Leo Skrevet 13. januar 2004 #1 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg/vi har allerede en langhåret dachs på sju år og har lenge snakket frem og tilbake om å anskaffe en til. Siden han vi har begynner å bli så vidt godt voksen, har vi etter hvert kommet frem til at det beste kanskje ville være å få en voksen hund, altså en omplasseringshund. Årsaken til at vi ønsker oss en til, er rett og slett at vi mener at hundene har det bedre når de er flere (Vi ser jo hvor inderlig den vi har koser seg når han får lov til å være sammen med andre hunder - og særlig de som er på omtrent samme størrelse som ham selv. Hunder er jo fra naturens side flokkdyr, så noe annet ville jo egentlig være rart). Nå har jeg funnet en familie som skal omplassere sin fem år gamle tispe på grunn av allergi i familien. (Løpetid etc. er ikke noe problem, siden vi har mulighet til ha dem fra hverandre de ukene i året det er aktuellt). Jeg har "alltid" hatt hund og har 17 års erfaring med dachser, men jeg har aldri overtatt en voksen hund. Er det noen av dere som har erfaring med å få to voksne hunder til å gå sammen? Går det greit når det er hannhund og tispe, eller er det spesielle ting jeg bør se etter med en gang som indikerer at det kan oppstå problemer. Regner med at han vi har vil forsøke "å eie" oss i begynnelsen, men regner med at det vil gå over når han forstår at hun også er en del av familien. Er det noe jeg kan gjøre for å få den prosessen til å gå lettere for alle parter (Har tidligere fått valp når vi har hatt voksen hund og det har gått greit etter en ukes tid eller så når den voksne har vent seg til situasjonen). Er det lurt å "låne bort" ham noen dager i begynnelsen slik at hun får anledning til å venne seg til oss og sitt nye hjem før det kommer flere inn i bildet eller bør de være sammen fra dag 1? (Det hører med til historien at jeg er hjemme for tiden og derfor har all verdens tid til å ta meg av dem). Familien som evt. skal overlate henne til oss, er selvfølgelig svært lei seg over å måtte gå til dette skrittet. Pris har ikke vært diskutert, men jeg regner med at vi uansett bør skrive en kontrakt. Noen av dere som har omplassert deres egen hund og har erfaring fra den siden? Foreløpig er ingenting bestemt og jeg/vi er svært klar over at dette er et ansvar vi evt. påtar på oss for de neste 10 - 12 årene (Dachser blir ofte svært gamle). Ble kanskje litt rotete dette, men det ville være fint å høre fra dere som har erfaring med å overta voksne hunder siden jeg er veldig redd for å gjøre noe galt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 13. januar 2004 #2 Del Skrevet 13. januar 2004 Å ta i mot en omplaseringshund er et stort ansvar. I enkelte tilfeller vet du også svært lite om hundens historie. Og der kan det ligge mange bomber.... Men en ting jeg lurer på er hvorfor dere ikke vurderer en hvalp? Hjemme hos mine foreldre har det alltid vært to hunder, med stor aldersforskjeld. Det som har hendt er at hundene har adoptert hverandre i et barn / foreldre forhold. De har hatt stor glede v hverandre, og jeg ser absolutt det fine i din tanke om to hunder. Men jeg hadde gått for en valp da... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 13. januar 2004 #3 Del Skrevet 13. januar 2004 Hei. De lærde sier at det aller beste er å ha to ulike kjønn sammen, har selv en 11 år gammel hannhund og 2 år gammel tispe. Vår hund var med andre ord 9 år da vesla kom til oss. Han taklet det fint og nå er hun hans lille øyesten og passer godt på "jenta si". Det som kan være en fordel med en voksen hund er at den hunden dere allerede har slipper en slitsom, masete valp. Han får en voksen ( og rolig ? ) hund som selskap. Valper kan være ganske slitsomme mot eldre hunder. Høres kanskje litt rart ut, men en voksen hund vil jo kreve mindre enn en valp. Med en valp skal du stue trene og trene ellers som betyr at det fort kan bli litt mye oppmerksomhet på den lille. Regner med at den voksne hunden er husrein. Jeg ville ikke fjernet hannhunden og så hatt tispen noen dager alene. Det kan oppfattes annerledes for hannhunden og han vil nok gjerne godkjenne den nye hunden selv først. Ikke at han kommer hjem og hun har allerede innfunnet seg i "hans" territorie. Dere kan jo møtes ute første gangen ? Eller ta det hjemme og la dem hilse, ikke lag noe oppstyr. Sørg for å gi begge hunder nok oppmerksomhet og kanskje den gamle litt ekstra i starten slik at han ikke føler seg glemt. Skriv kontrakt, det lønner seg alltid. Lykke til og hold oss oppdatert da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 13. januar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg/vi har kommet frem til at det beste ville være en voksen hund fordi jeg ellers vil få to hunder som med tiden vil ha svært forskjellige behov; For hunder, som for mennesker, er det stor forskjell på å være 80 og 35. Siden vi bor slik til at de ikke kan slippes løs, er vi avhengige av å gå tur med dem og aktivisere dem på andre måter. Jeg vil anta at det er en fordel for alle parter om aktivitetsbehovet er noenlunde likt. Jeg tror også at en valp vil kunne virke veldig stressende på ham som begynner å bli en godt voksen, avbalansert herre som setter pris på en "rolig hjemmekveld". Jeg elsker selvfølgelig valper, men må si at jeg synes det er morsommere "å jobbe" med voksne hunder. Jeg må også si at jeg liker tanken på at min, etter hvert lange, erfaring kan komme en relativt ung, frisk hund til gode. Jeg er forberedt på "startvansker" og også adferdsproblemer, men dette ser på som utfordringer og ikke problemer. Den aktuelle hunden har vært hos en familie hele livet og har ingen spesiell "historie", så det er jeg ikke så engstelig for. (Jeg er selvfølgelig inneforstått med at alle hunder har forskjellige "personligheter" og at de er forskjellige. Valper har også, selv 8 uker gamle, allerede sin "historie"). Takk for gode råd Moniica! Det virker veldig fornuftig det du skriver! Er det flere her som har erfaring med å ha hannhund og tispe sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 15. januar 2004 #5 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg har aldri hatt annet enn omplasseringshunder - og har nå min 4. Da jeg fikk nr. 2 hadde jeg allerede en blandingstispe på 5 år som jeg da hadde hatt i 1 år. Nr 2 var en blandingshann på 4 måneder. Det var ikke noe problem å få de to til å gå sammen. Nr 3 var en Jack Russell terrier på 11 år. Vi hadde da hatt de to andre i 3 og 2 år. Jack Russelen var skikkelig bortskjemt og hadde alltid vært "enebarn". Han tok meg som sin eiendel med en gang han kom i hus, og den første uka fløy han på tispa mi hver gang hun kom bort. Dette endte med at Russelen fikk juling hver gang, og han fikk ikke noe trøst av oss. Etter en uke hadde han innfunnet seg med at han ikke fikk være sjef. Nr 4 som jeg har nå (nr 1 og 3 er døde, nr 2 bor hos eks) er en schæferhann på 6 år som jeg har hatt i 1 år. Han har krevd litt, men vi har plukket av han nykkene hans en etter en og han er nå¨kjempe snill og passelig lydig. Ville fortelle om mine hunder for å vise at man kan være heldig med omplasseringshunder. Jeg har vært heldig 4 ganger. Gi dem tid, ikke kjeft og mas for mye til å begynne med. Tål litt mer enn du normalt ville gjort til å begynne med, så begynner du å jobbe inn dine regler etter hvert (man skal selvfølgelig ikke finne seg i alt ). Jeg ville ikke satt bort den andre hunden. Han kan da føle seg tilsidesatt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. januar 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 15. januar 2004 Takk for gode tips, nessi! Artig å se at det var flere nesbuer her :D ! (Leeenge siden jeg flyttet, men likevel!) Nå har jeg hilst på tispa og etter det jeg kunne se virker hun som en veltilpasset hund. Det så også ut som hun gikk fint sammen med min "Voffe". (Nå er det vanskelig for en tispe å unngå å gå sammen med ham; Han er den perfekte gentleman, i hvert fall overfor små, søte tisper, og synes det var helt greit at hun spiste maten hans og "rappet" det nye tyggebenet hans). Hvis jeg/vi får henne (Det er flere interessenter) kommer jeg til å bruke mye tid på dem i begynnelsen. Tror bl.a. at det er viktig at hun føler seg helt trygg før jeg f.eks. begynner å la dem være alene hjemme. Får vel gjøre som man gjør med valper; begynne fem minutter og utvide etter hvert. Har også tenkt å være litt "overbærende" i begynnelsen og heller ta evt. uønsket adferd etter hvert. Hun må jo også få litt tid på seg til å akseptere nye "sjefer". Det blir veldig spennende å se! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 15. januar 2004 #7 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg ville i utgangspunktet være skeptisk til å overta en voksen hund. Men du virker veldig reflektert og fornuftig i forhold til dette Leo, så jeg tror du har et bra utgangspunkt jeg Du har tydeligvis tenkt grundig gjennom dette. jeg ønsker lykke til om dere får hunden :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 15. januar 2004 #8 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg har lest innleggene dine Leo - og jeg ønsker hunden lykke til og håper HAN får dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. januar 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 15. januar 2004 Takk for rosende ord! Jeg/vi har snakket om og tenkt på dette i flere år, så vi håper også! Jeg/vi er også i utgangspunktet skeptisk til å overta en voksen hund, men med så mange års erfaring føler jeg meg kompetent til å ta ansvaret. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke er interessert i flere gode råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 16. januar 2004 #10 Del Skrevet 16. januar 2004 Vi har akkurat fått en omplasseringshund og det går utmerket! Vi hadde en hund fra før (begge er tisper7 og 3 år) Det startet med at vi hilste på vår nye bikkje på en nøytral plass. Det gikk bra. Så tok vi med gamlebikkja til den nøytrale plassen. Det gikk kjempebra, et lite boff og de var venner. Neste dag kom den nye bikkja vår hjem til oss og hilste på bikkja igjen. Det gikk bra og nå bor hun hos oss. Ser tydlieg at begge hundene blomstrer når de er sammen. Det er gøy å se. Den gamle eieren hadde en god grunn til å gi henne bort så det var vi ikke redde for. Grunnen til at de gikk så godt i lag var at den nye bikkja har vært mye på kennel og er vant med hunder. Gamlebikkja er bare snill og omgjengelig.... Når du nevner tispe og løpetid, hvorfor ikke sterilisere tispa så slipper du bekymringer og du slipper mye blodsøl? Det er litt dyrt men jeg mener det er verdt det. Vi skrev kontrakt-det anbefales! Go for it!!!! Dette vil gå bra. Hvis kontrakten inneholder en prøvetid så hvorfor ikke prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå