AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Jeg og min mor hadde en krangel idag. På torsdager slutter jeg kvart over 11 på skolen. Hun slutter på jobben sin i halv 12 tiden. Siden det ikke går buss dit jeg bor før halv 3 (bor veldig usentralt) så tok jeg bussen til sentret hvor hun jobber (apoteket). Før det gikk jeg fra skolen og til busstoppet som tar 20 minutter å gå ca. Da jeg kommer på bussen begynner jeg å ringe henne. Mamma tar aldri telefonen når jeg ringer, svært sjeldent. Da må jeg avtalte med henne at jeg ringer da og da. Eller så tar hun den ikke. Da jeg kom på sentret sjekket jeg først om bilen hennes stod parkert der hun pleier og stå, og det gjorde den. Jeg ringte enda en gang, ingen svar. Jeg tok deretter turen opp til jobben hennes og spurte om hun var der enda, men hun var gått for lenge siden sa en av kollegaene hennes. Jeg leitet da på bingoen (hvor hun ofte sitter for p spille vekk pengene sine..) Da jeg finner henne ca 20 minutter senere, snakkende i en butikk med en dame så blir jeg veldig irritert. Hun vet så utrolig godt at jeg slutter tidlig på torsdagene og at hun også slutter tidlig på torsdagene og derfor kan jeg sitte på med henne hjem. Hun sier selv at: ''Jeg vil ha tid for meg selv. Det er ikke mitt problem at du ikke kommer deg hjem. Du kan jo gå da'' Vell. 1. Det er greit at hun kan ha tid for seg selv. Men kan hun ikke ha den etter hun har kjørt meg hjem? Som tar 15 min.. 2. Er det ikke hennes problem at jeg som hennes datter ikke kommer meg hjem etter skolen? 3. Ja, jeg kan gå. Men det tar 40 min å gå, 30 om jeg går raskt. Og det er ikke så behagelig å gå så langt med en bag skulderen og joggesko med flate heler. Grunnen til at dette irriterer meg såpass mye er fordi dette har skjedd kanskje 4-5 ganger dette året.. Jeg prøver å kommunisere med henne og prøve og få til en løsning, men det er jo umulig da hun ikke tar telefonen når jeg ringer henne. Hva synes dere om saken? Moren min sier at jeg er verdens værste datter og sier at hun må få lov til å ha tid for seg selv. Og at hun ikke gidder å stresse med å ta telefonen når jeg ringer og at det IKKE er hennes ansvar at jeg ikke kommer meg hjem. Hun sier at jeg snart er voksen og at det er mitt problem. (jeg er 17) Trenger andres synspunkter
Gjest Sobril Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 (endret) Min umiddelbare tanke er at din mor er fryktelig egoistisk. Man kaller heller ikke sitt barn for verdens verste. Bare tanken på at jeg skal si slikt til mitt eget barn er helt ufattelig. Nå vet ikke jeg hvordan dere har det ellers, men det virker som din mor bare vil være for seg selv og at du bare er til bry? Eller ringer du henne og maser 20 ganger om dagen? Sier ikke at jeg tror det, men prøver å finne en grunn for at din mor ikke gidder å svare deg. Hvis du har mulighet - kanskje du kan flytte for deg selv? Dessuten er du hennes ansvar så lenge du bor hjemme, og sertifikat har ikke du muligheten til å få før du er 18 uansett. Endret 8. mars 2012 av Sobril
saltvann Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Når du er under 18 så er jo du hennes problem Jeg kan forstå at hun vil ha tid alene, men hun burde lære seg å kommunisere bedre. Det går ann å si at hun blir 30 min lenger på senteret, så da må du titte litt i butikker eller sitte litt lenger på skolen hvis du vil sitte på. Moren din høres litt barnslig ut.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Sobril: Nei, jeg ringer henne ikke 20 ganger for dagen. Jeg ringer henne når jeg skal bli hentet, som idag f.eks.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Saltvann: Ja, det er min tanke også. Alltså om hun hadde tatt telefonen og sagt: ''Kan du ikke vente 30 min eller en time på senteret, fordi jeg trenger litt tid for meg selv.'' så hadde jeg værtfall vist hvor lenge jeg skulle ventet og akseptert det
Kahlan Amnell Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 (endret) 20 minutter å gå til busstoppet for å komme deg dit moren din jobber og 30-40 min å gå hjem? Hvis det er tilfellet skjønner jeg ikke hvorfor du klager. Du har da ikke vondt av å gå 30-40 min en gang i uken, og hvis du gjør det til en vane og slutter å tenke på hvor kjipt det er skal du se det blir lettere etterhvert også! Selv er jeg gravid med tvillinger og går i 45-50 min til jobb, og 20 min hjem 5 dager i uken. Endret 8. mars 2012 av Kahlan Amnell
Gjest Survival Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Her syns jeg at din mor er totalt urimelig, og faktisk ganske frekk til å være din mor. For det første er det veldig vanlig at foreldre tar telefonen når datter ringer. Tenk om det hadde vært noe alvorlig for eksempel? I tillegg er hun din mor og hun skal hjelpe deg så langt det rekker. For det andre syns jeg hun er svært egoistisk som holder på denne oppførselen. Det er helt greit at hun ønsker tid for seg selv, det trenger alle foreldre, men da kan hun i alle fall ta telefonen og forklare situasjonen for deg. Om du ikke kommer deg hjem heller, bør hun kjøre deg hvem hvis hun likevel skal den veien. Når det er sagt; det går helt fint å gå i 30 minutter, det har jeg gjort i alle år og det er god trening. Det er bare å få på seg noen gode sko og en solid ryggsekk! At hun skal drive å kjøre deg overalt er også helt urimelig. Det er selvfølgelig hennes ansvar å se at du kommer deg på skolen, men først og fremst er det DU siden du er 17 år og fult i stand til å løse gåten med hvordan du skal komme deg hjem. Jeg regner også med at det går senere busser du kan ta, som kjører deg helt hjem?
Glynis Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Altså, jeg synes på generelt grunnlag at du kan gå fra skolen når du slutter tidlig, da er man ikke like utslitt som etter en lang dag heller. Men det betyr ikke at moren din er en god mor. Jeg synes ikke problemet er at hun ikke vil kjøre deg, du burde like gjerne begynne å innfinne deg med å gå hver uke fra nå av. Problemet er at hun er elendig på kommunikasjon, respekt og godhet, og det er da mye verre.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Når du alikavel går 20 min til bussen kunne du like godt gått hjem! Og er bagen vond på skulderen så få deg sekk! Og jeg regner med du selv bestemmer hvilke sko du tar på deg på morningen så her hjelper det ikke å syte! Syns din mor høres litt urimelig ut, men er du sytete og masete så skjønner jeg godt at hun prøver å fa deg til å ta mer ansvar for eget liv når du tross alt er 27 år! 2
Gjest Bobler Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Etter 3 timers skole syntes jeg virkelig at du burde være i stand til å gå hjem. 1
O'hara Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Er enig i det at du faktisk kan gå hjem (om det ikke finnes noen medisinske grunner til at du ikke kan?). Ingen har vondt av å bevege på seg. At moron din spiller bort pengene sine, får være hennes problem så lenge det ikke går ut over deg. De aller fleste har en eller annen form for hobby som koster. MEN, jeg synes ikke måten hun svarer deg på er fint. Jeg håper det er sagt i beste mening og at hun ønsker du skal bli selvstendig. Om du synes det er kjipt at hun gjør som hun gjør/sier det hun sier, så si det! Akkurat slik du føler det, ala "Mamma, når du svarer meg at jeg er verdens verste datter og slikt, så blir jeg utrolig såret og lei meg, kan ikke du slutte med det?". Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 Jeg er enig i at din mor virker urimelig, Men, du tar nok ikke skade av gå 40 min. Jeg har gjort det hver skoledag i snart tre år nå. Du lærer nok fort at du må ha sekk.. Og så kan du jo eventuelt ta med deg noen gode sko å skifte til de når du skal gå hjem. Hvis du slutter kvart på elleve, å det tar 40 min å gå hjem, så er du jo hjemme før klokken 12! Eventuelt kan din mor plukke deg opp veien, hvis hun paserer deg nå du går.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 når du tross alt er 27 år! TS er 17 år. Jeg synes dere er håpløse begge to, TS. Moren din er uhøflig, og du er ansvarsløs. Om jeg var deg ville jeg gått hjem den dagen i uka og latt moren min hurpe rundt på kjøpesenteret til hun har blitt i litt bedre humør. Er jo litt deilig å være alene hjemme en stund også. Vondt å høre at moren din snakker sånn til deg, men det er dessverre ingenting annet du kan gjøre enn å kjøpe deg bedre sko og en sekk som ikke gnager. Jeg skjønner forresten ikke at du gidder å mase på moren din når hun er så motvillig. Du må gå 20 minutter samt ta en buss for å komme til det stedet moren din jobber, mens du kan gå hjem på 30 minutter hvis du går raskt. Er det ikke like greit å gå hjem da?
Kittykat Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Jeg og min mor hadde en krangel idag. På torsdager slutter jeg kvart over 11 på skolen. Hun slutter på jobben sin i halv 12 tiden. Siden det ikke går buss dit jeg bor før halv 3 (bor veldig usentralt) så tok jeg bussen til sentret hvor hun jobber (apoteket). Før det gikk jeg fra skolen og til busstoppet som tar 20 minutter å gå ca. Da jeg kommer på bussen begynner jeg å ringe henne. Mamma tar aldri telefonen når jeg ringer, svært sjeldent. Da må jeg avtalte med henne at jeg ringer da og da. Eller så tar hun den ikke. Da jeg kom på sentret sjekket jeg først om bilen hennes stod parkert der hun pleier og stå, og det gjorde den. Jeg ringte enda en gang, ingen svar. Jeg tok deretter turen opp til jobben hennes og spurte om hun var der enda, men hun var gått for lenge siden sa en av kollegaene hennes. Jeg leitet da på bingoen (hvor hun ofte sitter for p spille vekk pengene sine..) Da jeg finner henne ca 20 minutter senere, snakkende i en butikk med en dame så blir jeg veldig irritert. Hun vet så utrolig godt at jeg slutter tidlig på torsdagene og at hun også slutter tidlig på torsdagene og derfor kan jeg sitte på med henne hjem. Hun sier selv at: ''Jeg vil ha tid for meg selv. Det er ikke mitt problem at du ikke kommer deg hjem. Du kan jo gå da'' Vell. 1. Det er greit at hun kan ha tid for seg selv. Men kan hun ikke ha den etter hun har kjørt meg hjem? Som tar 15 min.. 2. Er det ikke hennes problem at jeg som hennes datter ikke kommer meg hjem etter skolen? 3. Ja, jeg kan gå. Men det tar 40 min å gå, 30 om jeg går raskt. Og det er ikke så behagelig å gå så langt med en bag skulderen og joggesko med flate heler. Grunnen til at dette irriterer meg såpass mye er fordi dette har skjedd kanskje 4-5 ganger dette året.. Jeg prøver å kommunisere med henne og prøve og få til en løsning, men det er jo umulig da hun ikke tar telefonen når jeg ringer henne. Hva synes dere om saken? Moren min sier at jeg er verdens værste datter og sier at hun må få lov til å ha tid for seg selv. Og at hun ikke gidder å stresse med å ta telefonen når jeg ringer og at det IKKE er hennes ansvar at jeg ikke kommer meg hjem. Hun sier at jeg snart er voksen og at det er mitt problem. (jeg er 17) Trenger andres synspunkter Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Ja, moren din har kanskje rett i at det er ikke hennes problem at du slutter tidlig da og da, MEN hun slutter også tidlig samme dag som deg. Jeg må si at jeg ser rett og slett ikke problemet hennes. At hun vil ha tid for seg selv er greit nok, men den tiden kan hun ta etter at hun har kjørt deg hjem. Jeg synes at det burde være en selvfølge for din mor å la deg sitte på den ene dagen i uken, siden det for deg vil være over 3 timers venting på neste buss. Når man har barn, så har man barn. Jeg har 3 barn og for meg vil det være en absolutt selvfølge å plukke opp barna hvis jeg og barna havner i en lignende situasjon som din. Og det hører ingen sted hjemme at hun kaller deg verdens verste datter. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sikkert blitt så forbannet at jeg hadde kalt henne en egoist og verdens verste mor. Ja, ikke særlig voskent av meg, men jeg kan med 100% si at det svir enormt for deg når din egen mor sier det til deg. Hvem sier at det ikke skal svi for henne da?..... En liten avsporing, men kunne ikke dy meg. Alt i alt: moren din er ikke særlig til mor når hun ikke en gang tilbyr seg og plukke deg opp når hun vet du slutter samtidig som henne ( og dere skal likevel samme vei, hallo? ) og samtidig kommer med unnskyldningen om at hun må ha tid for selv ( tid hun kan egentlig ta når som helst etter jobb/6 av 7 dager i uken ) og kaller deg verdens verste datter. Endret 9. mars 2012 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 Når du alikavel går 20 min til bussen kunne du like godt gått hjem! Og er bagen vond på skulderen så få deg sekk! Og jeg regner med du selv bestemmer hvilke sko du tar på deg på morningen så her hjelper det ikke å syte! Syns din mor høres litt urimelig ut, men er du sytete og masete så skjønner jeg godt at hun prøver å fa deg til å ta mer ansvar for eget liv når du tross alt er 27 år! TS er 17 år. Ja jeg ser nå det har lurt seg inn en skreiveleif Mente 17
Hedda-78 Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 Du kunne jo også avtale med henne på forhånd om du kan sitte på hjem eller ikke. Hvis du vet på forhånd at du ikke kan sitte på hjem den dagen, kan du forberede deg på å gå hjem (med bedre sko osv), mens hun kan forberede seg på å plukke deg opp de dagene det passer for dere begge.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #18 Skrevet 10. mars 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor en 17-åring ikke er i stand til å gå maks en time hjem? Greit nok at hun burde ha svart deg på en annen måte, men som 17-åring burde du klare å ta ansvar for å komme deg hjem selv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #19 Skrevet 10. mars 2012 Hvorfor blir du ikke rett og slett lengre på skolen og får unna skolearbeid? Du får sikkert gjort masse mens du venter på at den vanlige bussen kjører. Det virker som om denne dagen er svært viktig for moren din, og at hun rett og slett ikke øsnker å dra hjem ennå, men kose seg litt etter jobb den ene dagen i uka hun slutter tidlig.
Nerdemamma Skrevet 10. mars 2012 #20 Skrevet 10. mars 2012 Har du vurdert hybel eller leilighet for deg selv litt mer sentralt da? Virker som om både du og din mor gnager på nervene til hverandre, og mange flytter ut hjemmefra i din alder. Hvis din mor er så avhengig av tid for seg selv burde ikke hun stritte imot heller. Hvis det er for dyrt å bo alene kan du kanskje alliere deg sammen med ei venninde og flytte inn i en leilighet med henne? Du kan jo også spørre din mor hva hun tenker om at du kanskje vil flytte ut? Lufte det for henne. Kan hende at litt avstand vil gjøre underverker for forholdet deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå