Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er prøver og tar følgende vitaminer hver dag:

- 2 stk. vitaminbjørner

- 1 tabelett gravitamin

- 1 betakaroten kapsel (solaray)

- 2 omega-3 kapsler (anbefalte dose på den boksen jeg har kjøpt)

I tillegg drikker jeg minst 1-2 glass appelsinjuice hver dag (c-vitaminer!!) og ellers spiser jeg kanskje 2-3 porsjoner med frukt og grønnsaker hver dag.

Er dette too much?

Ser at vitaminbjørnene inneholder folat og jeg får jo egentlig hele dagsdosen jeg behøver med folat gjennom gravitamin pillene... Er redd jeg tar for mye, og at jeg får "overdose", men det kan man vel ikke få?

Hva knasker dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar:

- to b-vitamin tabletter (= anbefalt dose av folat fra myndighetene)

- to trantabletter (= anbefalt dose som står på boksen)

Skrevet

De vannløselige vitaminene (som folat og c vit) behøver du ikke bekymre deg for, de kan man ikke få overdose av. Men fettløselige skal man ikke ta mer enn anbefalt dagsdose av.

Frukt og grønt forøvrig kan du spise så mye du vil av, man kan ikke få for mye av dette. Jeg synes 2-3 porsjoner om dagen hørtes veldig lite ut. Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre vitaimene i piller på samme måte, så det beste du kan gjøre for å bedre fruktbarheten og gjøre det bedre for en eventuell spire er å spise masse grønnsaker, rene råvarer, og sunt fett som oljer, fisk, avocado og nøtter. Ellers har jeg flere ganger fått beskjed om å være forsiktig med sukker, herunder kutte ut appelsinjuice til frokost (fra prøverørklinikken). Men det har nok neppe noe å si for de som ikke har fruktbarhetsproblemer, såfremt du ikke drikker brus og spiser sjokolade hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste D-vitaminer.

AnonymBruker
Skrevet

De vannløselige vitaminene (som folat og c vit) behøver du ikke bekymre deg for, de kan man ikke få overdose av. Men fettløselige skal man ikke ta mer enn anbefalt dagsdose av.

Frukt og grønt forøvrig kan du spise så mye du vil av, man kan ikke få for mye av dette. Jeg synes 2-3 porsjoner om dagen hørtes veldig lite ut. Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre vitaimene i piller på samme måte, så det beste du kan gjøre for å bedre fruktbarheten og gjøre det bedre for en eventuell spire er å spise masse grønnsaker, rene råvarer, og sunt fett som oljer, fisk, avocado og nøtter. Ellers har jeg flere ganger fått beskjed om å være forsiktig med sukker, herunder kutte ut appelsinjuice til frokost (fra prøverørklinikken). Men det har nok neppe noe å si for de som ikke har fruktbarhetsproblemer, såfremt du ikke drikker brus og spiser sjokolade hver dag.

Takk for at du tok deg tid til å svare:-) Da kan jeg med andre ord trykt gomle 2 vitaminbjørner + gravitamin, jeg var nemmelig litt redd for at det ble for mye folat.

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig, jeg spiser selvsagt annen mat, jeg er litt dårlig til å få i meg nok grønnsaker, det har jeg alltid vært. 5 om dagen får jeg ikke til... Jeg spiser frokost, lunsj, middag hver dag så det er ikke sånn at jeg KUN spiser de overnevnte vitaminene:-) Men sånn i snitt så tror jeg dessverre at jeg kanskje kun får i meg 1-2 frukt pr dag + grønnsaker til middag. Og gjerne agurk eller paprika på osten på knekkebrødene til lunsj.. Også blir det jo dessverre pepsi max og sjokolade nesten hver dag, fy meg! Jeg skal skjerpe meg!!

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke er vegetarianer/veganer, er det ikke farlig å ta for mye folat.

Er det A-vitamin i gravitaminen? I så fall bør du ikke ta omega-3 med A-vitamin i tillegg.

Egentlig bør du nok klare deg med tran (A+D-vitamin) og folsyre, evt. gravitaminen. Vitaminbjørner i tillegg tror jeg er å kaste penger ut av vinduet, kroppen skiller ut vitaminer den ikke har bruk for (vannløselige), så det er ikke vits i å ta masse av det. Øk heller inntak av frukt og grønnsaker.

Og slutt med betakaroten når spiren sitter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...