen bombe at DnBs lånekalkulator feiler på Turingtesten.

Ta heller med dere alt av papirer (selvangivelser, lønnsslipper etc) og ta et møte med banken - eller flere banker. Da vil du få et riktigere, og ikke minst et begrunnet svar.

Med 1,7 mill og ca 300 000 i egenkapital kan vi bare se langt etter rekkehus ihvertfall... Da blir det isåfall med høy husleie.

Hvis jeg misforstår deg rett når du sier høy husleie, så mener du egentlig en bolig med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Under de rette forhold så kan dette være midt i prikk for dere, men her bør du i så fall ha med deg noen på laget som har god kontroll på hvordan lavinnskuddsboliger fungerer.

Er det virkelig så vanskelig? Hvordan får folk råd til å kjøpe seg rekkehus og enebolig?

Nå bor vi riktignok i en stor by, men det kan da ikke være sånn at alle som har rekkehus eller enebolig tjener flere millioner i året?

Nei, ikke alle som har enebolig og rekkehus tjener flere millioner i året. Strengt tatt så trenger man nok ikke mer enn ca 1,2 mill. i bruttolønn per år for å få låne ca 5 mill, men det er jo også godt over hva man kan kalle ordinær lønn.

Hovedårsaken til at normale folk kan kjøpe rekkehus til 5 mill, er at de jobber seg oppover i boligmarkedet. Husk at mange vil oppleve deg som både arrogant og storforlangende når du fabulerer om et rekkehus i sentrale strøk som første bolig. De fleste starter med maks en 3-roms, og når man har nedbetalt nok på den (les: bygget seg opp egenkapital), så kan man kjøpe seg oppover. Sett i et perspektiv på 10-20 år, så blir plutselig drømmen om rekkehus innen rekkevidde.

En annen forklaring på hvordan mange får råd til dyre boliger er ganske enkelt arv. Enten at de arver boligen direkte, eller at de får annen arv som de bruker til å kjøpe bolig. Forskudd på arv i form av at foreldre bidrar ved boligkjøp er ikke uvanlig; og mye av boligdebatten handler jo nettopp om at man får et A-lag og et B-lag i samfunnet, hvor A-laget kjennetegnes ved at de får støtte av foreldre til boligkjøp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om et par som kjøpte stor enebolig på oslos beste vestkant i 2003 for 4,8 mill. Idag er den verdt 8-9-10 mill.

Skrevet

DnB er ikke interessert iå låne ut penger til private lenger, så dra til en annen bank. Svigerinna mi og mannen fikk ikke en eneste krone mer i lån i DnB, men i Sparebank1 fikk de lånet de ville med en gang. Vet også flere som har snakka med DnB og ikke får lån på størrelse med lønna si engang(og dette er folk som tjener over gjennomsnittet)

Gjest Jytte
Skrevet

De fleste skaffer seg rekkehus og eneboliger i byer etter å ha "gått løpet" med boligbyggelagsleilighet, liten selveierleilighet, større selveierleilighet, litt arv, oppsparte midler og lån.

Nå er jeg en "godt voksen" kvinne og ved å gjøre som over her så har jeg idag opparbeidet meg en egenkapital på ca 4 mill. Målet mitt har ikke vært å bli gjeldfri, men å spare opp mest mulig egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...