AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Venninna mi sier at de lukter helt grusomt (altså buret egentlig) og at jeg ikke må finne på å kjøpe meg rotter. Hamster lukter blomster i forhold liksom. Men har ikke så lyst på hamster. Så hvor ille ER lukta? Hvis jeg vasker hele buret en gang i uka eller no? Og har stort bur, og bruker do i hjørnet. Har vært på det rotteforumet, Norsk rotteforening, eller hva det heter, og ser mange tråder om stinkende bur. Er det så ille altså???
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Et rent bur lukter ikke. - det oppsummerer absolutt alt jeg har tenkt å si om den saken. 2
lillehval Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Enig ang rent bur. Og ha i tankene at urinen til gutterotter lukter mer enn hos jenterotter.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Takk for svaret. Men syns du det var et bra svar? For det første så er buret bare reint 5 minutter etter at man har vaska det, for rottene tisser jo over alt, og for det andre så er det mange som klager over at det lukter uansett hvor mye de vasker. Da begynner jeg å lure. Veit at man ikke skal ha trehyller og sånn i buret, for det suger til seg urin. Så tenkte å kjøpe sånn Ferplast Jenny bur (eller større) med plasthyller. Men nå ser jeg jo at mange klager over at jenny-hyllene begynner å lukte også??? Vil ikke ha rotte-stinkende hus, og lurer på om det går an å ha rotter uten å få det. Med normalt reinhold. (vaske senger og sånn anna hver dag, skifte do hver dag og hele buret en gang i uka) ts
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Forrige svaret var til Lille-pus Lukter guttene MYE mer? Eller bare annerledes? Eller tisser de alltid mer rundt? ts
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Takk for svaret. Men syns du det var et bra svar? For det første så er buret bare reint 5 minutter etter at man har vaska det, for rottene tisser jo over alt, og for det andre så er det mange som klager over at det lukter uansett hvor mye de vasker. Da begynner jeg å lure. Veit at man ikke skal ha trehyller og sånn i buret, for det suger til seg urin. Så tenkte å kjøpe sånn Ferplast Jenny bur (eller større) med plasthyller. Men nå ser jeg jo at mange klager over at jenny-hyllene begynner å lukte også??? Vil ikke ha rotte-stinkende hus, og lurer på om det går an å ha rotter uten å få det. Med normalt reinhold. (vaske senger og sånn anna hver dag, skifte do hver dag og hele buret en gang i uka) ts Rotter trenger absolutt ikke tisse overalt, de har som regel sin(e) egne doplasser som brukes til toalettbesøkene. Men, om det er den lille dråpemarkeringen du tenker på så er svaret 'ja'. En dråpe her og en dråpe der. Har du lest denne tråden ? Så tilbake til buret, lukten og venninen din. Når venninen din forteller det hun forteller så er det antageligvis hennes opplevelse av et rottebur. Hennes luktesans, følsomhet for dyrelukt, og opplevelser vet jeg jo ingenting om. Men, jeg mener så absoultt at dersom et bur som "lukter helt grusomt" (ref. hovedinnlegget ditt) så høres det ut som det buret nok ikke gjøres rent ofte nok, og at det da mest sannsynlig dufter amoniakk (som de aller fleste av oss vil reagere på). Dyr vil alltid lukte dyr, men det er stor forskjell på at det lukter dyr, også av buret, og på at det "lukter helt grusomt". Rotter lukter rotter. Den lille markeringsdråpen lukter litt, men det er fremdeles langt til det jeg vil definere som "grusomt" (og man tørker jo bort disse små markeringsdråpene når man ser dem. Hvor din duftgrense går mht. at det lukter dyr og at det lukter "grusomt" kan ingen av oss andre vite noe om. Det må du finne ut av selv, gjerne ved å besøke noen som har rotter eller ved å gå i en dyrebutikk som selger levende dyr, og spørre Så konklusjonen min er den samme; en bur som er rent (nok) lukter ikke (det lukter selvsagt dyr i det, men et rent (nok) bur lukter under ingen omstendigheter "grusomt" som beskrevet i hovedinnlegget ditt. Har du andre dyr i huset så vet du hva jeg mener.
Armitage Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har hatt både rotter og hamstere og så lenge man rengjør buret regelmessig så lukter det så og si ingenting. Jeg hadde forvørig egen do til hamsteren min som bestod av en sånn liten kasse med sand i. Den brukte doen flittig:)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Rotter trenger absolutt ikke tisse overalt, de har som regel sin(e) egne doplasser som brukes til toalettbesøkene. Men, om det er den lille dråpemarkeringen du tenker på så er svaret 'ja'. En dråpe her og en dråpe der. Har du lest denne tråden ? Så tilbake til buret, lukten og venninen din. Når venninen din forteller det hun forteller så er det antageligvis hennes opplevelse av et rottebur. Hennes luktesans, følsomhet for dyrelukt, og opplevelser vet jeg jo ingenting om. Men, jeg mener så absoultt at dersom et bur som "lukter helt grusomt" (ref. hovedinnlegget ditt) så høres det ut som det buret nok ikke gjøres rent ofte nok, og at det da mest sannsynlig dufter amoniakk (som de aller fleste av oss vil reagere på). Dyr vil alltid lukte dyr, men det er stor forskjell på at det lukter dyr, også av buret, og på at det "lukter helt grusomt". Rotter lukter rotter. Den lille markeringsdråpen lukter litt, men det er fremdeles langt til det jeg vil definere som "grusomt" (og man tørker jo bort disse små markeringsdråpene når man ser dem. Hvor din duftgrense går mht. at det lukter dyr og at det lukter "grusomt" kan ingen av oss andre vite noe om. Det må du finne ut av selv, gjerne ved å besøke noen som har rotter eller ved å gå i en dyrebutikk som selger levende dyr, og spørre Så konklusjonen min er den samme; en bur som er rent (nok) lukter ikke (det lukter selvsagt dyr i det, men et rent (nok) bur lukter under ingen omstendigheter "grusomt" som beskrevet i hovedinnlegget ditt. Har du andre dyr i huset så vet du hva jeg mener. Ok. Så er det ikke verre altsa? Har hatt burdyr før, (marsvin og kanin) og syns ikke de lukter så mye. Hvis det lukter amoniakk så er det jo aaalt for lenge sia man har vaska doen. Men begynte å lure på om rottetiss (og bæsj) var ekstra ille. Kan tenke meg at om katta hadde skvetta bittelitt inne så hadde det stinka med en gang. Og for alt jeg veit er det det samme med rotter. Det påstår hvertfall venninna mi. Men jeg sjøl har ikke veldig følsom nese for dyrelukt nei. Når jeg tenker meg om er jeg mer redd for at andre skal kjenne det veldig, og snu i døra. ts Men hvis det er helt greit om man vasker ofte og sånn så er det ikke noe problem for meg altsa.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 Har hatt rotter i mange år og spør jevnlig besøkende her om de synes det lukter. Alle sier nei (selv blir man jo vant til hjemmelukta si). Jeg vasker buret normalt og nei det blir ikke lukt ved godt renhold. Jennyhyllene er jo geniale og holde rene også, så skjønner ikke den der. Alt som tåler vann, vasker jeg i dusjen i varmt vann. Det er alt som skal til. Men om man er redd for lukt av et dyr, så er man vel egentlig ikke klar for dyr? Dyr kommer med alle sine ting - både possitive og negative. Og skal du ha dyr må du godta alle aspekter ved dette. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har hatt både hamster og rotter, og har ihvertfall ikke merket noe forskjell på det. Om du holder det rent så skal det ikke lukte fælt. Kan vel legge til at min erfaring er at gutterottene lukter litt mer enn jentene.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har hatt hamster, ikke rotter. Men et problem jeg har merket meg er at hamstre tisser ut av buret og opp etter vegger og det setter seg i veggene. Vær obs på det. En annen ting er også at hvis buret står nært gardiner eller noe så våkner du opp neste morgen til oppspiste gardiner. De dyrene der tar tak i alt de kan få tak i og tygger i stykker det.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har hatt både rotter og hamstere og så lenge man rengjør buret regelmessig så lukter det så og si ingenting. Jeg hadde forvørig egen do til hamsteren min som bestod av en sånn liten kasse med sand i. Den brukte doen flittig:) Phu, føler meg mye bedre nå. Har jo vært i dyrebutikker og lukta på rottebur også, og ikke kjent noe spesielt, så hvor ille kan det være liksom. Men da stoler jeg på dere, og dropper ikke rottene på grunn av det venninna mi sier. Takk for hjelpa! ts
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har hatt hamster, ikke rotter. Men et problem jeg har merket meg er at hamstre tisser ut av buret og opp etter vegger og det setter seg i veggene. Vær obs på det. En annen ting er også at hvis buret står nært gardiner eller noe så våkner du opp neste morgen til oppspiste gardiner. De dyrene der tar tak i alt de kan få tak i og tygger i stykker det. Ja, har hørt at guttehamstre gjør sånn! Lurt å være obs på sikkert. ts
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 Jeg vasker buret normalt og nei det blir ikke lukt ved godt renhold. Jennyhyllene er jo geniale og holde rene også, så skjønner ikke den der. Skjønner det ikke jeg heller, men har lest flere plasser at folk ikke anbefaler dem for at dem begynner å lukte. Men da gjelder ikke det alle skjønner jeg. Høres jo rart ut og, om dem er i hardplast?? ts
mysticmoo Skrevet 8. mars 2012 #15 Skrevet 8. mars 2012 Syns ikke rotter lukter noe særlig. Hvis du ikke gjør rent vil det selvfølgelig lukte. Om en uke er for lenge å vente finner man jo ut på lukta Selv vasker jeg burene annenhver dag og er aldri plaget med lukt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #16 Skrevet 8. mars 2012 Tar ut alt inni buret, og vasker og tørker bunn og sprinkler annen hver dag?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #17 Skrevet 8. mars 2012 Jeg passet 3 rotter i 14 dager. Buret ble gjort rent etter veiledning fra eiere. Rottene var også ute hver dag. Det begynte å lukte så stramt at jeg satte de ut i gangen. Det som skjedde var at jeg fikk astmaanfall når jeg måtte ut i gangen. Jeg reagerer ikke til daglig på noe spesifikt. Aldri mer rotter hos meg.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mars 2012 #18 Skrevet 8. mars 2012 Jeg passet 3 rotter i 14 dager. Buret ble gjort rent etter veiledning fra eiere. Rottene var også ute hver dag. Det begynte å lukte så stramt at jeg satte de ut i gangen. Det som skjedde var at jeg fikk astmaanfall når jeg måtte ut i gangen. Jeg reagerer ikke til daglig på noe spesifikt. Aldri mer rotter hos meg. Og hva var så "veiledning fra eiere" når det gjaldt rengjøring av buret... 1
mysticmoo Skrevet 8. mars 2012 #19 Skrevet 8. mars 2012 Tar ut alt inni buret, og vasker og tørker bunn og sprinkler annen hver dag? Burde kanskje ha utdypet. Jeg skifter hengekøyer og doer annenhver dag, vasker over hyller og bunn HVER dag. Hver 4. dag vasker jeg alt GRUNDIG som sprinkler og 'innbo' som sovehus, leker osv i tillegg. Hvis man ikke gidder å holde det rent burde man kanskje finne seg et annet dyr? Hvis man holder rottene i bur, har de ikke så mye valg når det kommer til å tråkke og sove i sine egne avfallsstoffer - grenser til dyremishandling, syns jeg - så da kan man vel prøve å holde det så rent man kan på en daglig basis. Er det rent, lukter det ikke. Kommer jo ann på hvor renslige rottene er og hvor ofte man gidder å vaske bur, hvor mye lukt det blir. Derfor stiller jeg meg litt uforstående til de som forteller at de har hatt rotter, men det luktet så fælt. Da har man ikke vasket ofte og godt nok! Jeg passet 3 rotter i 14 dager. Buret ble gjort rent etter veiledning fra eiere. Rottene var også ute hver dag. Det begynte å lukte så stramt at jeg satte de ut i gangen. Det som skjedde var at jeg fikk astmaanfall når jeg måtte ut i gangen. Jeg reagerer ikke til daglig på noe spesifikt. Aldri mer rotter hos meg. Da må vel eiere ha veiledet litt feil og bedt deg vaske sjeldnere enn hva som var nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #20 Skrevet 9. mars 2012 Jeg passet 3 rotter i 14 dager. Buret ble gjort rent etter veiledning fra eiere. Rottene var også ute hver dag. Det begynte å lukte så stramt at jeg satte de ut i gangen. Det som skjedde var at jeg fikk astmaanfall når jeg måtte ut i gangen. Jeg reagerer ikke til daglig på noe spesifikt. Aldri mer rotter hos meg. Husker du hva slags strø du brukte? Har lest at rotteurin reagerer kjemisk med en del strø, som gjør at det utvikler seg en gass jeg ikke husker navnet på. Så hvis de brukte et annet strø enn de pleide når rottene var hjemme hos deg kan det være grunnen. Hvor lang tid tok det før det begynte å lukte forresten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå