AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Hei! Jeg hat nettopp giftet meg i utlandet, og ville gjerne registrere bryluppet mitt her i Norge. Men siden jeg likevel skal flytte til hjemlandet til mannen min, mente kvinnen på skattekontoret at dette ikke var nødvendig. Men det som var mitt egentlige spørsmål, var hvordan jeg kan endre etternavnet mitt i passet slik at jeg kan få hans etternavn? Håper det er noen her på forumet som har peiling.
Athene Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Jeg mener du først må sende inn sjema for navneendring, og få dette godkjent. Deretter må du søke om nytt pass. Det å bytte navn har ingenting med det å gifte seg etter norsk lov. Ønsker man å bytte navn, uansett om det er på grunn av ekteskap eller andre forhold, må man søke om dette. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Jeg mener du først må sende inn sjema for navneendring, og få dette godkjent. Deretter må du søke om nytt pass. Det å bytte navn har ingenting med det å gifte seg etter norsk lov. Ønsker man å bytte navn, uansett om det er på grunn av ekteskap eller andre forhold, må man søke om dette. Kan dette gjøres via den norske ambasaden dersom jeg gjør dette i utlandet??? Og hvor får jeg tak i et slik sjema????
Athene Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Kan dette gjøres via den norske ambasaden dersom jeg gjør dette i utlandet??? Og hvor får jeg tak i et slik sjema???? Printes fra nett og sendes i posten. Google bytte etternavn, eller noe slikt. Jeg har aldri byttet etternavn selv, men kom over skjema da jeg skulle sende inn prøvingsattestene i forbindelse med at jeg giftet meg. Men pass er værre - det må man møte personlig å bytte på politistasjonen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Ok...takk for svar. Men det hadde vært fint om jeg også kunne gjøre det i utlandet også, via ambasaden eller...
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Her finner du skjema: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2002/Meldingsskjema-for-navneendring.html?id=450610 Ser ut som om det kan være det skjemaet jeg brukte da jeg byttet etternavn (ikke i forbindelse med ekteskap). 1
Evie Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 En venninne av meg fikk nytt pass VIA konsulatet i manchester så da vil jeg tro at man kan fornye pass hos ambassaden og :-) 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 Hei! Jeg hat nettopp giftet meg i utlandet, og ville gjerne registrere bryluppet mitt her i Norge. Men siden jeg likevel skal flytte til hjemlandet til mannen min, mente kvinnen på skattekontoret at dette ikke var nødvendig. Men det som var mitt egentlige spørsmål, var hvordan jeg kan endre etternavnet mitt i passet slik at jeg kan få hans etternavn? Håper det er noen her på forumet som har peiling. Jeg var på passkontoret. De endra navn, og skrev et notat på en av sidene at jeg har byttet navn. Jeg glemte førerkortet. De på biltilsynet sa jeg kjørte ulovlig siden jeg ikke haddde det navnet som sto i førerkortet.
kaprifolen Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 Medde nye passene må man ha helt nytt pass!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå