Gå til innhold

Rengjøre kokepkater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en komfyr med sånne kokeplater som stikker opp, hvis dere skjønner hva jeg mener. Husker ikke hva det heter, haha. Hva kan jeg bruke for å rengjøre de? F.eks hvis noe har brent seg fast slik at blir mørke flekker? Hva heter den typen komfyr/kokeplater forresten? :P

Takk for at dere svarer på mine dumme spørsmål :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte Svint eller sånne billige skrubbesvamper og zalo når noe brant seg fast i min gamle komfyr med vanlige koke-elementer, men det er dessverre sånn at når komfyren blir gammel, blir det vanskeligere å få bort de svidde flekkene.

Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Komfyren er sikkert 20 år gammel, haha..

Endret av Glasögon
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har også fremdeles en gammeldags komfyr med kokeplater. (Så lenge den fungerer beholder vi den, med mindre det oppstår et nødvendig behov for oppussing først ;) )

Jeg bruker litt ulike ting på kokeplatene, og synes det er flere ting som kan fungere greit.

Jif skurekrem og en litt fuktig stålullsvamp (sånn med svamp på den ene siden og stålull på den andre) er greit å bruke til en skikkelig rengjøring.

I det daglige bruker jeg en selvlaget spray (etter tips her inne) med en dæsj salmiakk, en dæsj zalo og vann i en sprayflaske. Både zalo og salmiakk løser opp fett veldig greit, så da er det bare spray på og tørk (eller gnukk) av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte stålull på selve platene og Jif ellers.

Skrevet

Takk for svar :) Er litt redd for å ødelegge kokeplatene da, ved å skrape merker i det mørke "belegget" eller hva jeg skal kalle det..

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe å være redd for. En sånn gammel komfyrtopp trenger du ikke å stelle så pent med. Som sagt så brukte jeg jif og stålull uten at det ble så synlig.

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er nok ikke så mye belegg på disse komfyrene, så skur i vei. Ellers er Jif Ovn og Grill min beste venn i kampen mot inngrodd fett og skitt - spray på, la virke i et kvarters tid, og skrubb i vei.

Skrevet

Takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...