Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå vært hos øyenlege, og han tror at vår datter på 15 måneder er langsynt.

Han målte henne til +1, i tillegg til skjeve hornhinner, men trodde det lå nærmere +2.

Vi skal tilbake om 6 måneder for å dryppe øynene og få det sjekket skikkelig.

Men, jeg lurer på om noen har noen erfaringer med briller til så små barn?

Og, er det virkelig nødvendig å "behandle" det?

Noen som kjenner til fordeler og ulemper ved å behandle/ikke behandle?

Sjekker selvsagt på nett også, men det kunne jo hende det var noen her inne som har en eller annen erfaring?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hodepine, hornhinnen vil bli enda skeivere, +1 er greit, +2 er jo faktisk litt. Jo fortere synet er som det skal være (med briller) jo fortere kan det bli stabilisert.

Hvorfor uroer du deg for briller`?

Skrevet

Jeg uroer meg ikke for briller, jeg er langsynt selv.

Men, jeg lurer på om det er en nødvendighet for så små barn, og om noen har en erfaring med det, for jeg har det ikke.

Det er jo ikke bare fordeler, og barn vokser fort, og korrigerer mye for synet sitt selv, da hornhinnen er mer elastisk når de er så små.

Så, er det en større sjanse for feilvurderinger, ergo unødvendig brillebruk, eller er det en absolutt nødvendighet.

Skrevet

Vel, dette vil vel være variabelt. Hvis ungen har veldig skjeve hornhinner og/eller skjeler bør synet kanskje korrigeres fordi disse tingene kan bli verre relativt fort. Jeg fikk selv briller da jeg var tre år, og husker hvordan det åpnet for en annen verden. Hodepinen, orienteringsproblemene og all tåka forsvant. Husk også at dette er ting unger ikke skjønner når de er så små.

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Når jeg tenker litt, kanskje dette har en medvirkende årsak til at hun er redd for å slippe seg? Hun går fortsatt ikke, og jeg har tenkt at hun ønsker å ha kontroll. Kanskje synet har noe å si?

Det blir jo bare spekulasjoner, og jeg tenker nå høyt...

Gjest Solstråla88
Skrevet

Hvis din datter er blitt målt til sphærisk styrke +1 og en cylinder (Hornhinneskjvhet) på-2 så synes jeg absolutt du skal ha briller til henne. Det vil være mer behagelig for henne i hverdagen og få et klarer syn.

Velg en innfatning så er bøylig og tøylig eks Lindberg rim, de ødelegges ikke så ofte.

Horninneskjevher blir forresten altid målt i - styrke;)

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Når jeg tenker litt, kanskje dette har en medvirkende årsak til at hun er redd for å slippe seg? Hun går fortsatt ikke, og jeg har tenkt at hun ønsker å ha kontroll. Kanskje synet har noe å si?

Det blir jo bare spekulasjoner, og jeg tenker nå høyt...

For min egen del tror jeg absolutt dette hadde noe å si. Jeg lærte å gå først da jeg var over to år. Det vil si, jeg kunne jo gå, men jeg turte ikke slippe meg helt. Fremdeles kan jeg ha problemer med dybdesyn og avstand, spesielt om natta når det er dårlig lys. Dette er også bare spekulasjoner fra min side, men jeg tror det kan ha hatt noe å si.

Skrevet

Hvis din datter er blitt målt til sphærisk styrke +1 og en cylinder (Hornhinneskjvhet) på-2 så synes jeg absolutt du skal ha briller til henne. Det vil være mer behagelig for henne i hverdagen og få et klarer syn.

Velg en innfatning så er bøylig og tøylig eks Lindberg rim, de ødelegges ikke så ofte.

Horninneskjevher blir forresten altid målt i - styrke;)

Skjevheten på hornhinnen er ikke målt enda, bare sett at den er der.

Han målte nå at hun har +1, men mente det muligens var +2, men dette kunne han ikke måle nøyaktig nå da hun er for lita til å kunne dryppe øynene sine.

Takk for tips av eventuell brille :)

Skrevet

Jeg brukte briller fra jeg var 2 år, og ble operert for skjeve hornhinner rett før jeg fylte fire.

Jeg var også sent ute med å gå (15-16 måneder), så det kan jo godt tenkes at det er relatert til svakt syn.

Jeg vil tro at det er veldig dumt å la være å behandle det, hvis det er det som er legens råd. Synet vil sannsynligvis ikke stabilisere seg før hun er voksen, og det kan godt bli langt dårligere når hun blir eldre. Jeg endte opp med +3,5 og +5, og det var ikke så dårlig når jeg var liten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk alt for lenge UTEN briller pga skjeling og langsynthet. Jeg var allerede på skolen, før jeg fikk briller.

Hodepinene var uutholdelige, hjalp jo heller ikke at jeg ikke klarte å slutte gråte når jeg hadde hodepine. På skolen klarte jeg ikke lære bokstaver/lese/skrive ordentlig, for jeg så jo ikke riktig. Jeg "korrigerte" selv v å dra hodet til venstre, og litt på skakke. DA så jeg de rette linjene i kladdeboka!

Har snakket med min mor om dette i voksen alder og hun fikk til råd av helsesøster at det ikke var "nødvendig med briller på små barn og at det ville gå seg til". Dette rådet fikk hun før jeg var 2, og hun la merke til at jeg skjelet. Skjelinga ble verre, og verre. Jeg har hatt 2 operasjoner for korrigering (alder 10 og 12) og jeg skjeler enda og brillene må jeg alltid regne med og bruke. Jeg må også si at jeg har hatt mange negative følelser mot min mor pga dette, ting som ikke ble snakket om og ordnet opp i før jeg var godt voksen.

Kan ikke bruke kontaktlinser for det er ganske sterke prismer i glassene mine, og selv om det KAN fysisk lages linser med prismer, så er de grusomme å gå med og super-dyre.

Vi kjørte halve Norge på langs for å komme til Voss, for der var det en spesialist på optmetri i "gamle dager", han var den nærmeste. Og jeg kan fremdeles huske han sa til min mor da vi var der første gang: "jammen fru.XXX dette skulle du ha tatt tak i for mange år siden, du har jo sett jentungen skjele!"

Jeg fikk et helt nytt liv da jeg fikk briller på nesa! Selv om det var skikkelige "cola-bunn" briller! Og selv om jeg ble mobbet for de tykke brillene mine, så var jeg så glad for å ha dem! Barne briller er forresten fine nå, i forhold til det de var på tidlig 80 tall... ;)

Skrevet

En kamerat av meg lært ikke å gå før han var nærmere 3 år eller noe sånt. Etter han fikk briller. Han så rett og slett ikke godt nok, så han hadde store problemer med mange ting før han fikk briller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...