AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Vet ikke om dette er postet riktig, men lurer på om noen har erfaring med å ha hatt permisjon fra jobben for så å finne at du ikke er spesielt ønsket tilbake? Min permisjon i en fast fulltidsstilling innen Staten løper ut 1 mai i år. Jeg fikk innvilget 1 års permisjon på grunnlag av videre sykemelding etter 1 års sykemelding. Pga noe interne greier så ønsker den nye avdelingslederen å ansette en ny person med en annen faglig bakgrunn. Det passer derfor veldig godt for h*n at jeg har blitt varig 50% uføre og derfor kun kan jobbe 50% hvis jeg skal tilbake i samme stilling (hvilken som helst stilling naturligvis). Det som er, er at denne ivrige avd.lederen nå driver å ringer med litt vel intenst - her en dag ringte h*n 4 ganger da jeg var ute av huset. Jeg har snakket med h*n på telefonen et par ganger angående dette nå. Saken er at jeg i utgangspunktet ønsker meg tilbake i stillingen min, men har en viss forståelse for at de ønsker noen 100%. Samtidig ser jeg det som litt merkelig at de ikke vil prøve å ansette en annen person 50% slik at dette kunne ha ordnet seg. Grunnen er som nevnt at de ønsker noen med en annen faglig bakgrunn slik at den nye avdelingsleders ønsker kan infris på sikt med andre mål for avdelingen. Jeg vil ikke gjøre ting vanskelig, og har derfor sagt at jeg stiller meg åpen til å evt bli omplassert innen bedriften hvis dette skulle passe bedre. Jeg krever overhode ingen spesiell tilrettelegging og kan gjøre nøyaktig samme arbeidsoppaver som tidligere, men har altså fått redusert arbeidsevne til 50% og dette er ganske varig. Ikke noe "hokus pokus" annet enn at jeg dessverre var i en ulykke og har fått varige mèn fra dette som gjør at jeg ikke kan jobbe fulle dager. Uansett - jeg har forgjeves forsøkt å få tak i noen på personal avdelingen via mail og telefon men ikke lykkes å fått svar. Det jeg lurer på er om jeg må si opp stillingen min, om de sier meg opp eller om de har mulighet til å tilby meg noe annet. PROBLEMET er at denne noe uhøflige avdelingslederen driver å ringer - til og med på kveldstid og ber om at jeg nå må bestemme meg for hva jeg skal gjøre - og det fort! (H*n vil nemlig ansette en ny så snart som mulig, så begynner å bli utålmodig). Hva hadde dere synes om det? Har ikke mottatt et eneste brev pr post, eller mail fra arbeidsgiver om hva jeg skal gjøre/når jeg evt må si ifra om jeg kommer tilbake til stillingen. Nå begynner jeg å bli rimelig lei over maset fra denne personen, og samtidig ikke nå frem med mine enkle spørsmål. Jeg er ikke organisert - ja jeg vet - irriterende å være etterpåklok men sånn er det. Ble litt rotete skrevet dette, men håper det er nogenlunde forståelig.
Rosalie Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Jeg ville ha skrevet et brev (evt e-post) til avdelingsleder med kopi til personalavdelingen med dine spørsmål og henvendelser. Jeg ville også i dette brevet bedt om møte med avdelingsleder og personalsjef. IA-bedrifter har for øvrig svært sterk tilretteleggingsplikt overfor sykemeldte/delvis uføre. Du må for all del ikke finne på å si opp stillingen din. Da står du uten jobb. Så lenge intet annet er avtalt, skal du tilbake i 50% stilling den dagen permisjonen din utløper.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Jeg ville ha skrevet et brev (evt e-post) til avdelingsleder med kopi til personalavdelingen med dine spørsmål og henvendelser. Jeg ville også i dette brevet bedt om møte med avdelingsleder og personalsjef. IA-bedrifter har for øvrig svært sterk tilretteleggingsplikt overfor sykemeldte/delvis uføre. Du må for all del ikke finne på å si opp stillingen din. Da står du uten jobb. Så lenge intet annet er avtalt, skal du tilbake i 50% stilling den dagen permisjonen din utløper. Ja men kan jeg virkelig kreve det? Jeg har fått en mail fra arbeidstilsynet lang som et vondt år med sitat av div lover og regler. Synes det er vanskelig å finne ordentlig ut av, siden IA bedrifter er pliktet til å tilrettelegge men heller ikke helt forpliktet til å gi deg tilbake en jobb? Det er mye som er litt diffust for meg må jeg innrømme. Jeg har snakket med både lege og min kontaktperson hos Nav, begge veldig støttende. I følge Nav så sier de at de alltid skal hjelpe meg å få en annen jobb..., men poenget er jo at jeg ønsker meg tilbake i min tidligere stilling. Jeg trodde ikke at man virkelig kunne bli oppsagt pga sykdom/uføre. Jeg venter fortsatt på svar fra personalavdenlingen samt øverste "avdelingsleder" som jeg har sendt mail med kopi til min avdelingsleder til. Har ventet i over 1 uke nå, og ligger jevnt og trutt på tlf. Makan til tungrodd statlig bedrift... Men er du/dere enig at jeg ikke har noen plikt til å svare på telefonen når min nærmeste avdelingsleder ringer å maser på meg om hva jeg skal bestemme meg for? Da h*n ringte her forleden kl 18.30 om kvelden tok jeg ikke telefonen...
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 TS igjen. Jeg har bedt om møte i mailen jeg har sendt. Men så lenge jeg ikke får noe svar så vil jeg heller ikke føle meg presset til å måtte ta muntlige avgjørelser pr telefon når avdelingsleder ringer og maser...
Gjest Elfrida Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Kanskje det hadde vært bedre om du så på henvendelsene fra din nye leder som et ønske om å finne en god løsning for alle parter, enn som mas? Arbeidsavtalen din er i utgangspunktet på 100 %, men du har rett til redusert stilling. Arbeidsgiver KAN nekte deg det dersom de har gode grunner, for eksempel at stillingen er vanskelig å dele etc (arbeidstilsynet har sikkert skrevet noe om dette til deg). Grunnen om at de egentlig ønsker en person med en annen faglig bakgrunn i stillingen er IKKE god nok i min vurdering. Hvis du er åpen for omplassering bør du kanskje si det, men at du gjerne vil vite hva omplasseringen innebærer med hensyn til arbeidsoppgaver osv før du bestemmer deg.
Rosalie Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Tilretteleggingskravet er svært sterkt, og ofte sterkere enn arbeidsgivers styringsrett. Sak ang noe liknende: http://www.oblad.no/nyheter/45-aringen-vant-jobben-tilbake-i-retten-1.6690674 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Kanskje det hadde vært bedre om du så på henvendelsene fra din nye leder som et ønske om å finne en god løsning for alle parter, enn som mas? Arbeidsavtalen din er i utgangspunktet på 100 %, men du har rett til redusert stilling. Arbeidsgiver KAN nekte deg det dersom de har gode grunner, for eksempel at stillingen er vanskelig å dele etc (arbeidstilsynet har sikkert skrevet noe om dette til deg). Grunnen om at de egentlig ønsker en person med en annen faglig bakgrunn i stillingen er IKKE god nok i min vurdering. Hvis du er åpen for omplassering bør du kanskje si det, men at du gjerne vil vite hva omplasseringen innebærer med hensyn til arbeidsoppgaver osv før du bestemmer deg. Jeg har forklart både muntlig og skriftlig til høyeste hold i avdelingen at jeg er åpen for evt omplassering - som nevnt i startinnlegget mitt. Nei, jeg ser dessverre ikke avdelingsleders stadige telefoner de siste ukene som noe positivt, og et ønske om å finne en løsning til alle parter. Til det kjenner jeg h*n for godt, og jeg er sikker på at de fleste ville også synes det var noe ubehagelig med meldinger på telefonsvarer som "nå må du se å få bestemt deg raskt osv" ikke er utelukkende positivt og hyggelig dessverre. TS
Gjest Elfrida Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Nei, jeg ser dessverre ikke avdelingsleders stadige telefoner de siste ukene som noe positivt, og et ønske om å finne en løsning til alle parter. Til det kjenner jeg h*n for godt, og jeg er sikker på at de fleste ville også synes det var noe ubehagelig med meldinger på telefonsvarer som "nå må du se å få bestemt deg raskt osv" ikke er utelukkende positivt og hyggelig dessverre. TS Hvis du er fagorganisert ville jeg vurdert å ta kontakt med din tillitsvalgte hvis jeg var deg.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 Hvis du er fagorganisert ville jeg vurdert å ta kontakt med din tillitsvalgte hvis jeg var deg. Som nevnt over er jeg dessverre ikke det. TS
kalinka85 Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Her ser man vel en god grunn til å betale de få kronene det koster å være organisert... 3
Gjest Elfrida Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 Sorry, finleste visst ikke første innlegget godt nok. Da syns jeg du skal sende en skriftlig henvendelse med kopi til personalavdelingen eller lignende, slik Rosalie foreslår, hvis du ikke ganske snart får svar på e-posten din. Hvis de slår seg vrange bør du vurdere å finne deg en advokat med greie på arbeidsrett.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har snakket med både lege og min kontaktperson hos Nav, begge veldig støttende. I følge Nav så sier de at de alltid skal hjelpe meg å få en annen jobb..., men poenget er jo at jeg ønsker meg tilbake i min tidligere stilling. Jeg trodde ikke at man virkelig kunne bli oppsagt pga sykdom/uføre. Jo, de kan si deg opp når du er sykemeldt i mer enn ett år.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 Jo, de kan si deg opp når du er sykemeldt i mer enn ett år. En IA bedrift? Og når man kommer tilbake men med redusert arbeidsevne?
Rosalie Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 Trådstarter: Ta kontakt med verneombudet ditt. Og involver det i hele suppa. Har dere Bedriftshelsetjeneste? De bør kunne alt som er ang tilrettelegging og tilbakeføring til jobb.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #15 Skrevet 8. mars 2012 Trådstarter: Ta kontakt med verneombudet ditt. Og involver det i hele suppa. Har dere Bedriftshelsetjeneste? De bør kunne alt som er ang tilrettelegging og tilbakeføring til jobb. Takk. Tror jeg må gjøre det ja. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå