AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Del Skrevet 9. mars 2012 Hva er reglene for når en bruker igjennom og når en bruker gjennom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #2 Del Skrevet 10. mars 2012 Ingen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 10. mars 2012 #3 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg bruker veldig sjelden igjennom, syns det er et dårlig ord. Hvorfor ikke bare bruke gjennom? Men, jeg vet ikke om det finnes noen regler for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2012 #4 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg bruker veldig sjelden igjennom, syns det er et dårlig ord. Hvorfor ikke bare bruke gjennom? Men, jeg vet ikke om det finnes noen regler for det. Jeg vet heller ikke om det er noen regler for bruk av det ene og det andre ordet. I Tanums står det at "gjennom" er preposisjon, "igjennom" er både preposisjon og adverb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 10. mars 2012 #5 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg ble nysgjerrig selv, så sendte spørsmål til Språkrådet. Skal poste svaret her om jeg får Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2012 #6 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg ble nysgjerrig selv, så sendte spørsmål til Språkrådet. Skal poste svaret her om jeg får Så fint! Her må jeg følge med . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 10. mars 2012 #7 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg tror ikke en kan en kan si "han gikk gjennom saken", men at man heller skal bruke adverbet "igjennom" her. Tenker at igjennom passer seg i mer abstrakte settinger der en ikke er ute etter å definere plassering. Bare min lille hypotese mens jeg venter på svar fra språkrådet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2012 #8 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg tror ikke en kan en kan si "han gikk gjennom saken", men at man heller skal bruke adverbet "igjennom" her. Tenker at igjennom passer seg i mer abstrakte settinger der en ikke er ute etter å definere plassering. Bare min lille hypotese mens jeg venter på svar fra språkrådet. I et slikt tilfelle er det riktige, etter mitt syn, å si "gjennomgå" en sak, et regnskap, en krise etc. Substantivet er "gjennomgåelse". "Gjennomgang" betegner noe konkret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 12. mars 2012 #9 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei, nå har jeg fått svar fra Språkrådet: Når ordet brukes som foranstilt preposisjon, bør formen "gjennom" brukes: "gjennom veggen". Ellers kan en velge hvilken form en vil bruke, men det er nok vanligst å skrive "igjennom" når det ikke følger noe substantiv etter ordet: "hele vinteren igjennom, moten slo straks igjennom, tvers igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. mars 2012 #10 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei, nå har jeg fått svar fra Språkrådet: Der fikk vi en klargjøring. Fint, Nica . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. mars 2012 #11 Del Skrevet 12. mars 2012 Så da betyr det at man ikke trenger å bruke igjennom i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 12. mars 2012 #12 Del Skrevet 12. mars 2012 I et slikt tilfelle er det riktige, etter mitt syn, å si "gjennomgå" en sak, et regnskap, en krise etc. Substantivet er "gjennomgåelse". "Gjennomgang" betegner noe konkret. Dette stemmer ikke helt, for "gjennomgang" kan også brukes figurativt: Gjennomgang forbudt (konkret) Vi har bedt om en gjennomgang av saken (figurativt) "Gjennomgåelse" og "gjennomgåing" kan imidlertid ikke brukes konkret: *Gjennomgåelse/gjennomgåing forbudt Vi har bedt om en gjennomgåing/gjennomgåelse av saken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 12. mars 2012 #13 Del Skrevet 12. mars 2012 Dette stemmer ikke helt, for "gjennomgang" kan også brukes figurativt: Gjennomgang forbudt (konkret) Vi har bedt om en gjennomgang av saken (figurativt) "Gjennomgåelse" og "gjennomgåing" kan imidlertid ikke brukes konkret: *Gjennomgåelse/gjennomgåing forbudt Vi har bedt om en gjennomgåing/gjennomgåelse av saken Dette hørtes litt rart ut, blir det riktig å bruke "gåing" eller "gåelse" her? Jeg synes "vi har bedt om en gjennomgang av saken" høres mer riktig ut. Tusen takk for klargjøring Nica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå