Parvati Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Noen som vet hva som skal til? Jeg har ca 400 000 i egenkapital, og ca 400 000 i inntekt. Lurer på hvor stort lån jeg evt. kan få - evt. hvor mye jeg må få noen til å kausjonere for? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Banken vet Men for å svare mer seriøst.. Her og her har du en lånekalkulatorer der du kan få en viss indikator på hvor mye du kan få låne. Husk at du må ha en egenkapital på 15%.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Det skal nok gå bra ettersom du har såpass mye i egenkapital.
Gjest Wei Wei Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Noen som vet hva som skal til? Jeg har ca 400 000 i egenkapital, og ca 400 000 i inntekt. Lurer på hvor stort lån jeg evt. kan få - evt. hvor mye jeg må få noen til å kausjonere for? Noen som vet? 400000 x 3 = 1 200 000 Med din EK kan du beregne å kjøpe noe til 1 550 000kr. Husk dok. avgift. Det er selvfølgelig generelt. Noen banker ganger årslønn med 3,2.
Gjest Wei Wei Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Det beste er å gå til flere banker. Variasjonene kan være store. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Sjekk ut www.efinans.no Jeg fikk større lån der enn det jeg fikk i banken, selv om det er samme bank lånet kommer ifra. Pga av låne
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Sjekk ut www.efinans.no Jeg fikk større lån der enn det jeg fikk i banken, selv om det er samme bank lånet kommer ifra. Pga av låne Glemte å si at de sjekker opp mot alle bankene de har avtale med og gir deg det beste tilbudet.
juliane Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Her må du rett og slett spørre en bank eller tre. Da vi tok opp lån for litt under et år siden spurte jeg av nysgjerrighet hva jeg ville ha fått hvis jeg skulle ta opp lån alene (med omtrent samme lønn som deg), og fikk "rett under to miliioner" som svar, så det er ikke automatisk sånn at bankene regner 3 eller 3,2 ganger inntekt i lånebeløp. Jeg ville aldri tatt opp to millioner i lån med min lønn, men det er nå en annen sak...
Athene Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Du kan sikkert få det lånet, spørsmålet er jo om du ønsker det. Mange er så opptatt av å makse opp lånet, men det blir feil tankegang. Et lån er ikke gratis, det koster mye, og kan potensielt koste veldig mye dersom renta øker. Bruk lånekalkulatorer, og se hva du må betale i måneden ved ulike lånebeløp, legg også inn rente på opp mot 8% slik at du vet hva kostnaden kan bli. Så vurderer du om dette er et beløp du er villig å betale for å bo i måneden. Ville du leid en leilighet til den rentekostnaden? Selv tok vi opp mindre enn det banken tilbød første gang vi kjøpte bolig. For å kunne reise masse, og alltid ha penger til å få med oss det vi ville av opplevelser. 2
effy Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Vil tro at du får låne 3x inntekt i og med at du har bra med EK. Bankene vektlegger betalingsevne og villighet
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Den x3-regelen kan umulig være rett? En kompis av meg har nettopp kjøpt seg leilighet til 2,3 mill + fellesgjeld, og han har 410 i årslønn, og 200 000 i egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Nei, ikke alltid de er så nøye på den regelen. Hos oss var det viktig at vi begge hadde stabile jobber, med utsikter for vanlig lønnsstiging etter statens ansiennitetsregler. Å ha vært en god bankkunde uten betalingsanmerkninger og slikt, teller også mye.
Eriks Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 Du kan sikkert få det lånet, spørsmålet er jo om du ønsker det. Mange er så opptatt av å makse opp lånet, men det blir feil tankegang. Et lån er ikke gratis, det koster mye, og kan potensielt koste veldig mye dersom renta øker. Bruk lånekalkulatorer, og se hva du må betale i måneden ved ulike lånebeløp, legg også inn rente på opp mot 8% slik at du vet hva kostnaden kan bli. Så vurderer du om dette er et beløp du er villig å betale for å bo i måneden. Ville du leid en leilighet til den rentekostnaden? Selv tok vi opp mindre enn det banken tilbød første gang vi kjøpte bolig. For å kunne reise masse, og alltid ha penger til å få med oss det vi ville av opplevelser. Beregne 8% rente i dagens klima? Det blir som å gå med hjelm hver gang man forlater boligen i tilfelle man slår seg.
KaDust Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 Jeg snakket med en rådgiver da jeg lurte på om vi kunne ta opp et lån på 2 mill. Vi hadde allerede funnet hus. Det som var kravet var en egenkapital på omkring 175 000-180 000kr, og at vår felles årslige inntekt lå rundt 700 000kr.
Sweetpea25 Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 Det er ikke alle banker som har x3 regelen. Vi har ei samlet inntekt på ca. 850 000, og vi kunne få 3,2 millioner i lån - det er jo nesten 4x årsinntektene våres. Jeg ville hørt med forskjellige banker, men pass for all del på renten!! Når vi tok oss opp lån for ca. 1 år siden, hørte vi om lån både i Sparebank 1 og Nordea. I Sparebank 1 ble vi tilbudt den "beste" renta di hadde.. 4,25 %, mens i Nordea (banken vi valgte), fikk vi rente på 3.29 %, noe som i vårt tilfelle ville utgjøre ca. 1000 kr i måneden!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 Beregne 8% rente i dagens klima? Det blir som å gå med hjelm hver gang man forlater boligen i tilfelle man slår seg. Men ingen vet hvordan det blir noen år frem i tid. og det er veldig dumt å makse ut betalingskapasitet med dagens rente, å satse på at renten aldri øker. Veldig greit å sjekke at man faktisk har sjangs til å betale lånet om renten hopper. Og selv om man kanskje kan få tvunget igjennom å få et lån som er 5 ganger inntekt, så er ikke det nødvendigvis alltid det lureste. Å eie innebærer mer utgifter enn å bare betale lån, og man skal tross alt ha råd til alt, pluss at man skal jo leve ellers også. Veldig greit å ikke låne seg til halsen, for å så gå fullstendig under vann om renten hopper en prosent eller to..
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 Beregne 8% rente i dagens klima? Det blir som å gå med hjelm hver gang man forlater boligen i tilfelle man slår seg. Jeg har tatt utgangpunkt i 9% rente i og med at man aldri vet hvor økonomien havner. Enda med 9 % rente har jeg null problemer med å betjene et lån på 3 000 000. Så det du sier syns jeg bare blir kjempe teit.
effy Skrevet 9. mars 2012 #18 Skrevet 9. mars 2012 Det er ikke alle banker som har x3 regelen. Vi har ei samlet inntekt på ca. 850 000, og vi kunne få 3,2 millioner i lån - det er jo nesten 4x årsinntektene våres. Nei, ikke alle bryr seg om x3 regelen. Vi får låne inntil 6 mill (inkl. mellomfinansiering) og vi har samlet inntekt på 1,3 mill.
Athene Skrevet 9. mars 2012 #19 Skrevet 9. mars 2012 Beregne 8% rente i dagens klima? Det blir som å gå med hjelm hver gang man forlater boligen i tilfelle man slår seg. En slik kommentar viser en dårlig innsikt i økonomisk historie, og situasjonen i resten av Europa i disse dager. Dessverre er det mange som tenker som deg, ser en lav rente, og tenker ikke på morgendagen. Et boliglån har man i 25-30 år, en rentestigning kommer, før eller senere. Det er ikke sikkert hovedstolen er tilsvarende lavere, eller lønna høyere, på det tidspunktet dette skjer. All økonomisk historie tilsier også at endringer kommer plutselig og uventet, så man kan heller ikke forvente at dette skjer langt frem i tid. Men det viktigste argumentet for en bred sensitivitetsanalyse er situasjonen i Europa forøvrig. Selv om vi liker å tru det vil ikke Norge være upåvirket. Vi er et lite land, som er i en heldig økonomisk situasjon som følge av oljefunn, men likevel er vi så små at vi i siste innstans vil følge samme trend som resten av Europa og USA. 1
Gjest Wei Wei Skrevet 9. mars 2012 #20 Skrevet 9. mars 2012 Man kan ikke sammenlikne hva banker gir til single og til par. Er man to om lånet, deler dere på noen utgifter (f.eks. strøm, internett, tv lisens osv). Er man singel, må man betale alt selv. Dette vet bankene. Derfor hvis en person med 400 000 i lønn søker, så får h*n mindre enn halvparten av det et par med felles lønn på 800000kr får. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå