Gå til innhold

Stekepanne av jern eller med teflonbelegg?

Anbefalte innlegg

Gjest plastboka
Skrevet

Er det noen som vet om stekepanner av jern er usunne fordi det kan komme litt rust ifra de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stekepanner av jern er sundt å bruke og er den eneste panna som virkelig tåler at du steker biff i.

Rust i stekepanne foesvinner med stålull.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det belima sa. Viss du har fått rust i steikepanna di, så prøv å få tak i såpefri stålull, det har dei på jernvareforretningar. Bruk den med litt vanleg matolje, og skrubb steikepanna fri for rust. Vask den godt, gjerne med litt zalo, og set den på varm plate. Ha i litt olje, og la det varme seg opp til oljen er tyntflytande. Bruk eit handklepapir og gni oljen inn i heile steikepanna. Slå av plata, og la steikepanna stå der til den er kald.

Gjenta dette kvar gong jernsteikepanna di vert rusten eller ru av andre grunnar. Matolje på såpefri stålull kan også brukast til å fjerne fastbrent skit i gamle jernsteikepanner.

Gjest plastboka
Skrevet

Åkei, så kjekt å vite :)

Men er teflon og alupanner bedre til for eksempel pannekaker og wok-steking av grønnsaker?

AnonymBruker
Skrevet

Åkei, så kjekt å vite :)

Men er teflon og alupanner bedre til for eksempel pannekaker og wok-steking av grønnsaker?

Garantert bedre til pannekaker ihverfall.

Skrevet

Jeg bruker ikke stålull i min jerngryte, selv om den kan ha antydninger til rust. Har matolje på et papir og lar det trekke godt inn. Tørker av overskytende og det er ingen rust igjen.

Behandler den jevnlig med olje, smører inn og lar det trekke, minst ett døgn.

Bruker jerngryter til wok, gryteretter, steking av koteletter, ja det aller meste. Til pannekaker/egg og slikt bruker jeg en Beka eco-friendlystekepanne (ofte på salg hos Jernia). Jeg er alt for skeptisk til å bruke teflon..

(Aner egentlig ikke om det er "bra" det som er i min panne heller, men det er sagt at den skal være trygg.)

Skrevet

Rust i seg selv er ikke giftig (det er en kombinasjon av jern og oksygen), men man skal ikke ha for mye jern heller så jeg ville ha pusset det vekk og satt inn med matolje. Man skal helst ikke vaske jerngryter og jernpanner med såpe. Det "tørker" ut jernet og gjør det, etter min erfaring, mer sårbart for rusting. Om jeg ikke klarer å vaske disse rene med vanlig varmt vann så har jeg i vann og koker det opp i gryten eller pannen. Etter litt fosskoking har jeg alltid fått vekk det som sitter fast.

Skrevet

Finner ikke igjen artikkelen jeg leste for en stund siden om såpe og jern, men det sto: Du kan trygt vaske jerngryter og panner med såpe, bare du sørger for å skylle vekk såpe grundig.

Så da gjorde jeg det sist jeg vasket jerngryta mi (ca 2 mnd siden) og den er akkurat som den var før jeg vasket den med såpe.

Skrevet

Jeg har bestandig vasket mine jerngryter og jernpanner med såpe innimellom. Og jeg har ikke kastet en av dem enda. Eldste gryte er vel 30 år...

Men jeg bruker bare såpe hvis jeg har laget noe med ekstra sterkt krydder, eller fisk. Og så skyller jeg veldig godt etter vasken, og tørker over med litt olje før jeg setter dem inn i skapet igjen.

Ellers har jeg fått stor sans for sånn "stålullball" som kan brukes flere ganger. Vasker den i oppvaskmaskinen med jevne mellomrom. Den er fin til å fjerne ting som er litt fastbrente.

AnonymBruker
Skrevet

Nå klarte jeg faktisk å lese Stekepanne av jern eller med telefonkatalog :)

• Liker 2
Skrevet

Ikke noe galt å vaske med såpe, men man fjerner mer av oljen som er satt inn i jernet. Det kan enkelt påføres senere om man har tiltak nok (ikke alle har det). Selv har jeg altså funnet ut at å koke ut en jernpanne holder for de tingene jeg bruker den til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...