Gå til innhold

6-åring med "stygg" uvane..

-hild

Anbefalte innlegg

Hjelp! Junior har "fått for seg" at han ikke får sove igjen hvis han må opp på do i løpet av natta.. Gang på gang kommer han inn på rommet vårt, tusler rundt senga, spør om han får sove hos oss - før han blir sendt inn på eget rom igjen.. Så går det 10 min - og han kommer tilbake, for han får ikke sove.. Prøver å si at han må legge hodet på puta og lukke øynene hvis han skal få sove - det hjelper så lite å gå rundt senga vår..

I natt holdt jeg på å slenge hele ungen i veggen!!

Sånn har han holdt på et par-tre uker, han var redd en kveld det blåste veldig, og fikk da lov til å sove sammen med oss.. Angrer bittert på det, for nå virker det som om han finner på nye ting for å slippe å ligge i egen seng.

Han har aldri hatt sånne infall tidligere - bortsett fra en runde som 3-åring rett etter at pappa'n fikk seg samboer og det føltes urettferdig at vi sov sammen og han måtte sove alene..

Noen som har tips? Jeg tror ikke jeg orker stort flere netter med dette sirkuset!! (og det hjelper så lite at babyen i magen også er aktiv når mamma'n er trøtt og irritert, så da får ikke jeg sove heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk aldri sove hos mine foreldre. Men hvis jeg eks hadde mareritt fikk jeg ligge i senga deres litt. Så måtte jeg legge meg på eget rom, da hendte det at en av de ble med og satt der til jeg sovnet.

Men dette skjedde jo ikke så ofte som du beskriver her. Skjønner godt at dere vil ha han på sitt rom og ikke hos dere.

Gi han mindre vann etter kl 18, kanskej han må tisse mindre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke da legge en madrass på gulvet inne hos sønnen din og legg deg der. Er jo bedre det enn at han hele tiden blir avvist. Jeg har gjort dette da min sønn har hatt perioder som han ikke vil sove om natten og det er og anbefale. Det er kun en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en ny barnebok til han, og si ifra at dersom han har problemer med å sove om natta skal han ligge i senga si, med hodet på puta og kikke i boka til han sovner. Mamma og pappa trenger søvnen sin om natta, og han skal ikke sove inne hos dere. En unge på 6 har nok evne til å forstå det! Ta det ihvertfall opp med han på dagtid, og vær "føre var"... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene, damer!

Vi hadde en prat med ham i går før sengetid - sa at vi skjønner at han må opp på natta for å tisse, men at han da må huske å gå rett tilbake i senga si slik at han ikke våkner så veldig. Han sover egentlig veldig tungt, og er i svime helt til han begynner å virre rundt i huset etter do-turen...

I natt har vi sovet godt alle 3, og jeg krysser fingrene for at det vil vare. Skal utstyre ham med ny bok sånn i tilfelle det skulle skje igjen, det er i hvertfall bedre at han leser litt enn at han slår på cd spilleren!!

(likte også tipset om madrass på gulvet, men med gravidmagen min så... går det bare ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi fikk nr. 2 i våres er vår 6-åring også oftere hos oss! :)

Han synes vel det er litt urettferdig at han ikke får ligge i vår seng, når minstemann får...?! :-? :o Nå har minstemann fått eget rom, og nå går det greiere!! :D

6-åringen vår vil så gjerne ligge hos oss, så vi har laget en avtale om at han ligger 3 netter i egen seng og så kan han ligge 1 natt hos oss. Dvs. vi bærer han i egen seng når vi skal legge oss!! :wink: Han får lov til å komme inn til oss etter kl. 7.00 om morningen - det kan han på klokka si... :wink: :D Det går veldig greit - men forutsetter at en ønsker barna i sengen!! Jeg synes det er kos med barna i sengen - særlig om morningen!! :D :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at vi fikk nr. 2 i våres er vår 6-åring også oftere hos oss! :)

Han synes vel det er litt urettferdig at han ikke får ligge i vår seng, når minstemann får...?! :-? :o Nå har minstemann fått eget rom, og nå går det greiere!! :D

Kanskje vi rett og slett snakker om en 6-åring som tenker masse på hvordan det blir med en baby i huset, og som allerede er bittelitt sjalu??!! Det har jeg ikke tenkt på før nå, men det forklarer også en del andre små forandringer i oppførselen hans.. Han klenger mer på meg enn tidligere (for ordens skyld: jeg er stemamma'n hans) - kan finne på å "fotfølge meg" fra rom til rom - og kommer gjerne inn i senga på morgenkvisten i helgene for å kose litt... (eller på hverdagene når jeg og han kan sove litt lenger enn pappa'n)

Det er jo igrunnen ikke så rart om han er litt usikker - en lillesøster eller lillebror gjør jo at han får en helt ny rolle selv også.. Tror at både jeg og pappa'n må bli enda litt mer bevisste på hva vi sier og gjør i forhold til junior og magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og pappan ligger jo på samme rom hver natt, og koser dere og småprater etc. Så kommer det en ny baby, som også automatisk inkluderes i det fellesskapet, i tillegg er han ikke ditt barn. Så da koser hele familien seg i familieselskap hver kveld, mens han må ligge og sture alene på eget rom.. Kanskje gi ham mer kos og oppmerksomhet gjennom dagene vil hjelpe, bekrefte for ham at han uansett andre barn er en viktig del av familien som dere gjerne vil være sammen med. Også gjerne pass på at han får alenetid med foreldre etter at babyen er født, f.eks at pappa tar med bare han i svømmehallen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...