AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Hvor gamle er barna dine, og hvor ofte er det de som handler inn fra matbutikken? Skriver du handleliste til de? Hvorfo handler ikke barna inn?
Sophia Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Hvor gamle er barna dine? Jeg mener i hvertfall at så lenge barn går på skole skal de ikke bidra med penger i husholdningen. For meg blir det helt feil. Men å hjelpe til i huset i form av vasking, støvsuging og andre nødvendigheter er en selvfølge. Små plikter kan de få fra de er ganske unge. Men å bidra økonomisk, det synes jeg blir feil.
flickan Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Hvor gamle er barna dine? Jeg mener i hvertfall at så lenge barn går på skole skal de ikke bidra med penger i husholdningen. For meg blir det helt feil. Men å hjelpe til i huset i form av vasking, støvsuging og andre nødvendigheter er en selvfølge. Små plikter kan de få fra de er ganske unge. Men å bidra økonomisk, det synes jeg blir feil. Jeg forstod ikke TS som at barna nødvendigvis betalte for maten, kun sto for selve handlingen. Selv har jeg for små barn til at det er aktuelt, men husker selv hvor stolt jeg var hvis jeg fikk gå alene på butikken og handle. Som regel var det bare småvarer, for vi hadde storhandel i helgene. Jeg kommer helt sikkert til å sende mine gutter for å handle litt melk eller noe vi mangler når de blir eldre, men vet ikke helt fra hvilken alder. 3
Gjest navnelapp Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Vi har butikk i vårt burettslag, så barna mine var ikkje meir enn fem-seks år før dei vart sendt i butikken etter mjølk el.l. med ein femtilapp i handa. Når det er mjølk som skal til for at dei skal få pannekaker er dei utruleg motivert. 2
Sophia Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Jeg forstod ikke TS som at barna nødvendigvis betalte for maten, kun sto for selve handlingen. Selv har jeg for små barn til at det er aktuelt, men husker selv hvor stolt jeg var hvis jeg fikk gå alene på butikken og handle. Som regel var det bare småvarer, for vi hadde storhandel i helgene. Jeg kommer helt sikkert til å sende mine gutter for å handle litt melk eller noe vi mangler når de blir eldre, men vet ikke helt fra hvilken alder. Ahh okei! Da blir jo saken en annen. Kommer vel litt an på hvor langt unna butikken er:) 1
Gjest Ja Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Jeg ble sent bort i butikken fra fireårsalderen. Handlet ofte på vei hjem fra skolen etterhvert som jeg ble større. Kom litt an på de voksnes timeplan. Etter fylte atten år begynte jeg å betale fast husleie som også dekket mat. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Ble sendt fra 2-3 klasse, fikk med penger hjemmefra.
Linvei Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Vi hadde en nærbutikk som bare var 5-10 minutters gåtur fra hjemmet. Jeg husker jeg ble sendt for å kjøpe småting fra jeg begynte på skolen. Husker spesielt godt en gang hvor jeg ble sendt for å kjøpe snus til min far. Fikk med meg en lapp hvor det sto forklart hva jeg skulle ha fordi jeg hadde ikke peiling selv hva det var. Det er ca 15 år siden og jeg kan ikke forstå at mannen bak disken solgte til meg som var omtrent 6-7 år. Det var iallefall strengt ulovlig! Jeg var storfornøyd som fikk mye vekslepenger til å kjøpe godteri for
Gjest Solsmil Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 jeg tror aldri jeg har handlet for mine foreldre mens jeg bodde hjemme. men skal også sies at butikken lå et stykke unna, halvannen kilometer nedoverbakke (og oppover tilbake). Så var ikke gjort på 10 min liksom.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Vi hadde en nærbutikk som bare var 5-10 minutters gåtur fra hjemmet. Jeg husker jeg ble sendt for å kjøpe småting fra jeg begynte på skolen. Husker spesielt godt en gang hvor jeg ble sendt for å kjøpe snus til min far. Fikk med meg en lapp hvor det sto forklart hva jeg skulle ha fordi jeg hadde ikke peiling selv hva det var. Det er ca 15 år siden og jeg kan ikke forstå at mannen bak disken solgte til meg som var omtrent 6-7 år. Det var iallefall strengt ulovlig! Jeg var storfornøyd som fikk mye vekslepenger til å kjøpe godteri for på den tiden var det ikke ulovlig å kjøpe røyk\snus hvis du hadde med lappe fra voksene personer. Husker godt jeg gjorde dette selv
Gjest O___o Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Hvor gamle er barna dine, og hvor ofte er det de som handler inn fra matbutikken? Skriver du handleliste til de? Hvorfo handler ikke barna inn? Aldri. Med mindre det er full ståhei og der er én ting man mangler fra butikken.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Som 6-7 år hendte det jeg kjøpte brød etc. Butikke lå ca 10 min unna. Fikk med en liten lapp og penger eller en pose med panteflasker. Det er 25 år siden, så det var jo ganske vanlig det. Mine barn er 5 og 7år, de har aldri handlet alene.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 Som 6-7 år hendte det jeg kjøpte brød etc. Butikke lå ca 10 min unna. Fikk med en liten lapp og penger eller en pose med panteflasker. Det er 25 år siden, så det var jo ganske vanlig det. Mine barn er 5 og 7år, de har aldri handlet alene. De handler ikke inn da jeg syns de er for små og umodne til å ta oppgaven!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå