Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er hovedforskjellen på disse to? Bioing tar blodprøver og analyserer disse samt annet biologisk materiale. Mens en som studere bioteknologi og kjemi ingeniør (begge utdannelsene gir bachelor grad) også kan jobbe på sykehus lab. med analyse og også med mat analyse? Eks. mattilsynet etc?

Må si jeg vet lite om biotekn. kjemi ing. yrket og utdannelsen. Vet det er mye lab i begge utdannelsene. Hvilken av udannelsene er vanskligst? Hvor er det mest matte?

Og ikke minst; hvilket studie gir lettest jobb? For meg virker det som to ganske like studier, men at bioing kanskje er litt mer rettet mot et yrke, og det er jo også et "helse yrke" mens biotekn. kjemi ing. er mer åpent og gir det kanskje mulighet til ulike jobber, men dog kanskje ikke like lett å få jobb?

Takknemlig for alle svar rundt dette :) Er veldig interessert i begge. Noen her som har studert bioteknologi og kjemi ingeniør?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan vel nevne at jeg overhodet ikke er interessert i å ta blodprøver, men greit nok å måtte gjennom det i utdannelsen. Er egentlig mest interessert i å jobbe på lab, gjerne sykehus, IKKE mattilsyent eller noe sånt, og analysere biologisk materiale, forske på kreftceller er sånt jeg drømmer om. Er heller ikke så veldig glad i matte.

Noen som har en ide om hva som kunne vært lurt å velge?

AnonymBruker
Skrevet

Kan vel nevne at jeg overhodet ikke er interessert i å ta blodprøver, men greit nok å måtte gjennom det i utdannelsen. Er egentlig mest interessert i å jobbe på lab, gjerne sykehus, IKKE mattilsyent eller noe sånt, og analysere biologisk materiale, forske på kreftceller er sånt jeg drømmer om. Er heller ikke så veldig glad i matte.

Noen som har en ide om hva som kunne vært lurt å velge?

Bioteknologi, master. Hvis du ikke vil ta blodprøver, så holder du deg unna bioingeniør for det må du gjennom under studiet. Det er litt matte i bioingeniør og bioteknologi, men forholdsvis mye i kjemiingeniør ikke velg det. Hvis du vil drive med forskning burde du gå for master, hvis ikke blir du på en måte en tekniker som gjør arbeid for andre.

AnonymBruker
Skrevet

Bioteknologi, master. Hvis du ikke vil ta blodprøver, så holder du deg unna bioingeniør for det må du gjennom under studiet. Det er litt matte i bioingeniør og bioteknologi, men forholdsvis mye i kjemiingeniør ikke velg det. Hvis du vil drive med forskning burde du gå for master, hvis ikke blir du på en måte en tekniker som gjør arbeid for andre.

Leste akuratt i om at master-gjengen havnet litt mellom to stoler, fordi de var overkvalifisert til bachelor studentenes jobb, og ikke hadde nok til å jobbe innen forskning, men det er kanskje ikke sånn lengre?

Jeg vil i første omgang ta bachelor, er avhengi av å jobbe litt også, har litt lån og sånt ;) Men kunne tenke meg master i biomedisin etterhvert.

Men jeg hadde litt inntrykk at av biotek og kjemi ing. var omtrent som kjemi ing. Uff, merker jeg vet lite om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Leste akuratt i om at master-gjengen havnet litt mellom to stoler, fordi de var overkvalifisert til bachelor studentenes jobb, og ikke hadde nok til å jobbe innen forskning, men det er kanskje ikke sånn lengre?

Jeg vil i første omgang ta bachelor, er avhengi av å jobbe litt også, har litt lån og sånt ;) Men kunne tenke meg master i biomedisin etterhvert.

Men jeg hadde litt inntrykk at av biotek og kjemi ing. var omtrent som kjemi ing. Uff, merker jeg vet lite om dette.

Bioteknologi kommer i to former, du kan ta en ren bioteknologiutdanning eller du kan ta ingeniørveien. Sistnevnte er ikke å anbefalt hvis du liker matematikk. Kan jeg spørre hvor du har tenkt til å studere?

Ja det kan være vanskelig å få jobb med master i bioteknologi. Som bioingeniør er det lettere, fordi man er autorisert og det er mange steder for man ikke har behov for personer med master. Er det bioteknologi i HIOA du har tenkt? I så fall er dette en ingeniørlinje med mye matte.

AnonymBruker
Skrevet

Bioteknologi kommer i to former, du kan ta en ren bioteknologiutdanning eller du kan ta ingeniørveien. Sistnevnte er ikke å anbefalt hvis du liker matematikk. Kan jeg spørre hvor du har tenkt til å studere?

Ja det kan være vanskelig å få jobb med master i bioteknologi. Som bioingeniør er det lettere, fordi man er autorisert og det er mange steder for man ikke har behov for personer med master. Er det bioteknologi i HIOA du har tenkt? I så fall er dette en ingeniørlinje med mye matte.

HIOA er det jeg vurderer ja. Fikk høre at det ikke var så mye matte her, men mye kjemi, genetikk osv. Fikk også høre at det absolutt ikke var vanskelig å få jobb etter studiene, men er litt usikker på dette.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

En annen mulighet er farmasi. Da kan du også jobbe på lab, forske etc.

Edit: ikke for å gjøre deg mer forvirret altså, men bare så du vet at du har en mulighet der også. Kjenner noen som forsker på kreft som er farmasøyter i bunnen.

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...