Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ute å reiser en del, og skulle derfor hatt meg et kredittkort. Jeg er student på 19 og tjener mindre enn 30 000 i året, i tillegg til det jeg får fra lånekassen. Har blitt fortalt og har lest at kredittkort er en lur ting å ha med når man er ute og reiser, i tillegg til at noen av dem kan brukes som fordelskort dersom man er såpass flink at man tilbakebetaler før rentene begynner å gå. Jeg er såpass skarp at jeg aldri hadde brukt penger på noe jeg ikke kan betale for, så jeg er ikke en av dem som hadde brukt kredittkortet på tull. Hadde et håp om at jeg kunne fått meg et kort hvor jeg kunne fått rabatt fra alt fra klesbutikker, mat og bensin (eventuelt flere), men da jeg forsøkte å søke fikk jeg vite at de ikke kunne innvilge søknaden min. Irriterende? Ja. Men jeg får tross alt kun inn ca. 30 000 i året (til nå har jeg kun jobbet sommerferier).

Noen som kan hjelpe / har noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må satse på vanlig kredittkort i banken din, altså ikke cashback.

I banken min har de kredittkort med kredittgrense på 10000 til studenter.

• Liker 1
Skrevet

Skandiabanken har begynt med fordeler på sine kredittkort, og de var det enkelt å få kredittkort av da jeg kun var student. Jeg har kredittgrense på 5000 kr. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

DnB, tidligere postbanken ga kredittkort på 5000 kr til unge bare fordi de hadde blitt 18 år. Du får nok også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ikke et kredittkort fordi jeg trenger mer penger, men tenkte det var lurt så jeg kunne spare opp litt rabatter her og der dersom jeg finner et med cashback. (Er det det det kalles ja?)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ikke et kredittkort fordi jeg trenger mer penger, men tenkte det var lurt så jeg kunne spare opp litt rabatter her og der dersom jeg finner et med cashback. (Er det det det kalles ja?)

Har svart basert på at du sier du trenger et til reiser. Jeg trenger heller ikke kredittkort til vanlig, men bruker til netthandel og reising pga tryggheta rundt det. Du åpnet jo innlegget med å si at du trengte det til reiser, ikke utelukkende på grunn av cashback.

Uansett de fleste/alle cashback-kredittkortene må man ha en viss inntekt for å få, samtidig som man ofte må være over en viss alder (21 og 23 er det jeg oftest har sett).

Løsningen for deg blir da å vente til du blir gammel nok og tjener nokk (typisk min 150000/år) eller få deg et kredittkort uten cashback.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer bare på hvor lang tid det tar før noen dukker opp i tråden og forteller at kredittkort er djevelens verk som leder en strakt i den økonomiske undergangen... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

trodde ikke man kunne få kredittkort når man hadde så liten inntekt. Men kanskje jeg tar feil.

AnonymBruker
Skrevet

trodde ikke man kunne få kredittkort når man hadde så liten inntekt. Men kanskje jeg tar feil.

Da tok du feil. Bankene har spesielle program til studenter, der de tilbyr kredittkort. Dog ikke med særlig høy kredittgrense. Bankene har da forståelse for at veldig mange studenter har lånekassen som hovedsinntektskilde.

Skrevet

Jeg har mastercard gjennom nordea sitt checkin program. Har 10 000 krs grense. Student jeg også ;)

• Liker 1
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg lurer bare på hvor lang tid det tar før noen dukker opp i tråden og forteller at kredittkort er djevelens verk som leder en strakt i den økonomiske undergangen... :sjenert:

:fnise:

De fleste "studentpakkene" banker tilbyr inneholder vel et kredittkort? Så kan du velge selv hva kredittkortgrensen er på. Min er på 10 000, og det er for å være føre var, synes 5000 kr er for lite. Du kan selv bestemme kredittgrensen, jeg har hatt perioder med 5000 kr kredittgrense og det funket helt fint. Med 30 000 kr i årsinntekt ville jeg hatt 5000 kr som kredittgrense.

Jeg har ikke lest startinnlegget skikkelig, så svaret er muligens ikke helt det TS er ute etter.

AnonymBruker
Skrevet

Har svart basert på at du sier du trenger et til reiser. Jeg trenger heller ikke kredittkort til vanlig, men bruker til netthandel og reising pga tryggheta rundt det. Du åpnet jo innlegget med å si at du trengte det til reiser, ikke utelukkende på grunn av cashback.

Uansett de fleste/alle cashback-kredittkortene må man ha en viss inntekt for å få, samtidig som man ofte må være over en viss alder (21 og 23 er det jeg oftest har sett).

Løsningen for deg blir da å vente til du blir gammel nok og tjener nokk (typisk min 150000/år) eller få deg et kredittkort uten cashback.

Dersom du leser innlegget mitt på nytt, ser du at jeg sa jeg trenger det både til reiser og som et fordelskort. BEGGE TO. Nei, ikke utelukkende cashback, men heller ikke utelukkende til reiser. Les før du svarer.

Har fått kredittkort nå, med cashback. Så no worries.

Gjest alille
Skrevet

Dersom du leser innlegget mitt på nytt, ser du at jeg sa jeg trenger det både til reiser og som et fordelskort. BEGGE TO. Nei, ikke utelukkende cashback, men heller ikke utelukkende til reiser. Les før du svarer.

Hvor fikk du tak i det?

AnonymBruker
Skrevet

Herregud da ts, her svarer vi på hva vi har erfart, så kommer du med det første svaret der. Så svarer vi på det andre, så får vi det frekke svaret der tilbake? Bestem deg for hva du vil ha svar på før du kritiserer svarene du får!

Lurer også på hva slags cashback kredittkort du har fått?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du jeg svarer frekt bare fordi jeg ikke slenger med en milliard smileys? Tro meg, det var ikke frekt ment. Jeg snakket heller ikke til andre, kun til den ene personen som trodde jeg først og fremt trengte det til reiser - noe jeg IKKE sa. Både reise og cashback, sa jeg. Og nå har jeg det. Case closed.

Gjest alille
Skrevet

Tror du jeg svarer frekt bare fordi jeg ikke slenger med en milliard smileys? Tro meg, det var ikke frekt ment. Jeg snakket heller ikke til andre, kun til den ene personen som trodde jeg først og fremt trengte det til reiser - noe jeg IKKE sa. Både reise og cashback, sa jeg. Og nå har jeg det. Case closed.

Kan du ikke være så grei å fortelle oss andre studenter hvordan du fikk tak i det?

Skrevet

Jeg er student på 19 og har 365 kortet fra Fokus Bank :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student på 19 og har 365 kortet fra Fokus Bank :)

Man må ha inntekt på over 140 000 i året og være over 21 for å få det kortet, i følge dem selv. ;) Så du har nok vært heldig!

Skrevet

Jeg vet, la inn en søknad, forventet negativt resultat, men dagen etter hadde jeg jammen med fått innvilget kredittkort. Kanskje de er litt "rund i kantene". :sjenert:

Skrevet

Merkelig. De er en av de få jeg har fått avslag fra, så jeg opplever dem som alt annet enn runde. Jeg fikk avslag fordi jeg har studielån, selv om jeg har ordnet økonomi ellers.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...