AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er en jente på 15 år, som vil si jeg går i 10.klasse. Problemet mitt er at jeg er så utrolig skolelei! Jeg er lei av å stå opp hver dag å må oppleve samme dagen om og om igjen. Jeg har passe gode karakterer, og blir ikke mobbet eller noe, men jeg gruer meg til skolen hver dag. Jeg er lei av alle leksene vi har, alle innleveringene vi har og alle prøvene vi har. Ikke nok med det, men jeg våkner hver dag og er livredd for å måtte lese noe høyt. Jeg har ikke dysleksi, men jeg hadde litt vanskelig for å lære å lese, og det verste er engelsk. jeg kan og skrive det, men jeg har utrolig vanskelig for å klare å uttale det riktig. Jeg tørr ikke å prøve. Hver gang noen begynner å lese noe, slår hjertet mitt ekstra fort og jeg blir utrolig stresset, samtidig som jeg prøver og gjette meg frem til hva jeg må lese å prøver å øve på det i hodet. Og snart er det eksamen, neste uke er det prøve eksamen. I 10 minutt skal jeg fremføre og i 10 minutt skal jeg klare og holde en samtale, noe som jeg aldri vil klare om jeg kommer opp i engelsk. Det er 7 store prøver igjen før sommerferie, så er det også et par små prøver. Jeg er så lei! Jeg føler meg elendig. har ikke fritid lenger. Enten sitter jeg hjemme og jobber med lekser eller innlevering eller så ligger jeg rett ut på sofaen og orker ikke noe. Jeg er sliten, men det er nå det verste begynner. Det er flere netter jeg gråter meg til søvne, jeg føler jeg har mistet halve livet mitt, og jeg føler hvor presset kommer innpå meg. Jeg prøver å se frem til sommeren men med en gang jeg tenker på det tenker jeg på alt jeg må igjennom før det endelig er sommer. Jeg er redd for å ikke komme inn på den skolen jeg vil. Jeg er redd for å ikke gjøre det bra nok.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Huff og huff, hørtes ikke gøy ut i det hele tatt!! Men du skal ihvertfall vite at du ikke er alene Veldig mange føler det akurat som deg, og 10. klasse er et hardt år fordi man konstant minnes på at det er nå det teller, det er nå man må gjøre en ordentlig innsats osv.. For min del kom denne "smellen" i første året på studiespess på vgs.. det er vell strengt tatt sånn at vi alle møter den veggen en eller annen gang! Men du som alle andre kommer deg gjennom det, det er jeg sikker på (Er på en måte i samme situasjon selv, bare at det er 3. pret på vgs for meg.. skal ha 3/4 eksamener jeg, og karakterene jeg får er avgjørende for hvilken høyere utdanning jeg skal ta!) Det at du gruer deg til å gå på skolen er ikke gøy, men som regel blir ikke dagen så ille som man tror på forhånd? Det er ihvertfall min erfaring, enten det er skolen, jobben eller noe annet jeg gruer meg til.. Ikke så lett å gi råd for hva du kan gjøre der, fordi jeg ikke helt forstår hvorfor du gruer deg.. Er det pga høytlesing? Engelsk? At det er kjedelig? Karakterpress? Kan hjelpe å skrive ned hvilke dager du skal gjøre hvilke lekser, ha et notat på pcn eller noe hvor du skriver hvilke prøver du skal øve til, innleveringer du skal gjøre osv.. Da blir det mer ryddig og oversiktelig og du føler ikke alt henger på skuldrene dine til en hver tid. Ang eksamen så er det minst 10.000 elever som gruer seg til akkurat det samme akkurat nå.. Jeg husker selv hvor fælt jeg grua meg, hadde jo aldri vert i en sånn situasjon før!! Men det går bra skal du se, folk har grua seg ti ldet i alle år, folk gruer seg i år, og folk kommer til å grue seg neste år.. Så lenge du gjør ditt beste, så er det ingen som kan forlange noe mer.. Så lenge du gjør ditt beste, kan du være fornøyd og stolt av deg selv! Jeg vet det føles veldig tungt og mye ut akkurat nå, men det blir bedre, bare ta en ting om gangen! I det store hele har faktisk ikke eksamenskarakteren fra 10. klasse eller ungdomsskolekarakterene så mye å si utenom hvilken skole du kommer inn på til høsten.. De er helt uinteressante for folk når du skal søke videre, søke jobb osv. Husker jeg selv tok dette med karakterer veldig alvorlig, og sitter bare å smiler når jeg tenker tilbake på det den dag i dag. Ble kanskje et rotete svar, men håper det hjalp littegranne ihvertfall! Lykke til med eksamen, stå på :D 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå