Gå til innhold

Klarer ikke lese pensum fordi tankene vandrer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et gigantisk problem for tiden. Begynner med eksamen om to måneder, over 60 studiepoeng, og jeg har masse å ta igjen. Problemet er at når jeg skal sette meg ned for å lese så bare vandrer tankene over på andre ting! Jeg begynner å tenke på hvor mye jeg sliter, hvor mye jeg må lære meg på kort tid, hvor dum jeg har vært som har latt det bli slik etc. Det gjør det helt umulig å få med meg det jeg leser :( Jeg leser jo nettopp for å prøve å komme litt a jour, men det virker ikke som hodet mitt skal la meg bli det.

Noen som har tips og råd til hvordan jeg kan greie å lese uten å tenke på alt mulig annet? Tankevandringen setter virkelig ned lesehastigheten min, og jeg må lese samme avsnitt gang på gang fordi jeg begynner å tenke på andre ting.

Takker for svar på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å les høyt for deg selv:) når du leser og i tillegg "snakker" så får vel hjernen din nok å holde med på, og blir vel kanskje vanskeligere å tenke på helt andre ting?

Litt harry, men går jo helt greit om du sitter alene? Litt verre hvis du leser i en lesesal da... :P

Skrevet

jeg har det på akkurat samme måte som deg! jeg leser å tankene mine flyr av gårde på helt andre ting. jeg har også eksamen om 2 mnd. Må lese samme avsnitt mange mange ganger, for jeg får det rett og slett ikke inn! glad det er flere som har det på samme måte, selv om det er helt jævlig...! så følger denne tråden her :)

Skrevet

For meg hjelper det å ta notater:) Da må jeg konsentrere meg, for å få noe ned på papiret.

Skrevet

problemet mitt med notater er at det iblant blir slik at man nesten copy paster en hel side, VANSKELIG å dra ut viktig fakta, (for øyeblikket tar jeg religonssystematikk som er DREPENDE kjedelig på si mens jeg jobber 100%)

Skrevet

problemet mitt med notater er at det iblant blir slik at man nesten copy paster en hel side, VANSKELIG å dra ut viktig fakta, (for øyeblikket tar jeg religonssystematikk som er DREPENDE kjedelig på si mens jeg jobber 100%)

Joda, det er forsåvidt en "kunst" å ta gode notater. Det hjelper lite å skrive ned hele siden, og ikke minst tidkrevende. Du kan jo prøve å bruke markeringstusj først, så skumme det du har markert, for så å trekke ut det viktigste? Gode notater forutsetter en viss forståelse av pensum da. Hvis du ikke forstår hva du leser, er det vanskelig å vite hva som er viktigst! Men ved å skrive notater slipper du å lese hele boken på nytt når du skal "pugge" rett før eksamen, men heller bare skumme igjennom notatene:) personlig konsentrerer jeg meg bedre, og før mer ut av stoffet hvis jeg skriver notater:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...