Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bilde tatt nå nettopp, etter en helt vanlig dag kostholdsmessig..:sjenert: havregryn med yoghurt til frokost, knekkebrød og frukt og grønt til lunsj og nachos til middag. Ikke noe brus.

Tror det er noe galt fatt, magen min blir større og større for hver dag føles det som, og jeg får ikke gått på do hver dag. Det er ikke sjans i havet for at jeg er gravid (singel og sølibat), og blodprøve for cøliaki slår ikke ut.. Blir mer og mer deprimert av denne magen min jeg.. :trist:

Hva kan dette skyldes?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ups, glemte bilde!

post-37809-0-13359400-1331146781_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Heeelt sikker på at du ikke er gravid? Ville tatt en test uansett jeg...

Har vært ganske forstoppet selv et par ganger, men magen min har ikke sett i nærheten så oppblåst ut som det der.

Er omtrent like slank som deg ellers.

• Liker 1
Skrevet

Sånn har jeg det nesten hver dag selv også. Føler meg og ser gravid ut(men er det ikke altså). Har ei venninne som har slitt akkurat med det samme:/ Vært til legen flere ganger, men får ikke noe svar der heller annet enn at jeg må prøve og feile på forskjellige produkter over lengre perioder(som om jeg gidder det..). Det gir ikke utslag på noen av blodprøvene, så det er visstnok ikke en type allergi heller:s

Har bare lært meg å leve med det rett og slett.. Og dette har pågått i flere år altså!

Skrevet

Det er akkurat som å se meg!! Sliter akkurat med det samme - er helt ekstremt oppblåst. Til og med nesten like ille om morgenen. Jeg skulle jo denne uka prøve meg på et kosthold uten brød poteter og diverse kornprodukter. Jeg sprakk dag 2 :-(

Synes det er så kjipt å kutte ut matvarer jeg er så glad i.

Skrevet

Jeg skulle jo denne uka prøve meg på et kosthold uten brød poteter og diverse kornprodukter. Jeg sprakk dag 2 :-(

Synes det er så kjipt å kutte ut matvarer jeg er så glad i.

Tror du ikke det vil være verdt det om du tester det ut en stund og ser at du blir bedre?

Jeg ser sånn ut når jeg spiser korn- og melkeprodukter :(

Er veldig glad i det, så jeg vet at det skikkelig vanskelig. Men liker å føle meg bra!

TS, du er ikke allergisk/intolerant mot melk? (Siden du har utelukket hvete)

AnonymBruker
Skrevet

Heh, er akkurat som å se min mage, det der. Ser ut som om kroppsfasongen er temmelig lik også. Når jeg ikke er oppblåst (kanskje ti ganger i mnd bare) er magen tilnærmet flat.

Jeg har prøvd å kutte ut produkter, uten å finne ut hva jeg reagerer på. Men for å si det sånn, jeg blir tilogmed oppblåst når jeg drikker vann, så jeg har litt gitt opp den prøvingen og feilingen.

Egentlig er det som plager meg mest, at jeg må ta høyde for oppblåstheten når jeg velger hva jeg skal ha på meg/hvilke klær jeg skal kjøpe... andre som irriterer seg over det?

Skrevet

Jeg sliter og med det. det er noe dritt :/ men jeg har hatt det sånn lenge. Blir ikke like tydelig oppblåst som deg, men en del likevel. Og så har jeg masse plager.

jeg regner nesten med at jeg har irritabel tarm da. Men orker ikke dra til legen og sjekke det, for det virker så håpløst. Så jeg skal prøve og teste ut matvarer selv, og finne ut hva jeg tåler dårlig og hva jeg tåler greit.

Skrevet

Det som hjalp meg var å kutte ut gluten, egg og melk. Kom meg på do, og har de siste mnd kuttet ut ris, pasta og poteter også i hverdagen. Gått ned hele 12 cm rundt livet, uten å gå inn for å blir slankere. Bare å sende meg en PM dersom du/dere lurer på noe :klemmer:

Skrevet

Gitte89:

Spiser du glutenfritt brød? Isåfall hvilket mel bruker du? Jeg har kuttet ut alt det du nevnte, men lager brød med Semper mix.

Ellers har jeg god effekt av å røyke og karve.

Skrevet (endret)

Kjøper mitt brød i sverige, heter Fria Gluten free; grove. Genialt! Ellers har jeg prøvd meg frem med de ulike glutenfrie mixene som er i butikken i sverige/norge med varierende hell... Det som funker best er det fredigbrødet i grunn.

Fria Gluten Free Grova

Frias hjemmeside

Vil tro du også kan bruke mandelmel eller rismel, men dette har jeg desverre ingen personlig erfaring med, annet enn at jeg vil tro at rismelet vil bli ett veldig lofflignende brød. Dersom du baker selv ville jeg tilsatt feks solsikkekjerner og/eller oregano ol for å få en litt grovere smak.

Endret av Gitte89
Skrevet

Takk for svar :) jeg pleier også å bruke Fria når jeg har råd, men glemte å nevne det i forrige innlegg. Veldig interessant at du tåler Grova. Jeg tåler ingenting som er grovere enn loff. Om jeg "lurer" inn et par millliliter grovt glutenfritt mel så blir jeg dårlig.

Må også si at det var herlig å Oppdage at andre sliter på samme måte. Legene har fortalt meg at "ingen reagerer på så mange matvarer. Nå må du ta deg sammen"

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Tusen takk for så mange svar! Det er litt trøst i å vite at det er mange som sliter med det samme, selv om det er kjipt at vi må ha det sånn.

Gitte89, har du påvist glutenallergi eller ibs eller noe sånt?

Har ikke tenkt så mye på laktoseintoleranse egentlig, siden jeg aldri drikker melk. Men det hender jo jeg spiser yoghurt og ost, så kanskje jeg skal prøve å holde meg unna det en stund.

Er ganske sikker på at jeg i det minste har en intoleranse for hvete, for det reagerer jeg på hele tiden. Har sluttet å spise brød, men spiser litt pasta av og til.

Jeg har klagd min nød til fastlegen, men så lenge blodprøvene ikke viser noe tar han ikke tak i noe. Vurderer å bytte, og kreve henvisning til gastro eller noe..

Er nesten like oppblåst i dag tidlig, og jeg må tenke på det med klær som AB#7 påpeker.. Ikke kjekt å se ut som man er gravid i andre trimester!

Skrevet

Mange som har gitt gode og utfyllende svar her, så jeg skal bare legge til at noen ikke tåler frukt og/eller grønnsaker. Så det er ikke bare mel og melk som er slemmingene i alle tilfeller, selv om det absolutt er mest vanlig :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig oppblåst av havregryn/mysli, pasta og noen kornprodukter, men jeg har ikke matallergi. Det slår ikke ut på tester.

Matallergi må nesten bare testes ut, det tar lang tid, men det virker. Skriv ned alt du spiser på en dag og skriv hvordan magen er.

Så tar du bort noe du spiser ofte og ser resultatet. Det bør gå en uke før du spiser det produktet igjen.

Sånn holder man på til man har prøvd ut alt man spiser ofte.

Skrevet

Det kan også hende du har candida i magen?

AnonymBruker
Skrevet

Fruktosemalabsorpsjon? Da reagerer man på masse helt ulike matvarer og det er umulig å finne noe system på egenånd.

Skrevet

Har akkurat det samme problemet. Legen mente det kunne være matintoleranse (slår sjeldent ut på prøver) så jeg gikk i et halvt år på streng diett uten gluten, melk eller egg. Hjalp ingenting, så nå tas det prøver som bare det og det er ennå ikke funnet ut av noe. Det er irriterende, for jeg er slank og har en pen kropp ellers, men slapper jeg av ser jeg jo høygravid ut. Så jeg gjemmer meg fort bort i klær og føler meg uvel.

Gjest Gjest
Skrevet

Gå til såkalte "alternative" leger. Hvis du bor i Oslo-området er det flere der, f.eks. Heggeli helhetsmedisin. De tar prøver vanlige leger ikke tar, og tester ut maaange flere matvarer. Jeg fant ut at jeg blant annet ikke tåler mais; hvem i all verden kunne gjettet det!? Anbefaler også tarmskylling, jeg har blitt mye bedre ved å kutte ut massevis av matvarer og perioder med tarmskylling. Det er nok stor sannsynlighet for at du blir diagnostisert med irritabel tarm og candida (sopp). Hvis det er candida bør du kutte ut sukker, gluten, melk og gjær hovedsakelig. Jeg er ennå ikke helt bra, så mitt siste håp er å slutte på p-piller da jeg har hørt at de kan være grunnen til mageproblemene mine.

Forresten kan man ha cøliaki uten at det slår ut på tester, det kan ta mange år før det slår ut selv om man har det (ble jeg fortalt av min fastlege). Ellers går det an å ha glutenintoleranse, da vil det uansett ikke slå ut på de "vanlige" testene hos "vanlige" leger.

Lykke til!

Skrevet

Du kan prøve sånne gassoppløsende piller! Jeg fikk de hos legen, og vist jeg passer på å ta de hver gang jeg spiser noe fyfy-mat så blir jeg ikke oppblåst i det hele tatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...