AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Har nå alltid trodd at Jesus var Gud's sønn (i hvertfall i følge kristne) og var det jeg lærte på skolen, men hører flere og flere som sier at Jesus er Gud og tror man på Gud så man man tro på Jesus for Jesus er Gud sier dem. Mange av de har jeg heller ikke noe intrykk er kristen heller så vet ikke om det kun er uvitenhet eller om det er jeg som er feillært.
Romilo Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Det er jo mange oppfatninger av dette. Det kommer an på hva du TROR, ingen kan lære deg din tro! Flere kristne tror at Gud er Jesus, selv tror jeg på treenigheten, at Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er tre forskjellige personer/skikkelser. 1
Wombat Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Er vel bittelitt komplisert dette her, så arrester meg om jeg tar feil: Jesus var guds sønn på jorden, men et menneske. Jesus dør og etter litt om og men så havner han i himmelen og der blir han forfremmet til en slags del av treenigheten?
Store My Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Det er et vanskelig spørsmål å svare på. For det første er det ulike oppfatninger ute og går, og for det andre er det vanskelig å forstå med logikken. Men noen tror at Jesus er både Gud og Guds sønn. De tror at treenigheten er Gud og at Jesus, Gud og Den Hellige Ånd er forskjellige aspekter av treenigheten. De tror altså at de er tre og én samtidig. Men man må ikke nødvendigvis tro på Jesus selv om man tror på Gud. Ikke alle religioner tror at Jesus er guddommelig. 1
marielle171 Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Det jeg alltid har fått forklart er at Jesus, Gud og den Hellig ånd er en treenighet. Du kan se på det som en kake. Gud er kaken, Jesus er kakestykkene, og den Hellige Ånd er jordbærene på kaken. Du trenger liksom alle tre delene for å få en hel kake, og slik er det også med Gud. Du kan ikke bare tro på Gud, for Jesus og den Hellige ånd er en del av det. (i hvert fall hvis man tror på bibelen). Og hvis man ser på det slik kan man jo også se på Jesus som en del av Gud, som om han er hans sønn. Jeg tror selv at Gud valgte å kalle Jesus for sin sønn slik at menneskene skjønner bedre hvor stort det var at han sendte Jesus, sin sønn, til jorden for å dø for våre synder. Det er slik jeg tror det er:) Men alle tror jo nesten på noe annet. 2
Gjest Skitten pique Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Det er jo mange oppfatninger av dette. Det kommer an på hva du TROR, ingen kan lære deg din tro! Flere kristne tror at Gud er Jesus, selv tror jeg på treenigheten, at Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er tre forskjellige personer/skikkelser. Hvis du tror på treenigheten må du jo tro at Gud er Sønnen, og Gud er Den Hellige Ånd. Bare i forskjellige forkledninger, hvis det var det du mente. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Jeg tror at faderen, sønnen og den hellige ånd er Gud og Jesus!
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Dette blir meningsløse spekulasjoner man ikke tar hensyn til hva Jesus selv sier. «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.» - Johannes 8:58 Jeg og Far er ett.» - Johannes 10:30 Jeg har inntrykk av at det først og fremst er i johannesevangeliet Jesus blir sidestilt med Gud, og at det er i de tre andre at han er mer "fra Gud".
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 Jesus dør og etter litt om og men så havner han i himmelen og der blir han forfremmet til en slags del av treenigheten? I himmelen sitter han ved Guds høyre hånd, som det står. Hvis de to var "samme person" ville det vel vært logisk at Jesus heller sa "jeg og min Far skal igjen bli ett", eller noe i den duren.
apekatt Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 For meg så er han en profet, men så er ikke jeg kristen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 For meg så er han en profet, men så er ikke jeg kristen. Muslim? (ikke pga. nicket, men siden du ser på Jesus som profet)
apekatt Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Muslim? (ikke pga. nicket, men siden du ser på Jesus som profet) Ja
sofiemyr Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 (endret) I himmelen sitter han ved Guds høyre hånd, som det står. Hvis de to var "samme person" ville det vel vært logisk at Jesus heller sa "jeg og min Far skal igjen bli ett", eller noe i den duren. Det finnes bokstavelig bøttevis med henvisninger i evangeliene og de øvrige bøkene i Bibelen som ikke støtter en treenighet, treenigheten er dessuten en sekulær lære vedtatt over tre hundre år etter Jesu død. Det Bibelen sier er som nevnt tidligere i tråden - Jesus er Guds førstegrøde - det aller første han skapte, sammen skapte de alt det andre, det er grunnen til at skapeelsesberetningen står i flertall. Mange bruker Johannes 1:1 som "bevis" for at Jesus er Gud men utelukker ale de andre klare henvisningene som motbeviser dette. Endret 9. mars 2012 av sofiemyr 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 Jeg trodde "vi" i skapelsesberetningen handlet om englene. De som skrev skapelsesberetningen visste vel ikke om Jesus? De var i så fall veldig god til å planlegge med tanke på en oppfølger.
sofiemyr Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Jeg trodde "vi" i skapelsesberetningen handlet om englene. De som skrev skapelsesberetningen visste vel ikke om Jesus? De var i så fall veldig god til å planlegge med tanke på en oppfølger. Hvis du studerer litt nærmere vil du oppdage at Jesus blir omtalt som åndeskapning både før og etter hans tid på jorden, hvorvidt du vil kalle han en engel eller ikke blir opp til deg men i Åpenbaringen blir han beskrevet som en som har en "erkeengels røst"... Endret 9. mars 2012 av sofiemyr
lady GaGa Skrevet 14. mars 2012 #16 Skrevet 14. mars 2012 Jeg tror på Jesus som Profet. Her er info fra Bibelen som svarer på spørsmålene du ser etter. (Engelsk) Did Jesus forbid anyone to worship him? Yes ___ No ___ Answer in the Bible: "But in vain do they worship me, teaching for doctrines the commandments of men." Matthew 15:19 And in prophesying the Last Days, he clearly taught the same message: Answer in the Bible: "But the hour comes, and now is, when the true worshippers shall worship the Father in spirit and in truth: For the Father seeks such to worship Him. God is a Spirit and they that worship Him must worship Him in spirit and truth." John 4:23-24 Did Jesus openly deny divinity (said he was not God)? Yes___ No ___ Answer in the Bible: "The Father is greater than I." - John 14:28 7.) Did Jesus deny that he had the power of God to do his miracles? Yes ___ No ___ Answer in the Bible: "I do nothing of myself" - John 8:28 "Men of Israel listen to this: Jesus of Nazareth was a man accredited by God to you by miracles, wonders and signs, which God did among you through him, as you know." Acts 2:22 8.) Did Jesus deny any partners (Trinity) with Almighty God? Yes ___ No ___ Answer in the Bible: Jesus said unto them, If God were your Father, ye would love me: for I proceeded forth and came from God; neither came I of myself, but he sent me. John 8:42 Answer in the Bible: Jesus answered, If I honor myself, my honor is nothing: it is my Father that honors me; of whom ye say, that he is your God: John 8:54 Answer in the Bible: …and say unto them, I ascend unto my Father, and your Father; and to my God, and your God. John 20:17 Did Jesus forbid eating pork? Yes ___ No ___ Answer in the Bible: "And swine, though he divide the hoof, and be cloven-footed, yet he chews not the cud; he is unclean to you. Of their flesh shall you not eat, and their carcass shall you not touch, they are unclean to you." Leviticus 11:7-8 And Exodus 20:4-5 12.) Was Jesus a prophet? Yes ___ No ___ Answer in the Bible: And he said unto them, What things? And they said unto him, Concerning Jesus of Nazareth, which was a prophet mighty in deed and word before God and all the people. Luke 24:19 Answer in the Bible: The woman said unto him, Sir, I perceive that thou art a prophet. John 4:19 Answer in the Bible: They say unto the blind man again, What do you say of him, that he has opened your eyes? He said, He is a prophet. John 9:17 Did Jesus predict the coming of another prophet, like unto him? Yes ___ No ___ Consider from the Bible, things that are most compatible with Islam, for instance the teaching of John 16:7-8 Answer in the Bible: 7 Nevertheless I tell you the truth; It is expedient for you that I go away: for if I go not away, the Comforter will not come unto you; but if I depart, I will send him unto you. 8 And when he is come, he will reprove the world of sin, and of righteousness, and of judgment. John 16:7-8 14.) What does the "Last Testament" (Quran) say on these same subjects. Does it agree? Yes ___ No ___ Answer in the QURAN: ... Jesus, the son of Mary, said, "O children of Israel, indeed I am the messenger of Almighty God to you - confirming what came before me of the Torah and bringing good tidings of a messenger to come after me, whose name is Ahmad." Surah As-Saff 61 verse 6 Kilde http://www.islamnewsroom.com/news-we-need/1349-who-really-follows-jesus
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #17 Skrevet 14. mars 2012 Did Jesus forbid eating pork? Yes ___ No ___ Answer in the Bible: "And swine, though he divide the hoof, and be cloven-footed, yet he chews not the cud; he is unclean to you. Of their flesh shall you not eat, and their carcass shall you not touch, they are unclean to you." Leviticus 11:7-8 And Exodus 20:4-5 Her siterer de Gamle Testamentet, og kaller det Jesu ord... så enten sier de at Jesus er Gud, eller så har de ikke mye greie på Bibelen. Did Jesus predict the coming of another prophet, like unto him? Yes ___ No ___ Consider from the Bible, things that are most compatible with Islam, for instance the teaching of John 16:7-8 Answer in the Bible: 7 Nevertheless I tell you the truth; It is expedient for you that I go away: for if I go not away, the Comforter will not come unto you; but if I depart, I will send him unto you. 8 And when he is come, he will reprove the world of sin, and of righteousness, and of judgment. John 16:7-8 Må ses i sammenheng med Johannes 14, der det snakkes om den hellige ånd: Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud. Og jeg vil be min Far, og han skal gi dere en annen talsmann ("the Comforter"), som skal være hos dere for alltid: sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. Det er ikke en nøytral kilde du siterte, den har en åpenbar agenda der alt som er motstridende med den blir oversett. 1
Gjest IngvildSF Skrevet 14. mars 2012 #18 Skrevet 14. mars 2012 I Jødedommen og Islam er Jesus en profet. I kristendommen er Jesus Gud. Treenigheten fungerer sånn som på Skitten pique sitt bilde. Gud er både Gud, Hellig Ånd og Jesus. Jesus Kristus er 100% menneske og 100% Gud. Matematisk går det ikke opp for oss, men vi er igjen ikke Gud. For Gud er alt mulig. Se: I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. - John 1:1 og Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet. John 1:14 Profetier fra GT: For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder. Han har fått navnet Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste. Jesaja 9:6 Du, Betlehem, Efrata, minst blant slektene i Juda! Fra deg lar jeg en hersker over Israel komme. Hans opphav er fra gammel tid, fra eldgamle dager. Les Mika 5:1-8 Grunnen til forvirringen rundt hvorvidt Jesus "bare" var menneskesønnen eller ikke, var fordi jødene på den tiden hadde en forventning om Menneskesønnen. En politisk person og konge som skulle redde Israel. Istedet fikk de en fattig tømrersønn fra Nasaret. Matteus, Johannes og Markus henvender seg i stor grad til jødekristne, og deres evangelisering tar utgangspunkt i det. Det ligger mye mer i Jesus-ordene enn det vi "hedninger" har grunnlag til å forstå, nettopp fordi vi ikke har vokst opp i den jødiske tradisjon. Johannes henvender seg også til hedningekristne, og kanskje det er derfor han forklarer nærmere dette med Gud/Jesus/DHÅ. Lukas henvender seg til hedningekristne ("Ærede Teofilus"). En gang var han alene og ba. Bare disiplene var med ham. Da spurte han dem: «Hvem sier folk at jeg er?» 19 «Døperen Johannes», svarte de, «men noen sier Elia og andre at en av de gamle profetene er stått opp.» «Og dere», spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da svarte Peter: «Du er Guds Messias.» Men han forbød dem strengt å si dette til noen. Han sa: «Menneskesønnen må lide mye og bli forkastet av de eldste, overprestene og de skriftlærde. Han skal bli slått i hjel, og den tredje dagen skal han reises opp.» Lukas 9:18-22 Da folk så det tegnet Jesus hadde gjort, sa de: «Dette må være profeten som skal komme til verden!» Jesus forsto at de ville komme og tvinge ham med seg for å gjøre ham til konge. Derfor trakk han seg bort igjen og gikk opp i fjellet, han alene. John 6:14-15 Les gjerne Matteus 17:1-12, om når disiplene får se Jesu herlighet. Jesus ville ikke at det skulle bli kjent at han var Messias før alle under og tegn hadde kommet på bordet. Det var livsviktig at jødene skjønte sammenhengen av seg selv etter hvert. Noen av de skjønte det, andre ikke. For at Guds gjerning skulle bli gjennomført måtte Jesus dø på korset, og så stå opp igjen. Det var ikke meningen at han skulle være en politisk konge som skulle redde Israel. Nei, Jesus kom for å frelse Israelsfolket fra alle syndene de gjorde, og det måtte skje gjennom korset og oppstandelsen. AB #8 har forresten et godt poeng med sine to bibelvers. --------------- Jeg har tatt med en hel haug med utsnitt av Bibelskrifter, det blir aldri rettferdig ovenfor budskapet. Man må lese versene i konteksten sin, og ha en god dose GT-kunnskaper. Jeg understreker at jeg ikke er en ekspert, men mye av dette lærer jeg i lys av studiet mitt (kristendom årsstudium). Mine svar kan godt være farget av at jeg er lutheraner. Folk er rett og slett ikke enige om dette. Når det gjelder skapelsesberetningene så er poenget først og fremst at Gud skapte ut av intet (fra det hebraiske ordet bara), ikke hvilken rekkefølge han skapte osv. Den første beretningen (1. mos 1:1-2:4), som ble skrevet sist, er preget av et folk som sliter med flom og for mye vann, derfor har de fokus på det. Den andre skapelsesberetningen derimot, er preget av tørke, og påpeker derfor viktigheten av kilden som kom opp fra jordens overflate. Jeg har lært at når det står "La oss lage mennesker i Guds bilde" i 1. mos 1:26 rett og slett bare er en språklig detalj som har sneket seg med, akkurat som jeg kan si "skal vi sjå" selv om jeg bare er en person. Sofiemyr: Hva i all verden mener du med at treenigheten er en sekulær lære? 1
sofiemyr Skrevet 14. mars 2012 #19 Skrevet 14. mars 2012 Treenigheten ble "vedtatt" på kirkemøtet i Nikea og er ikke en bibelsk lære
Gjest IngvildSF Skrevet 14. mars 2012 #20 Skrevet 14. mars 2012 Treenigheten ble "vedtatt" på kirkemøtet i Nikea og er ikke en bibelsk lære Ja, det kan jeg være enig i. Dog, jeg syns det virker som om Bibelen peker den veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå