AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Nå må jeg bare få ut frustrasjonen et sted. NAV er det mest idiotiske jeg noensinne har vært i nærheten av. Jeg er 21 år og har vært i arbeid de to siste årene. Fra 1.1.2012 ble jeg arbeidsledig pga nedbemanning i firmaet. Derfor meldte jeg meg til NAV som arbeidsledig for å få arbeidsledighetstrygd/dagpenger. Det skal sies at jeg forresten søker på jobber, uten foreløpig hell. Så bestemte jeg meg for å melde meg opp til privatisteksamner for å få generell studiekompetanse, slik at jeg i 2013 kan søke meg til høyere utdanning. Det som skjedde da var at NAV stoppet dagpengene umiddelbart fordi de mente at jeg da var student. Noe jeg ikke får til å stemme, fordi jeg verken er elev på noen VGS eller student ved noen høgskole/universitet. Jeg får ingen støtte fra lånekassen fordi jeg IKKE er student. Jeg sendte klage til NAV og fikk svar om at behandlingstiden var på 3 mnd! Etter dette har jeg vært i møter og kranglet og kranglet. Greia er at jeg er jo fremdeles arbeidssøkende, og det står INGEN steder at å ta privatisteksamner er det samme som å være student. Det vil dessuten bare gå ut over en eventuell arbeidsgiver at jeg i mai skal ta noen eksamner. Så nå har jeg ikke penger til husleie, bilutgifter eller mat. Skjønner ikke greia med NAV, de jeg snakker med sier bare "nei, jeg vet ikke... reglementet sier jo..." osv. Det virker som de bare finner opp regler. Huff, er det flere der som har erfaringer med NAV, eller?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 TS igjen. Vil også nevne at mange som får dagpenger kun leser donald hele dagen, mens jeg som faktisk tilbyr meg å gjøre noe i fritida og faktisk har lyst på jobb får ikke noe hjelp.. 1
Myldre Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Vel.. En gang jeg var med en venninne på NAV for at hun skulle få hjelp til å finne leilighet og ingen ville ta den idiotiske garantien NAV har på depositum, ble jeg spurt av saksbehandlern hennes om jeg ikke kunne legge ut de 10 000,- depositumet var på. Satt der og visste virkelig ikke hva jeg skulle si, ok, jeg har de pengene. Men det er ikke min jobb å betale leiligheten til venninna mi! Og da jeg ringte NAV da jeg trengte hjelp fordi jeg ikke kunne jobbe pga sykdom så fikk jeg svar om at jeg ikke hadde krav på noe som helst av 3 forskjellige saksbehandlere, alle sammen like uhyggelige. Begynte faktisk å gråte den ene gangen fordi den ene dama jeg pratet med var så stygg mot meg, og når man fra før av har sosial angst og har brukt lang tid på å klare å ringe dem så skal det ikke mye til for å bli knekt. Men da jeg fikk hjelp av kjæresten min og fikk dratt på kontoret, med hele legejournalen min, pluss at legen min ringte direkte til NAV så tok det ikke lange tiden før jeg fikk vedtak gidt. Og etter det så har de vært ganske så hyggelige vil jeg si Så..Det er mange av de ansatte som ikke kan NAV's egne lover og regler.. Og når man velger et sånt yrke hvor hverdagen består av å hjelpe mennesker som ikke har det bra, så er det en liten idé å anskaffe seg noen sosiale antenner ^^,
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Det stemmer som de sier. Du faller mellom to stoler når du gjør det på den måten.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 NAV-ansatte tilhører en egen rase. Det er personer som elsker å tråkke på svake og gjøre narr av mennesker som har det vondt. Jeg har vært i kontakt med NAV i to vidt forskjellige ærend to ganger. Aldri mer.
liv Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Så lenge en leser pensum for å ta eksamen, samme hvilken grad eller nivå har en ikke rett på dagpenger. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Nå må jeg bare få ut frustrasjonen et sted. NAV er det mest idiotiske jeg noensinne har vært i nærheten av. Jeg er 21 år og har vært i arbeid de to siste årene. Fra 1.1.2012 ble jeg arbeidsledig pga nedbemanning i firmaet. Derfor meldte jeg meg til NAV som arbeidsledig for å få arbeidsledighetstrygd/dagpenger. Det skal sies at jeg forresten søker på jobber, uten foreløpig hell. Så bestemte jeg meg for å melde meg opp til privatisteksamner for å få generell studiekompetanse, slik at jeg i 2013 kan søke meg til høyere utdanning. Det som skjedde da var at NAV stoppet dagpengene umiddelbart fordi de mente at jeg da var student. Noe jeg ikke får til å stemme, fordi jeg verken er elev på noen VGS eller student ved noen høgskole/universitet. Jeg får ingen støtte fra lånekassen fordi jeg IKKE er student. Jeg sendte klage til NAV og fikk svar om at behandlingstiden var på 3 mnd! Etter dette har jeg vært i møter og kranglet og kranglet. Greia er at jeg er jo fremdeles arbeidssøkende, og det står INGEN steder at å ta privatisteksamner er det samme som å være student. Det vil dessuten bare gå ut over en eventuell arbeidsgiver at jeg i mai skal ta noen eksamner. Så nå har jeg ikke penger til husleie, bilutgifter eller mat. Skjønner ikke greia med NAV, de jeg snakker med sier bare "nei, jeg vet ikke... reglementet sier jo..." osv. Det virker som de bare finner opp regler. Huff, er det flere der som har erfaringer med NAV, eller? Din mening om at mange arbeidssøkende leser Donald hele dagen, får stå for din regning. Det vet du ikke noe om, hva andre bedriver dagene med. Det er et regelverk, og det kan virke rigid mange ganger. Selv gratisarbeide kvalifiserer som arbeide og du mister dagpenger. Om du skal gå opp til eksamen, hva med om du får arbeide den tiden, da må du takke nei. da er du ikke arb.søkende.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 TS igjen. Vil også nevne at mange som får dagpenger kun leser donald hele dagen, mens jeg som faktisk tilbyr meg å gjøre noe i fritida og faktisk har lyst på jobb får ikke noe hjelp.. Du høres ut som en umoden 21-åring! 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 Nå må jeg bare få ut frustrasjonen et sted. NAV er det mest idiotiske jeg noensinne har vært i nærheten av. Jeg er 21 år og har vært i arbeid de to siste årene. Fra 1.1.2012 ble jeg arbeidsledig pga nedbemanning i firmaet. Derfor meldte jeg meg til NAV som arbeidsledig for å få arbeidsledighetstrygd/dagpenger. Det skal sies at jeg forresten søker på jobber, uten foreløpig hell. Så bestemte jeg meg for å melde meg opp til privatisteksamner for å få generell studiekompetanse, slik at jeg i 2013 kan søke meg til høyere utdanning. Det som skjedde da var at NAV stoppet dagpengene umiddelbart fordi de mente at jeg da var student. Noe jeg ikke får til å stemme, fordi jeg verken er elev på noen VGS eller student ved noen høgskole/universitet. Jeg får ingen støtte fra lånekassen fordi jeg IKKE er student. Jeg sendte klage til NAV og fikk svar om at behandlingstiden var på 3 mnd! Etter dette har jeg vært i møter og kranglet og kranglet. Greia er at jeg er jo fremdeles arbeidssøkende, og det står INGEN steder at å ta privatisteksamner er det samme som å være student. Det vil dessuten bare gå ut over en eventuell arbeidsgiver at jeg i mai skal ta noen eksamner. Så nå har jeg ikke penger til husleie, bilutgifter eller mat. Skjønner ikke greia med NAV, de jeg snakker med sier bare "nei, jeg vet ikke... reglementet sier jo..." osv. Det virker som de bare finner opp regler. Huff, er det flere der som har erfaringer med NAV, eller? Var med en dame på 58 på Nav. Etter mange års arbeide ble hun uten arbeide. pensjonsalderen var 60 år på hennes arb.plass.Pga av sviktende helse, så strevde hun med å klare jobben, og så frem til pensjonsalderen. Hun hadde vært ledig 5 uker da. Det var viktig for henne å komme inn i samme sektor, for å ha krav på minstepensjon ved 60. Det er straffen for manglende barnehageplasser da hun hadde småbarn. Da sier saksbehandler at hun får søke seg etter noe annet.At hun ville miste sine pensjonsrettigheter betydde ingen ting. At hun ville ende på uføretrygd før 67 betydde heller ikke noe.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Du høres ut som en umoden 21-åring! Umoden fordi jeg VET at det er mange som får penger som ikke gjør NOENTING og ikke gidder heller?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 Så lenge en leser pensum for å ta eksamen, samme hvilken grad eller nivå har en ikke rett på dagpenger. Dette vil jeg gjerne se skriftlig et sted. Hvor står det? Vis meg.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Umoden fordi jeg VET at det er mange som får penger som ikke gjør NOENTING og ikke gidder heller? På grunn av holdningen: "Jeg vet at andre sitter og gjør ingenting! Derfor så syns jeg det er urettferdig at NAV ikke kan se mellom fingrene på regelverket fordi at jeg gidder jo noe! Betal meg for utdanningen min, pleeease! Jeg gidder, jeg gidder. "
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 På grunn av holdningen: "Jeg vet at andre sitter og gjør ingenting! Derfor så syns jeg det er urettferdig at NAV ikke kan se mellom fingrene på regelverket fordi at jeg gidder jo noe! Betal meg for utdanningen min, pleeease! Jeg gidder, jeg gidder. " lol, du er umoden, du. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 lol, du er umoden, du. Beviser bare poenget mitt når jeg får sånne svar tilbake.
BoringMachines Skrevet 8. mars 2012 #15 Skrevet 8. mars 2012 Ja, har også dårlige erfaringer med NAV. Som noen skrev her oppe, NAV er en egen rase. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #16 Skrevet 8. mars 2012 På grunn av holdningen: "Jeg vet at andre sitter og gjør ingenting! Derfor så syns jeg det er urettferdig at NAV ikke kan se mellom fingrene på regelverket fordi at jeg gidder jo noe! Betal meg for utdanningen min, pleeease! Jeg gidder, jeg gidder. " TS her. Jeg har ikke sagt at NAV skal betale meg for utdanningen min, hvor har du det fra? Og hvilket regelverk? Jeg har dessverre ikke sett noen steder at privatist er student. Har spurt alle skoler og lånekassen. 1
somla Skrevet 8. mars 2012 #17 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har aldri hatt noe som helst problem med NAV, ikke da jeg var arbeidsledig og gikk på arbeidsledighetstrygd.Faktisk så ble jeg satt på sånt kurs gjennom NAV og ble da utplassert i butikk.Men samtidlig så fikk jeg et vikariat i 50% stilling.Og jeg fikk beholde kursplassen siden jeg synes det var intresant og ville hjelpe meg med videre jobbsøknader,gikk da over på en annen utbetaling fra NAV og fikk lønn fra arbeidsplassen.Og de synes det var veldig positivt av meg å gjøre slik,for da forlenget jeg dagpengerperioden min,men jeg fikk fast ansettelse i butikken,og var ringevikar lenge i den andre jobben.Og jeg har hele tiden fått fin og god oppfølging av NAV,og de har tatt seg tid og forklart for meg det jeg har lurt på.Og nå er jeg sykmeldt pga angst og meget dyp deprasjon,og da tok jeg med meg min kontaktperson fra psykteam som jeg har gjennom kommunen.Og da ble jeg forklart hva som ville skje når jeg gikk over på sykepenger fra NAV,og mine rettigheter ang sykdommen min.Og nå skal vi ha et sånt møte med psykologen min, psykrateren min,legen min,kontakt personen fra spykteam og NAV for at mine rettigheter blir opprettholdt uten at jeg trenger å bekyrme meg for økonomien mens jeg er syk,så jeg kan kun konsetrere meg om å blir frisk. Så alt med NAV er ikke bare tull og mas og sure og ufordragelige mennesker. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #18 Skrevet 8. mars 2012 Nå er det sånn at når man mottar ytelser fra NAV så er man pliktig til å forholde seg til reglene. En av reglene er bl.a. at du ikke kan ta studier for da mister du dagpenger. Hjelper overhode ikke at det er deltid og kveldsstudier og som ikke kommer i konflikt av jobb. Ikke mer horribelt enn alt vi andre må forholde oss til. Reglene er helt klare. Din feil var at du ikke undersøkte i forkant.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #19 Skrevet 8. mars 2012 Nå er det sånn at når man mottar ytelser fra NAV så er man pliktig til å forholde seg til reglene. En av reglene er bl.a. at du ikke kan ta studier for da mister du dagpenger. Hjelper overhode ikke at det er deltid og kveldsstudier og som ikke kommer i konflikt av jobb. Ikke mer horribelt enn alt vi andre må forholde oss til. Reglene er helt klare. Din feil var at du ikke undersøkte i forkant. Ikke lov til å ta nettstudier, heller.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #20 Skrevet 8. mars 2012 Ikke lov til å ta nettstudier, heller. Stemmer det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå