Gå til innhold

Hvordan blir kjøkkentrenden framover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å bytte ut kjøkkenet, men jeg er veldig i tvil om stilen. I dag er det jo veldig mye hvitt, gjerne helblanke flater. Jeg synes det er fint, men denne trenden har vart ganske lenge. Kanskje det tyder på at vi snart skal inn i neste trend?

Derfor spør jeg: Hva tror dere kommer nå?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Iallfall ikke høyglans.

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke folk velge det de selv synes er FINT, framfor å følge disse teite trendene? Jeg kommer aldri til å velge hvilket kjøkken jeg skal ha i huset mitt etter hva som er "in" på markedet.. Velger det jeg liker, så må det bare være så umoderne det bare vil for min del.

• Liker 8
Skrevet

Trend??

Bygger man kjøkken så prøver man vel å velge noe som er funksjonellt og har en viss tidløs karakter over seg. Helblanke flater er for meg veldig ikea - mao styggt og jævlig.

Når det kommer til kjøkken så er det viktigste å få et kjøkken som er tilpasset ditt bruk, baker du mye så trenger du benkeplass, samt en stor ovn.

Er du jeger, så trenger du sikkert stor fryser til alt kjøttet osv.

Kjøkken kommer jo i mange stilarter, skal du ha tradisjonelt, moderne, ultramoderne etc.

Hvor mye/lite penger skal det koste? dette er jo spørsmål som dikterer sliuttresultatet.

Skrevet (endret)

Ikke alltid så lett å få svar på de man spør om :)

Jeg tror hvitt holder seg lenge enda, i forskjellige varianter. Vi har helt nytt kjøkken, og valgte hvitt, fordi vi har åpen løsning med stua, og ville ikke at kjøkkenet var mer synlig enn nødvendig. Skal man tro blogger og blader, så kan det se ut som om kjøkken i eksklusive trematerialer kommer. Ellers er det jo stort sett sånn at det meste er in alt etter som hvilken stil man liker.

Endret av suzie
Skrevet

Jeg vet ikke hva neste trend på kjøkkenet er, men hvis jeg skulle ha pusset opp hadde jeg ville lagt vekt på at det skal være tidløst og funksjonelt.

Skrevet

Jeg vet ikke hva neste trend på kjøkkenet er, men hvis jeg skulle ha pusset opp hadde jeg ville lagt vekt på at det skal være tidløst og funksjonelt.

For meg virker det som at det "tidløse" plutselig går over til å bli datert etter noen år...

Jeg tenker også at jeg kommer til å bli ganske fort lei av høyglans, så det er ikke aktuelt. Men tipset om noe som ikke tar mye oppmerksomhet var veldig godt.

Jeg innbiller meg også at tre kommer inn igjen nå, kanskje også grått? Noen som har tips om hvilke tresorter jeg kommer til å like om noen år ;) Jeg pleier nemlig å påvirkes av trendene, men er litt treig...

Skrevet

Hadde jeg kunnet velge nå, hadde jeg faktisk gått for klassisk mørkt tre. Gjerne i kombinasjon med lyse vegger.

Er ufattelig lei alt det hvite...., :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Vi skal pusse opp nå og går for hvite dører uten håndtak ( ikke høygalns), mørk grå benkeplate. Vi har et L-formet kjøkken, men skal kun ha overskap på den ene veggen og hellen en litt stor avtrekksvifte/hette på den andre over ovnen. Skal ha fliser på begge veggene, helt opp til taket på den "tomme" veggen.

En trend jeg har sett mye (og jeg har lest maaange kjøkkenkataloger nå) er at man velger bort overskap.

Skrevet

Vi skal pusse opp nå og går for hvite dører uten håndtak ( ikke høygalns), mørk grå benkeplate. Vi har et L-formet kjøkken, men skal kun ha overskap på den ene veggen og hellen en litt stor avtrekksvifte/hette på den andre over ovnen. Skal ha fliser på begge veggene, helt opp til taket på den "tomme" veggen.

En trend jeg har sett mye (og jeg har lest maaange kjøkkenkataloger nå) er at man velger bort overskap.

Men får du nok skap, da? Jeg vil for øvrig helst ha masse skuffer, for det blir så ufattelig rotete inni skapene. Men overskap ser jeg for meg at jeg bare må ha. Nå skal det sies at vi er en familie på 4 - det betyr jo noe.

Skrevet

Velger man noe som veldig mange andre også har, er vel sjansene store for at man blir en del av trenden.

På kjøkkenfronten er det vel Ikea Lidingö som har vært mest populært de siste åra, så det ville jeg i alle fall ikke valgt.

Mørkt tre eller gråaktig tre vil jeg tippe er det som kommer/er kommet, for eksempel

http://www.kvik.no/nb-NO/Kjoekken/Mano-Sera-Kjoekken

eller

http://www.kvik.no/nb-NO/Kjoekken/Fumo-Veda-Kjoekken

Hvis du på en eller annen måte får til en personlig finish på kjøkkenet, blir det litt mindre ”sooo 2012” om noen år.

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Jeg tror det blir flere farger på kjøkkenet fremover, og at overskap kommer tilbake.

Gjest Mildrid
Skrevet

Jeg liker trenden uten overskap, det lager et mye luftigere kjøkken, men tror nok jeg beholder overskapene på et par vegger likevel.

Skrevet

Noen innspill på benkeplate?

Jeg har tre nå, og vi klarer ikke holde det fint. Noen flekker har satt seg, og må pusses bort, noe jeg gjør kanskje en gang annenhvert år. Hvilke farger og materialer er praktiske? (kanskje vel så viktig: Hva bør en småbarnsmor holde seg unna?)

AnonymBruker
Skrevet

Noen innspill på benkeplate?

Jeg har tre nå, og vi klarer ikke holde det fint. Noen flekker har satt seg, og må pusses bort, noe jeg gjør kanskje en gang annenhvert år. Hvilke farger og materialer er praktiske? (kanskje vel så viktig: Hva bør en småbarnsmor holde seg unna?)

Jeg ville ha valgt steinbenk rundt komfyren, fortrinnsvis noe glatt. Lett å holde rent, ingen problemer med flekker og gir deg ekstra steder å sette varme ting når ungene løper rundt deg :)

Ellers er jeg stor fan av tre i benkeplater, jeg synes det er varmere og liker faktisk patinaen det får etter bruk. Et hakk her og der, en flekk her og der, det viser at det er brukt inntil man gidder pusse det ned. Men det er alfa og omega at man velger tre som passer til ens bruk, med små barn er for eksempel eik kanskje et dårlig valg, samtidig som det bør være et hardt treslag.

Skrevet

Jeg tror treverk kommer tilbake for fullt, spesielt mørkt tre. Jeg tror også flere vil velge grått. Dette vil være en reaksjon på den lange perioden med hvite kjøkken og høyglans. Mange vil nok fortsatt velge hvite kjøkken, men langt færre enn tidligere. Den vågale vil velge spreke farger, men jeg tror ikke dette er noe for den jevne nordmann.

Jeg tror også at vi vil se glatte overflater/ingen profiler (er det det det heter?), og jeg tror mange vil velge løsninger uten håndtak eller med diskret håndtak på skuffer og skap.

Av benkeplater tror jeg corian og kompositt vil komme mer og mer, samtidig vil nok laminat holde stand pga. pris. Jeg tror færre vil velge benkeplate i tre.

Når det gjelder overskap er jeg veldig usikker. Jeg tror interiørblader vil kjøre på med løsninger uten overskap, men pga. oppbevaringsbehov vil nok mange/de fleste fortsatt velge overskap, ev. ha én overskapfri vegg.

Jeg tror mange vil velge andre løsninger enn fliser over benken, f.eks. glassplate.

Hva tenker dere når det gjelder farge på veggen på kjøkkenet?

Skrevet

Men får du nok skap, da? Jeg vil for øvrig helst ha masse skuffer, for det blir så ufattelig rotete inni skapene. Men overskap ser jeg for meg at jeg bare må ha. Nå skal det sies at vi er en familie på 4 - det betyr jo noe.

Ja, det blir ikke noe problem. Vi beholder skapene på langveggen og får da fem skap som går helt opp til taket. Sånn som løsningen er nå har vi syv skap som slutter 30 cm under taket. Og med litt skuffet istedenfor skap slik at vi får mer system under benkeplata i tillegg vil ikke dette by på noen utfordringer :) nytt kjøkken er jo også en god unnskyldning til og rydde opp og gi bort litt av kjøkkenredskapene som aldri brukes og kun tar opp plass... Vi er forøvrig 2+baby

Skrevet

Hva tenker dere når det gjelder farge på veggen på kjøkkenet?

Til nå har jeg ikke tenkt på det. Veggen er hvit i dag. Det må også ses i sammenheng med stua, for vi har delvis åpen løsning.

Ta gjerne imot innspill, både på vegg og gulv! Her er mulighetene mange.

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

På mitt nye kjøkken skal jeg ha både underskap og høyskap men ingen overskap,stor kjøkkenøy, corian eller steinbenkeplate, variere skapdørene med tre og farge, og kunne skjule alle kjøkkenting som feks kaffetrakteren.integrerte apparater og gasskomfyr.

Er mer påvirket av trender og bonytt enn jeg liker å tro:)

Gjest Jytte
Skrevet

Så lenge man velger glatte overflater og kjøkken av god kvalitet så vil det være tidløst og klassisk.

Om det er høyglans, matt, lyst eller mørkere tresorter spiller mindre rolle ...

Ved å se til danske UnoForm så ser man eksempler på tidløs design.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...