Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg disse to modellene på en enkel måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Skal forsøke:

En trenivåkommune har en rådmann på toppen, etatssjefer under der, og de tjenesteytende "organene" under der igjen. Etatene er f.eks Skole/barnehageetaten, teknisk etat, helse- og sosialetaten. Det jeg kaller "tjenesteytende organer" er dermed hver enkelt barnehage, skole, sykehjem osv.

Rådmannen har sin administrasjon, som ofte består av kommunens økonomisjef, informasjonssjef, personalavdeling, sentralarkiv osv.

Etatene har også en administrasjon, som følger opp hver enkelt skole, bhg osv.

I en tonivåkommune er etats-/etatssjefnivået fjernet, slik at det går en direktelinje fra rådmannen til den enkelte resultatenhetsleder. En resultatenhet er f.eks en skole, et pleie- og omsorgsdistrikt, en av faggruppene innen tekniske tjenester (f.eks byggesak) osv.

I rådmannens støtte/stab i tonivåmodellen finnes mye av de samme funksjonene som i trenivåmodellen, samt noe av rådgiverfunksjonene fra etatsnivået (fagkonsulenter innen f.eks skoleutvikling, smittevernansvarlig osv).

Tilsynelatende er det færre administrative og en større andel rent tjenesteytende stillinger i en tonivåkommune, men i praksis trenger ikke forskjellen være veldig stor, da stillingene fra etatsnivået er fordelt både opp til rådmannsnivået og ned til enhetsnivået. Oppgavene som skal løses, og regelverket som skal følges er jo det samme.

Jepp, jeg har erfaring fra kommunal forvaltning. Og det både i to- og trenivåstruktur ;)

Hmmm, ble dette særlig forståelig?

Skrevet

Ok, så i en tonivåkommune har man fjernet ett lag med sjefer, slik som skolesjef. Og rektor er direkte under rådmann? I en trenivåkommune er det rektor-skolesjef-rådmann?

Gjest Spinell
Skrevet

Ja, da har du forstått rett :)

Tonivåkommunene har skolefaglig rådgivning plassert i rådmannens stab, men ingen skolesjef som har den overordnede ledelsen av alle kommunens skoler som helhet.

Avhengig av skolenes størrelse hender det at det er mer enn en skole i en kommunal resultatenhet. Da er det en stedlig leder på hver skole (gjerne kalt assisterende enhetsleder e.l.), samt en resultatenhetsleder som er leder for begge skolene, plassert ved en av dem. Det kalles likevel en tonivåmodell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...