Gå til innhold

Erfaring med buffet i bryllup?

Evie

Anbefalte innlegg

Hei! Til dere som har hatt buffet i bryllup - hva slags mat var det på buffeten? Hvor bestilte dere mat fra? Hvilke tilbakemeldinger fikk dere fra gjestene? Vurderer dette til vårt bryllup :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå hadde jeg ikke buffet i mitt bryllup, men jeg har vært gjest i bryllup hvor de hadde buffet.

De hadde buffet UTEN varmmat, det var ikke bra.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk bare positive tilbakemeldidnger på buffet i vårt bryllup. De fleste ga uttrykk for at de syntes det var veldig delig å måtte sitte så lenge rolig ved bordet.

Vi hadde i hovedsak spekemat med litt ekstra, bla varme karbonader. Moren min lagde istand alt.

Endret av nessi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette diskuteres i det vide og brede her på forumet har jeg fått inntrykk av, og de fleste virker fornøyde med buffet. For meg er det et helt uaktuelt alternativ. Buffet er ikke selskapsmat. Si hva dere vil om hvor fint dere har gjort det osv osv, buffet er for uhøytidelige, rølpete 40-årslag. I MIN verden. Men du må jo selv tenke over hvordan det er i din verden. Som sagt, det er mange her som er fornøyde med det.

Når det gjelder hva slags mat så har jeg ikke så mange meninger om det, men jeg syns i alle fall dere må finne noen gode løsninger for hvordan holde varmmaten varm lenge nok og dere må ha nok serveringsfolk til å holde buffeten delikat gjennom hele måltidet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det er ofte ei utfordring å få logistikken til å fungere, altså at folk slepp å gå og stå i kø, og at det ikkje går tomt for ting på bufféen. Ha nok folk til å fylle på fata og å rydde etter folks rot, og gjer bufféen tilgjengeleg frå begge sider med same mat på begge sider, så folk vert fort ferdige med å forsyne seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde det, og det fungerte utmerket til feiringen vår. Vår feiring var mer fest, da vi ikke feiret samme dag som vi giftet oss, og det var i tillegg ganske uformelt. Fikk gode tilbakemeldinger :)

Vi hadde lavbudsjett, så familie og enkelte venner hjalp til med å lage noe av maten og kaker (på eget initiativ - vi hadde i utgangspunktet tenkt å bestille alt fra catering). I tillegg fikk vi billig skalldyr gjennom en venn. Varmmaten bestilte vi fra catering og "hovedkaken" ble bestilt fra bakeri :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg misliker sterkt buffet fordi jeg aldri får fridd meg fra tanken på alle de som nyser over maten, og derfor ikke nyter maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ei utfordring å få logistikken til å fungere, altså at folk slepp å gå og stå i kø, og at det ikkje går tomt for ting på bufféen. Ha nok folk til å fylle på fata og å rydde etter folks rot, og gjer bufféen tilgjengeleg frå begge sider med same mat på begge sider, så folk vert fort ferdige med å forsyne seg.

Og god nok plass rundt bordet/bordene. Har vært i to bryllup med buffet -husker lite av hva som ble servert (jeg husker knapt maten i bryllupet jeg var i for en måned siden...), men jeg husker godt hvor trangt og vanskelig det var å komme fram til maten i det ene. Dessuten mener jeg å huske at enkelte furtet litt over mangelen på dessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misliker sterkt buffet fordi jeg aldri får fridd meg fra tanken på alle de som nyser over maten, og derfor ikke nyter maten.

Kokken og/eller servitørene kan også nyse over maten ;)

Det er vel uansett sjelden at folk nyser over maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Behandling for tvangstankar, kanskje?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i bryllup med buffet, og vi skal selv ha dette i byllupsfesten. Gjør som noen andre sa tidligere i tråden, vi vier oss i utlandet og har en mer uformell fest her hjemme etterpå.

Har snakket med cateringen ang maten osv. Vi blir 80 til mat og da behøver vi faktisk færre serveringspersonal enn hvis det skulle serveres ved bordene. En bør selvfølgelig ha noen som passer på maten, fyller opp osv men dette gjør jo serveringspersonalet. Min erfaring er også at folk fint klarer å forsynes seg uten å lage et griseri av maten som noen tydeligvis har erfaring med.

For meg personlig er buffet et vel så godt alternativ som å sitte rolig i timesvis å bli servert en lunken stek av noe slag - som da er min erfaring fra tidligere bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Buffet kan være en kjempeløsning. Gjestene kan selv velge hva de vil spise, og hvor mye. Stemningen kan bli litt mindre formell, men for noen er det et pluss :)

Vet du om noen av gjestene deres har allergier, går på spesielle dietter eller ikke spiser enkelte ting av religiøse hensyn? Om det er tilfelle, må dere være obs på å ikke la gjestene bruke samme bestikk/kakespade i flere retter, siden de kan krysskontamineres, og dermed være farlige/uspiselige for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positiv til buffet, har gode erfaringer med buffet i andre sammenhenger. Hadde vi hatt bedre plass hadde vi gått for det, men hos oss blir det litt vel trangt om plassen.

Krever som det sies her god logistikk og flinke ansatte som sørger for at alt er bra til enhver tid.

Og ikke minst en toastmaster som planlegger og informerer og når det skal tales, gås matrunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Vi har ingen med allergier osv, men mange kresne og det ville derfor blitt vanskelig med tre retters da de da måtte fått flere alternativer per rett for at alle skulle blitt fornøyd og ikke minst mette. Har selv vært o bryllup hvor jeg ikke likte hovedretten og det er kjipt å gå sulten. Vi ønsker heller ikke en veldig formell stemning så dette er nok det beste alternativet for oss :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha buffet i vårt bryllup. Vi skal lage alt selv (med hjelp fra familie og venner selvsagt) og mange av råvarene kommer fra gården til svigerforeldrene mine. Den blir nok ikke så veldig fancy, men personlig og men gode råvarer. Vi skal ha et budsjettbryllup på et grendehus, så syns egentlig det passer godt inn jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...