kokkosmamma Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Hei! Jeg ble ung uføretrygdet i tennårne, og var den gang ikke motivert for og få utannelse og jobb, itilegg var jeg veldig umoden som dem fleste unge. Jeg har slitt mye på skolen med innleringsevne og konsentrasjon, og idet heletatt troen på meg selv, men var ved noen få anledninger utplasert på elderesenter og barnehage og fikk veldig gode attester. Så fikk jeg ung uføretrygd uten at dem prøvde ut arbeidsevne mitt noe mere igjennom aetat som det den gangen het. Nå etter en god stund på trygd føler jeg at jeg faller uten for samfunnet grunnet at jeg ikke har jobb. jeg innbiller meg at man skaffer seg nettverk igjennom kariere og jobb, utanning etc... Pruttselig gikk jeg ned til nav... jeg ville sette opp en time for og høre hva mulighetene var om jeg gikk fra trygd til arbeidsAVKLARERING, der dem avklarerer hva som du kan klare og kansje får en hjelpende hond. Det jeg får tis svar i skranken er at jeg ikke har rett til en saksbehandler eller noen til og veilede meg med alle mine spørsmål fordi jeg er allerede avklarert og har fått varig trygd, og det var det hele. jeg fikk også til svar at dem fleste som fikk jobb fikk dette igjennom venner og bekjente. Heldighvis er jeg ganske sosial og utadvendt, men hadde jeg ikke stått på så vet jeg ikke... Har noen noe tipps hva jeg kan gjøre? Og har noen vert på karierehuset?
Gjest O___o Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Her er det mye som skurrer for meg Du ble ung ufør / eller ufør som ung - men er ikke helt ufør lenger? Du kan tjene litt ved siden av trygden din. Husker ikke hva som er grensa, men er vel rundt 40-60 000 tror jeg. Håper det ordner seg for deg. Moro å lese at du føler deg klar for å jobbe
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Å tro at NAV skal hjelpe deg er naivt. NAV hjelper med penger, det er alt. Du får finne ut hva de lærer på VGS, kjøpe bøkene og melde deg opp som privatist.
kokkosmamma Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2012 Her er det mye som skurrer for meg Du ble ung ufør / eller ufør som ung - men er ikke helt ufør lenger? Du kan tjene litt ved siden av trygden din. Husker ikke hva som er grensa, men er vel rundt 40-60 000 tror jeg. Håper det ordner seg for deg. Moro å lese at du føler deg klar for å jobbe Jeg fikk ufør som 19 åring, da fikk jeg varig ung uføretrygd. mån kan tjene opp til 70000 i tilegg til trygden. men poenget er at jeg trenger veiledning og hjelp på veien, jeg har omtrent ikke erfaring i arbeidslivet og trenger oppfølging kansje i begynnelsen, ikke fullført utannelse heller. Hvor kan man få tak i jobbsøker kursj? ble så matt og mistet nesten motivasjonen da dem på nav sa jeg ikke hadde rett på veiledning =( men takk
Gjest Applecore Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Anbefaler deg å ta kontakt med en sosionom og be om veiledning 1
kokkosmamma Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2012 Å tro at NAV skal hjelpe deg er naivt. NAV hjelper med penger, det er alt. Du får finne ut hva de lærer på VGS, kjøpe bøkene og melde deg opp som privatist. Er det? trodde dem veiledet også jeg?? problemet er jo at jeg har godt på trygd en år rekke, ønsker og bli veiledet om rettigheter og hva som lønner seg. jeg har både lese og skrive vansker og lærevansker, så det er vanskelig og ta ferdig utannelse og lese seg frem til ting. ønsket meg bare en veileder... isåfall ville jeg høre hva risikoen var for og si fra meg trygden får og så gå over på arbeidsavklarering, der dem avklarerer hva du er i stand til, men det er jo også litt bakvendt en hva som har skjedd i min sitvasjon da...
kokkosmamma Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2012 Anbefaler deg å ta kontakt med en sosionom og be om veiledning Hvor kan jeg få tak i det??
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Tar du vgs som privatist må du betale selv, bare så du vet det.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/videregaende-opplaring/Rett-til-videregaende-opplaring-for-voksne-fra-25-ar--.html?id=600789
Porcelain Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Det kan godt hende jeg er naiv nå, men er det ikke bare å søke jobber? Hvis det er å jobbe du vil liksom..
O'hara Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Så bra at du vil bort fra trygden og føler deg klar til å ville jobbe! Du har rett på å få videregående utdanning. Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men Oslo kommune forklarer det hele greit her: http://www.velkommenoslo.no/utdanning/videregaaende.htm Så fortsetter du med høyere utdanning og står sterkere stilt til å få en jobb. Jeg ville tatt kontakt med saksbehandler hos NAV også, og spurt om de har noen tips. Det hjelper de deg sikkert med. Regner med du har noen spørsmål angående trygd og slikt som man faktisk må kjenne bakgrunnen til før man kan gi deg svar. Men, du må règne med å ta opp studielån slik som alle andre. Mulig du kan beholde trygd mens du tar studiekompetansen, det vet jeg ikke. Snakk med NAV. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Trodde du hadde rett på saksbehandler uansett jeg... Jeg er varig ufør og har saksbehandler på navn. Jeg har også fått jobb i skjermet virksomhet. Prøver så godt jeg kan å komme ut i arbeidslivet. Stå på! Ta kontakt med nav en gang til. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 Hei! Jeg ble ung uføretrygdet i tennårne, og var den gang ikke motivert for og få utannelse og jobb, itilegg var jeg veldig umoden som dem fleste unge. Jeg har slitt mye på skolen med innleringsevne og konsentrasjon, og idet heletatt troen på meg selv, men var ved noen få anledninger utplasert på elderesenter og barnehage og fikk veldig gode attester. Så fikk jeg ung uføretrygd uten at dem prøvde ut arbeidsevne mitt noe mere igjennom aetat som det den gangen het. Nå etter en god stund på trygd føler jeg at jeg faller uten for samfunnet grunnet at jeg ikke har jobb. jeg innbiller meg at man skaffer seg nettverk igjennom kariere og jobb, utanning etc... Pruttselig gikk jeg ned til nav... jeg ville sette opp en time for og høre hva mulighetene var om jeg gikk fra trygd til arbeidsAVKLARERING, der dem avklarerer hva som du kan klare og kansje får en hjelpende hond. Det jeg får tis svar i skranken er at jeg ikke har rett til en saksbehandler eller noen til og veilede meg med alle mine spørsmål fordi jeg er allerede avklarert og har fått varig trygd, og det var det hele. jeg fikk også til svar at dem fleste som fikk jobb fikk dette igjennom venner og bekjente. Heldighvis er jeg ganske sosial og utadvendt, men hadde jeg ikke stått på så vet jeg ikke... Har noen noe tipps hva jeg kan gjøre? Og har noen vert på karierehuset? Det er ikke vanlig at folk ber om hjelp til å kvitte seg med uføretrygden. Du skal ikke la deg avfeie med det svaret du fikk. De har plikt til å hjelpe deg. Om du hører hva politikerne sier, så vil de at flere skal i jobb...bort fra trygd osv. Be i så tilfelle om skriftlig avslag. Sett deg ned, tenk over hva du kunne tenke deg, jobb, skole osv. Bestill time til nav. Og husk, du er ikke avhengi av Nav for å komme deg i jobb. Finner du noe du kan tenke deg, og du får jobben, så melder du til Nav at du stopper uføre. Du kan gå tilbake til uføre i tre år etterpå. 4
Portvinpiken Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Selvfølgelig kan du få hjelp. Du kan også fryse uføretrygden og prøve deg ut i jobb igjen. Nav kan søke deg inn på program hos firma som hjelper deg å finne jobb og hvor du kan prøve ut arbeidsevnen din. Jeg har selv jobbet som veileder hos et slikt firma for noen år siden. Her er et eksempel på en bedrift som jobber med dette og de finnes over hele Norge: http://www.topro.no/Norsk/ATTF%C3%98RING.aspx Ring Nav og be om et møte med en veileder og si du ønsker å prøve deg ut i arbeid, men vær oppmerksom på at det kan være noen md ventetid på å komme inn i et slikt program. I mellomtiden kan du bruke tiden til å finne ut mer om hva du ønsker å jobbe med og evt prøve å få jobb på egenhånd. Jeg ser at det ikke er det enkleste, men kanskje Nav har et arbeidssøkerkurs til deg i mellomtiden så du får litt øvelse og hjelp der. Lykke til :-) Endret 9. mars 2012 av Portvinpiken 2
Sulosi Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 (endret) De to siste svarene signerer jeg. Hva med å forsøke å få en liten jobb, eks sommerjobb og ekstrahjelp i butikk. Så kan du ta fag som privatist eller VIA nettkurs. Snakk med Nav igjen, de er pliktige å hjelpe deg mtp de ulike reglene du må sette deg inn i samt dette med inntektsgrensen. Vet noen reduserer uføregraden etterhvert som de klarer å jobbe utover de 60-70 000 de har lov til å tjene. Applaus for at du vil noe ts. Be om å komme på avklaringskurs, da får du en veileder som vil støtte deg i dine valg og den vil og være med deg mtp møter hos Nav. Endret 9. mars 2012 av Sulosi 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 Det er fakta at NAV er pålagt å prioritere bistand til de som per def. har muligheter til å komme i jobb, altså at de som allerede er innvilget uførepensjon ikke er en prioritert gruppe. Dette rett og slett fordi NAV ikke har ubegrensede ressurser. Uførepensjonsutbetalingene går ikke fra samme "pott" som bistand til å komme ut i arbeid. Det er mye du kan gjøre selv, blant annet oppsøke karriereveileder, studieveileder og plukke opp jobbsøketps på nettet, blant annet NAV.no. Du kan studere så mye du vil med uføretrygd. 2
kokkosmamma Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 9. mars 2012 Så bra at du vil bort fra trygden og føler deg klar til å ville jobbe! Du har rett på å få videregående utdanning. Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men Oslo kommune forklarer det hele greit her: http://www.velkommenoslo.no/utdanning/videregaaende.htm Så fortsetter du med høyere utdanning og står sterkere stilt til å få en jobb. Jeg ville tatt kontakt med saksbehandler hos NAV også, og spurt om de har noen tips. Det hjelper de deg sikkert med. Regner med du har noen spørsmål angående trygd og slikt som man faktisk må kjenne bakgrunnen til før man kan gi deg svar. Men, du må règne med å ta opp studielån slik som alle andre. Mulig du kan beholde trygd mens du tar studiekompetansen, det vet jeg ikke. Snakk med NAV. Lykke til! Jeg gikk ned på Nav fårstar du, hadde så mange spørsmål så spurte om dem kunne sette opp en time til meg. men svaret var NEI, fordi jeg hadde ikke noe med nav og gjøre sa dem annent en at jeg motar trygden, og forskjell på det og noe annent inne på nav er vell at man ikke blir sett på som en som aldri kan jobbe.. og det blir du fort sett på som nar man motar ung uføretrygd, da er man allerede klarert... Jeg ønsker meg hjelp på veien, en arbeidsTRENING hadde vert noe, det får jo dem som er under arbeidsavklarering, i form av praksis eller kurs av noe slag. jeg er langt fra skole flink, og sliter med mye som man skal lese seg frem til, sånn som linker osv... Vet bare ikke hvordan jeg skal ta det første skrittet. I fjord var jeg innom en barnehage og spurte om og få praksisplass, svaret fra barnehagen: er det igjennom nav da? eller skole? svaret fra en venninne: Ja men du kan ikke ha praksisplass om det ikke er igjennom utanning, da heter det ikke praksisplass. Føler meg så dum og uviten, samtidig som da forsto jeg jo dette da, og lærte at jeg kan ikke spørre om praksisplass uten videre... alt jeg ønsker er rådgivning og litt oppfølging... Har noen noen andre bra tipps? Er ikke lett og få jobb uten og hvite hvordan man starter, og uten noe man kan legge inn i en CV? har heldig vis jobbet noe frivillig uten betaling, håper det er noe og ta med seg?
kokkosmamma Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #18 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Trodde du hadde rett på saksbehandler uansett jeg... Jeg er varig ufør og har saksbehandler på navn. Jeg har også fått jobb i skjermet virksomhet. Prøver så godt jeg kan å komme ut i arbeidslivet. Stå på! Ta kontakt med nav en gang til. Tatt kontakt nå to ganger samme svaret, trodde som deg jeg også... skjønner nesten folk som jobber svart når man ikke kan få veiledning en gang Men skal ta kontakt med voks jeg, tusentakk =) ettersom jeg forsto får man hjelp til praksis der? er det mange av dere som kun har fullført videre gående og fått en grei jobb av det? Jeg trenger jo ikke vere avhengi av og tjene så godt, men en mening i hverdagen betyr mere for meg, selv om jeg også gjerne vill tjene litt. men da kan jeg jo tjene LITT fårså beholde trygda =) da vill jeg ha meget god inntekt også. full trygd, og likevell tjene det jeg har låv til ved siden av trygden, som er 70000 i året... Endret 9. mars 2012 av kokkosmamma
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #19 Skrevet 9. mars 2012 Kan du ikke prøve å finne deg en liten jobb som hjemmehjelp for eldre, f eks? Ta kontakt med kommunen din. Ikke lag så mye styr ut av det og bli sur fordi du ikke får "hjelp". 1
kokkosmamma Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #20 Skrevet 9. mars 2012 Kan du ikke prøve å finne deg en liten jobb som hjemmehjelp for eldre, f eks? Ta kontakt med kommunen din. Ikke lag så mye styr ut av det og bli sur fordi du ikke får "hjelp". Har allerede tenk på ideen om akkurat det, har vert støttekontakt, så dette var en god ide =) neida er ikke sur, bare litt forfjamsa...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå