Gå til innhold

Fysikkøvelser vg2

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tar fysikk 1 som privatist denne våren, og lurer derfor på litt forskjellige ting om eksamen og praktiske innslag.

Først og fremst: Det blir ikke holdt noe form for labøvelser i nærområdet her. Jeg bruker kun ergo fysikk som pensum.

- Hvordan er den første delen av fysikkeksamen egentlig bygd opp, (altså den forberedte)? Er det slik at man kun skal fokusere på øvelsen, eller er det selve temaet innenfor øvelsen som er sentralt? Og gjør man selve øvelsen praktisk, altså ved å bruke utstyr, speedometer feks og det der, eller holder det å forklare fremgangsmåte, teori og resultater?

- Er det noen som vet om en nettside med gode filmer/animasjoner av øvelser til fysikk1 pensumet? Kanskje noen av dere har tatt fysikkeksamen uten å delta på praktikske øvelser selv?:) Kom gjerne med innspill.

Jeg blir veldig takknemlig for alle svar, og dere må gjerne forklare hvordan hele eksamen foregikk + temaene dere fikk om.:-)

Mvh litt urolig student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok fysikk 1 for noen år siden, men hadde ikke muntlig-praktisk eksamen, så jeg vet dessverre ikke hvordan det er bygd opp. Men jeg har noen linker til deg:

Khan Academy ligger det masse "mini-forelesninger" på engelsk. Ting blir gått gjennom steg for steg, fra grunnleggende fysikk opp til universitetsnivå. Så det er bare å begynne på en av "Introduction"-filmene og jobbe seg gjennom, eller hoppe til det nivået du er på :)

Realisten.com har et forum der du kan stille spørsmål om oppgaver eller generelle ting du lurer på.

Hvis du kommer borti oppgaver med funksjoner og grafer (f.eks. oppgaver som inneholder integrasjon og derivasjon) kan WolframAlpha være et nyttig hjelpemiddel.

Ikke vær urolig, det kommer helt sikkert til å gå bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fysikk 1 nå og bruker Ergo. Har kjøpt meg tilgang til Ergo-sidene på lokus.no. Der er det løsningsforslag til mange av oppgavene, kapitteltester, simuleringer, videoer osv. Koster 325 kr, men jeg syns det er verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok muntlig-praktisk eksamen i FY1 fikk vi 30 minutter forberedelse. Du kan i grunnen komme opp i hva som helst. Jeg fikk "En biltur". På slutten vil det alltid være et praktisk innslag og det varierer også veldig. Jeg kom opp i elektrisitet og måtte koble serie- og parallellkoblinger samt regne ut motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...