sologsommer Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 jeg skal begynne på en privatskole til høsten som koster rundt 50.000 kr som ikke er dekket av lånekassen. Er det sånn at nav kan dekke dette, eller hvordan er det? jeg har jo ingen jobb, så skjønner ikke hvordan jeg skal få penger til å betale skolen
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Nei...................... NAV støtter ikke studenter, i vanlige tilfeller, fordi det er det lånekassen er til. Det er nok bare ditt og ditt problem at du har valgt en skole som koster så mye, hvis ikke du har penger til dette, må du fort skaffe deg en jobb og spare penger, låne fra familie eller venner, eller noe annet. NAV kan du nok bare glemme. 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Det er jo noe du i så fall må søke om FØR du inngår en bindende avtale. Har du forpliktet deg til å betale de 50.000? Du kan ikke inngå en slik avtale uten NAVs godkjennelse og så forvente at de skal ta regningen. Hva slags skole er det snakk om da? De fleste undervisningsinstitusjoner er da dekket av lånekassen? 1
Gjest SnowLeopard Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Hvorfor gå på en skole som koster såpass mye? Skaff deg en jobb og sett i gang med sparingen 3
Bernardette Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 NAV kan du nok bare glemme. Ikke nødvendigvis. TS: om du f.eks er aleneforsørger for ett eller flere barn, og ikke har noen formell utdanning, kan du få dekt over 50.000,- på utdanningen. Men det er helt essensielt at studiet er godkjent. Om det er et type studium som lånekassen vanligvis innvilger penger til, er studiet hvertfall godkjent.
Mooria Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Har du valgt å gå på en skole som koster 50.000 kr så er det faktisk ditt eget problem å skaffe de pengene. Har du ikke jobb, så får du skaffe deg en og tjene de pengene du trenger. Hvis du tror at det er bare å gå til NAV når du ikke har penger, så har du misforstått totalt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Ikke nødvendigvis. TS: om du f.eks er aleneforsørger for ett eller flere barn, og ikke har noen formell utdanning, kan du få dekt over 50.000,- på utdanningen. Men det er helt essensielt at studiet er godkjent. Om det er et type studium som lånekassen vanligvis innvilger penger til, er studiet hvertfall godkjent. Jeg skriver jo at NAV kan glemmes i vanlige tilfeller. Har man barn, og det du beskriver, er ikke det et vanlig tilfelle. Om ts bare er en ungdom som ikke får jobb/gidder å jobbe, og vil ha penger fra nav til skole, kan hun bare glemme det. 4
sologsommer Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2012 Det er jo noe du i så fall må søke om FØR du inngår en bindende avtale. Har du forpliktet deg til å betale de 50.000? Du kan ikke inngå en slik avtale uten NAVs godkjennelse og så forvente at de skal ta regningen. Hva slags skole er det snakk om da? De fleste undervisningsinstitusjoner er da dekket av lånekassen? har ikke forpliktet meg til noe enda nei. Det er Utdanningshuset, og noen av de studiene er ikke støttet av lånekassen, men skolen har visst en finansieringsordning med samme betingelser som lånekassen. ville bare høre om det er en ørliten mulighet for å få dekket det av nav, men da tviler jeg på at det går.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 har ikke forpliktet meg til noe enda nei. Det er Utdanningshuset, og noen av de studiene er ikke støttet av lånekassen, men skolen har visst en finansieringsordning med samme betingelser som lånekassen. ville bare høre om det er en ørliten mulighet for å få dekket det av nav, men da tviler jeg på at det går. Jeg ville sett meg om etter noe annet om jeg var deg. Det er ikke umulig å få jobb, men arbeidsgivere kommer neppe til å stå i kø for å ansette deg. Men hvordan arbeidsmarkedet er akkurat der du bor, det vet du best selv, eller så bør du sjekke opp i det. Hva slags finansieringsordning er det de har der da? 3
sologsommer Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2012 Jeg ville sett meg om etter noe annet om jeg var deg. Det er ikke umulig å få jobb, men arbeidsgivere kommer neppe til å stå i kø for å ansette deg. Men hvordan arbeidsmarkedet er akkurat der du bor, det vet du best selv, eller så bør du sjekke opp i det. Hva slags finansieringsordning er det de har der da? jeg er ikke helt sikker på hvordan den finansieringen er, for jeg har ikke sjekket det helt ut. Men jeg får skaffe meg en jobb, så kanskje jeg får dekket mesteparten av det selv.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 jeg er ikke helt sikker på hvordan den finansieringen er, for jeg har ikke sjekket det helt ut. Men nå skrev du nettopp skolen har visst en finansieringsordning med samme betingelser som lånekassen. Om jeg ikke husker feil, så får du ettergitt deler av lånet fra Lånekassen dersom du står til eksamen. Jeg tviler sterkt på at Utdanningshuset opererer med slike betingelser. Vær forsiktig med hva du skriver under på.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Jeg tillot meg å snoke i trådene dine for å se hva du skal studere - er det fortsatt medisinsk sekretær du tenker på? For det ser da ut til å være godkjent av lånekassen Studiene Advokatsekretær, Medisinsk sekretær og Regnskapsmedarbeider er godkjent for lån og stipend gjennom Lånekassen. Det samme gjelder for de som søker Foto i Oslo.
sologsommer Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 9. mars 2012 Jeg tillot meg å snoke i trådene dine for å se hva du skal studere - er det fortsatt medisinsk sekretær du tenker på? For det ser da ut til å være godkjent av lånekassen hvor står dette? på siden deres står det at medisinsk sekretær ikke er godkjent av lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 hvor står dette? på siden deres står det at medisinsk sekretær ikke er godkjent av lånekassen. Underlig. Her står det at Utdanningshuset endret navn til Treider fagskoler, det var her jeg havnet da jeg googlet Utdanningshuset. Her står sitatet jeg limte inn om Lånekassen.
sologsommer Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 9. mars 2012 Underlig. Her står det at Utdanningshuset endret navn til Treider fagskoler, det var her jeg havnet da jeg googlet Utdanningshuset. Her står sitatet jeg limte inn om Lånekassen. de byttet nylig navn til treider fagskoler. Det sitatet du fant er fra 2007, så det har tydligvis blitt endret siden da.
Gjest döderlein Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 Du kan vel få lån hos lånekassen, selv om de ikke dekker det? Eller tar jeg feil?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 Underlig. Her står det at Utdanningshuset endret navn til Treider fagskoler, det var her jeg havnet da jeg googlet Utdanningshuset. Her står sitatet jeg limte inn om Lånekassen. Betegnelsen fagskole betyr at skolen ikke er godkjent som høgskole eller universitet og ikke kan gi ut for eksempel bachelor eller mastergrad. Disse skolene er derfor sjeldent dekket av lånekassen med tanke på skolepenger. Man kan få lån til skolepenger, men det skal mye til at noen bare slenger ut 50 000,- i stipend for en privatskole der man ikke en gang oppnår en grad ved endt studium. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #18 Skrevet 9. mars 2012 Det sitatet du fant er fra 2007, så det har tydligvis blitt endret siden da. Ja, det er nok sånn det er, jeg så ikke at opplysningen var steingammel hehe. Du får ha lykke til med planene dine, håper du får nytte av utdannelsen din selv om jeg må innrømme at jeg stiller meg tvilende til opplegget. Har lest om mange som ikke får jobb etter den utdannelsen der. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #19 Skrevet 9. mars 2012 Dersom studiet ikke er godkjent av Lånekassen får du ikke under noen omstendighet dekket utgiftene av NAV. Gjør de det, gjør de faktisk feil med tanke på lovverk.
Lista Skrevet 10. mars 2012 #20 Skrevet 10. mars 2012 Ja, dessverre. Sett flere som får dekket skolepengene på BI av NAV for eks. Hårreisende spør du meg. Det finnes jo et offentlig tilbud!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå