Gå til innhold

Bichon frise eller havanais?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har lyst på en liten hund, og synes bichon havanais og frise er veldig søte!

Noen som kan si litt om forskjellene på å ha disse to rasene? Pelsstell, gemytt osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest litt på hundesonen, og der fant jeg ut at de er ganske like i både størrelse og gemytt.

Det er lettlærte hunder, friske og glade.

Jeg venter på min hund, en bichon frise, så jeg leser alt jeg kommer over av info om alt som har med hund å gjøre. Og spør om alt jeg lurer på.

Vil anbefale deg hundesonen, der er det mange flotte hundeeiere med masse kunskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker havanaiesen bedre frisèen, men det må jeg innrømme går på noe så overfladisk som utseende og av praktiske grunner ville jeg ha valgt en mørk hund. Hvite/lyse miniatyrhunder som er "brune i begge ender" er ikke lekkert!

Gemyttet er i utgangspunktet ganske likt, men vær oppmerksom på at det er mye dårlig gemytt ute og går hos små selskapshunder generelt. De er populære, så mange avler på alt med pels og fire bein og siden størrelsen og fysikken tilsier at de aldri blir direkte farlige, har gemyttet lite eller ingenting å si later det til. Men det går i arv og resultatet er angstbiterske små dotter.

De små selskapshundene sliter også med en lang rekke arvelige sykdommer, så uansett hva du velger anbefaler jeg å være svært nøye med valget av oppdretter! De kan også være vanskelige å få renslige og de kan ha problemer med å være alene hjemme samtidig som de krever like mye mosjon og trening som store/større hunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er de to svært like. Herlige små hunder, men som ja sjeldent er like dresserte som større hunder. Min farmor har en frisee, gladeste hund i verden.

Den største forskjellen mellom de to rasene er vel det at det sies at friseen er mer allergisikker enn havanaisen, noe som var grunnen til at farmor anskaffet en frise istedefor en havanais. På bilder kan jeg være enig i at havanaisen kan se litt søtere ut, men fordelen med krøllene til friseen er at de ikke blir i så stor grad i kontakt med bakken, noe som gjør at du ikke trenger å vaske den så ofte.

Pelsstell krever begge rasene, men om man tar det litt ofte blir det mindre floker å dermed mindre arbeid, viktig å venne hunden til pelsstell allerede fra dere får den, selv om det tar litt tid før pelsen blir så lang at den egentlig trenger det. Lite artig å børste en hund som bare vil stikke av. Farmor får hunden klippet hos en hundefrisør, og selv om hunden nå er 4-5 år gammel går hun fremdeles for valpeklipp, da pelsen er like kort over alt og gjør pelsetellet enklere (hunden ser utrolig søt ut uansett).

Lykke til med valg av rase, og lykke til med ny hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Definitivt Havanais! Kunne ikke tenke meg noe annet etter at vi fikk vår første. (Har hatt andre raser før.)

Pelsstell: masse! Jeg har valgt å holde den kort, da. Det går helt greit så lenge man ikke er interessert i utstillinger, men bare vil ha en familiehund. Den må imidlertid likevel vaskes ofte, men ikke så ofte som hvis den holdes langhåret. En gang hver 14. dag vasket vi den som lang, mens det nå holder med 1 gang pr måned.

Mine har vært hvite, men neste gang blir det sort. En ulempe med Havanaisen er nemlig at den har lett for å renne fra øynene, og da blir den misfarget i pelsen rundt. Regner med at det samme gjelder for Friséen, men det kan sikkert andre svare på?

Vi har allergi i familien, men Havanaisen har ingen her reagert på. Den er utrolig glad, hengiven, lettlært osv. Elsker barn, men hold den selvsagt unna de minste, som kan finne på å dra den i halen eller stikke den i øyet. Men det gjelder jo for alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg liker havanaiesen bedre frisèen, men det må jeg innrømme går på noe så overfladisk som utseende og av praktiske grunner ville jeg ha valgt en mørk hund. Hvite/lyse miniatyrhunder som er "brune i begge ender" er ikke lekkert!

Gemyttet er i utgangspunktet ganske likt, men vær oppmerksom på at det er mye dårlig gemytt ute og går hos små selskapshunder generelt. De er populære, så mange avler på alt med pels og fire bein og siden størrelsen og fysikken tilsier at de aldri blir direkte farlige, har gemyttet lite eller ingenting å si later det til. Men det går i arv og resultatet er angstbiterske små dotter.

De små selskapshundene sliter også med en lang rekke arvelige sykdommer, så uansett hva du velger anbefaler jeg å være svært nøye med valget av oppdretter! De kan også være vanskelige å få renslige og de kan ha problemer med å være alene hjemme samtidig som de krever like mye mosjon og trening som store/større hunder.

TS her. Stemmer det at de krever like mye mosjon som en stor hund? Mener jeg har lest at havanaisen er en hund som kan være med på lange turer, men som også trives godt uten.. Har også lest at havanaisen har spesielt godt gemytt, og er lett å få stueren. Men har ingen erfaring med noen av rasene, så vet jo ikke sikkert. Tror nok det med at små hunder kan oppføre seg dårlig har med lite oppdragelse å gjøre. Mange som kjøper så liten hund tenker at den er lett å hanskes med og ikke trenger å oppdras. Men vi har tenkt å oppdra hunden vår, uansett hvilken rase det blir :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Definitivt Havanais! Kunne ikke tenke meg noe annet etter at vi fikk vår første. (Har hatt andre raser før.)

Pelsstell: masse! Jeg har valgt å holde den kort, da. Det går helt greit så lenge man ikke er interessert i utstillinger, men bare vil ha en familiehund. Den må imidlertid likevel vaskes ofte, men ikke så ofte som hvis den holdes langhåret. En gang hver 14. dag vasket vi den som lang, mens det nå holder med 1 gang pr måned.

Mine har vært hvite, men neste gang blir det sort. En ulempe med Havanaisen er nemlig at den har lett for å renne fra øynene, og da blir den misfarget i pelsen rundt. Regner med at det samme gjelder for Friséen, men det kan sikkert andre svare på?

Vi har allergi i familien, men Havanaisen har ingen her reagert på. Den er utrolig glad, hengiven, lettlært osv. Elsker barn, men hold den selvsagt unna de minste, som kan finne på å dra den i halen eller stikke den i øyet. Men det gjelder jo for alle hunder.

TS her. Ja, vi har også hørt at havanaisen er allergivennlig, absolutt et pluss! Har faktisk hørt at den er mer allergivennlig enn friseen, men det er kanskje individuelt.

Bra poeng det med fargen! Har sett mange friseer som er misfarget under øynene. Sort hund er jo fint det og, da:-)

Greit å kunne holde den kortklippet, synes faktisk de ser finere ut da. Men vi hadde lyst til å stille den ut noen ganger først, for eventuelt å kunne få et valpekull på den. Når man har oppnådd litt kvalifisering (eller må innse at man ikke har en så fin hund, hehe), så kan man jo klippe den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre Havanaiser har vært med på lange gå- og skiturer, og har elsket det. De kan også slå seg til ro med mindre mosjon, men jeg synes uansett det er flott for alle raser om de får masse tur.

Ang det å få småraser husrene, så er nok det veldig individuelt. Vår første var ikke ordentlig stueren før hun var nærmere året, mens den siste bare var 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...