Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anuket
Skrevet

Jeg har lenge fundert på om jeg skal jobbe som frivillig et sted, men jeg har aldri gjort noe med det. I det siste har jeg tenkt mer og mer på dette, og jeg vil virkelig prøve meg! Jeg kunne ha tenkt meg å dra til Afrika eller Sør Amerika, men er veldig usikker på hva jeg kan gjøre.

I tillegg er det dette med penger. Det koster mye å være frivillig, så jeg må spare opp før jeg kan gjøre noe med det. I tillegg skal jeg mest sannsynlig til utlandet for utdanning de to neste årene, men jeg har tenkt jeg kan jobbe som frivillig en sommer, eller kanskje ta meg et fri halvår og gjøre det.

Et annet aspekt som uroer meg litt er at jeg har cøliaki og laktoseintoleranse, men det går fint an å overleve vil jeg tro :fnise:

Men så vil jeg gjerne vite hvordan du, som har vært som frivillig opplevde det! Hva jobbet du med? Hvor var du? Hvor mye kostet det? Var det problematisk? Og ikke minst var det verdt det? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet frivillig en sommer, på svalbard. Kanskje ikke helt det du hadde tenkt, men.- Jeg lærte mye om forskning, miljø og naturvern. Det var veldig spennende. Jeg gjorde altmulig rart, pluss at jeg hadde mye fritid til å gå på tur. :) For meg var det absolutt verdt det, og helt gratis. Anbefaler deg å prøve frivillig arbeid.

Gjest Anuket
Skrevet

Oi Svalbard faktisk! Jeg visste ikke at det var mulig :sjenert:

Har du lyst å utdype litt mer om hva du gjorde? Om miljø, naturvern osv?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

*drar opp denne*

Gjest Badabing
Skrevet

Slike organisasjoner som x-plore osv er temmelig dyre, så hvis du tør, går det an å gjøre det på egenhånd. Det er ikke nødvendigvis under like ordnede former, men man går ikke via fordyrende mellomledd.

I enkelte land i Asia har jeg i alle fall lagt merke til at de gjerne ønsker folk til å jobbe frivillig, og de tar ikke betalt. Du må nok betale reise og opphold selv, men det blir nok ikke lite dyrt.

Vil forøvrig ikke anbefale arbeid på barnehjem av div grunner. Mye useriøst, det er over korte perioder osv, og det er barn som knytter seg veldig til en. En i familien gjorde dette, og utfra hennes erfaringer vil jeg ikke anbefale å gjøre det samme. Leksehjelp, arbeid med dyr eller lignende virker derimot veldig ålreit.

Skrevet

Jeg var på Harnas i Namibia og det var HELT fantastisk. Der jobber du med ville dyr: Mating, stell, rydding av innhegninger, farm work, går på tur med dyrene og mye mye mer. Du lærer så mye på en slik reise både om deg selv og viktigheten av å redde disse dyrene. Det de gjør på Harnas er utrolig viktig for dyrelivet i Namibia! Jeg dro igjennom x-plore, noe som er veldig dyrt men det går veldig fint å booke rett igjennom Harnas, de hjelper deg med alt mulig.

Hvis du vil se litt hvordan det er der nede kan du se på denne filmen:

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet frivillig i to land i Latin-Amerika, begge ganger med undervisning/omsorg for barn. Det er en helt utrolig opplevelse! Du kommer så mye tettere inn på landet du besøker som frivillig enn hva du ville gjort som turist. Du føler at du gjør en forskjell i andres liv, du blir kjent med "ekte" mennesker, lærer språket bedre og får venner fra hele verden. Jeg bodde hos vertsfamilie begge gangene, sammen med andre frivillige.

Jeg reiste gjennom IVHQ, og er veldig fornøyd med dem. De har visstnok ganske gode priser (har ikke sammenlignet med så mange andre).

Så ja, gjør det! Du kommer aldri til å angre :)

Skrevet

Jeg så nå at du skrev du at du har cøliaki og laktoseintoleranse. Jeg har selv cøliaki og kokkene på Harnas lager glutenfri mat til deg og den smaker veldig godt! De er flinke til å tilpasse maten for deg :)

Gjest Anuket
Skrevet

Jeg så nå at du skrev du at du har cøliaki og laktoseintoleranse. Jeg har selv cøliaki og kokkene på Harnas lager glutenfri mat til deg og den smaker veldig godt! De er flinke til å tilpasse maten for deg :)

:hakeslepp: seriøst? Nå er jeg imponert! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i Østerrike med handikappede barn, gjennom European Voluntary Service. Det er ikke så eksotisk kanskje, men til gjengjeld helt gratis. Faktisk fikk vi betalt flybillett frem og tilbake, fikk kost og losji samt ukepenger. Det var genialt! :)

Skrevet

Jeg var på Harnas i Namibia og det var HELT fantastisk. Der jobber du med ville dyr: Mating, stell, rydding av innhegninger, farm work, går på tur med dyrene og mye mye mer. Du lærer så mye på en slik reise både om deg selv og viktigheten av å redde disse dyrene. Det de gjør på Harnas er utrolig viktig for dyrelivet i Namibia! Jeg dro igjennom x-plore, noe som er veldig dyrt men det går veldig fint å booke rett igjennom Harnas, de hjelper deg med alt mulig.

Hvis du vil se litt hvordan det er der nede kan du se på denne filmen:

For en utrolig video, det så kjempekoselig ut! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i Østerrike med handikappede barn, gjennom European Voluntary Service. Det er ikke så eksotisk kanskje, men til gjengjeld helt gratis. Faktisk fikk vi betalt flybillett frem og tilbake, fikk kost og losji samt ukepenger. Det var genialt! :)

Det hørtes spennende ut. Kan du fortelle litt mer om hva dere gjorde og hvordan du fant frem til det programmet?

Gjest Anuket
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, men kan tenke meg det var veldig givende :) Hvor fikk du ideen om å jobbe med dem? :)

Skrevet

Vel, jeg har jobbet som frivillig, men da ved siden av studier og jobb.

Jeg har jobbet innen Røde kors, med leksehjelp og barnegrupper. I tillegg har jeg vært trener i mange år. Aldri fått betalt, men det er jo heller ikke motivasjonen bak å være frivillig.

Kunne også tenkt meg å ta meg et "friår" og jobbe som frivillig, f.eks med handicappede barn eller lignende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...