simba80 Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Har et barn på to år, har vært separert fra bf i 1,5 år. Han har hatt vanlig samvær med barnet helt til nå. Vi skal nå skilles, og far vil egentlig overta barnet 100%. Det går jeg alldeles ikke med på, og da vil han hvertfall ha barnet 50%. Det ser ut som om det går mot rettsak, dessverre. Så hva er deres erfaring, kan det bli sånn at jeg må gå med på 50/50? Har snakket med familievernkontoret som sier at det ikke er anbefalt på så små barn. Men hvis far engasjerer advokat, kan det hende at han vinner frem?
Gjest Annaires Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Du trenger ikke gå med på det, men det trenger ikke han heller... I dag er det heldigvis slik at det ikke er gitt at det er mor som får full omsorg med em gang. Husk å ha barnets beste i fokus. Legg egne følelser til side, og tenk på barnet, barnet, barnet. 6
simba80 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2012 ja, og barnet,barnet,barnet har ikke godt av å flytte fram og tilbake. 3
Snuppeluppen Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 ja, og barnet,barnet,barnet har ikke godt av å flytte fram og tilbake. Men barnet har vel godt av å se faren sin? 6
Eske Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Og har barnet det nødvendigvis aller best hos mor? 6
Gjest loren Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Du trenger ikke gå med på det, men det trenger ikke han heller... I dag er det heldigvis slik at det ikke er gitt at det er mor som får full omsorg med em gang. Husk å ha barnets beste i fokus. Legg egne følelser til side, og tenk på barnet, barnet, barnet. må signere på denne. Har barnet mitt 50/50, riktignok er han noe eldre, ikke min drømmesituasjon, men det fungerer for barnet og det er 1000 ganger viktigere enn mine ønsker. 3
Gjest Lykkeliky Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Selvfølgelig har han rett til å være med barnet sitt akkurat like mye som det du har! Hvorfor skulle han ikke hatt 50/50 ? Da jeg og min eks skilte lag var poden 2 år. Han er nå snart 18. Jeg tok det som en selvfølge at vi skulle ha han akkurat like mye. Vi gjorde det så praktisk som mulig ved at vi bor 5 min. gangavstand mellom oss. Slike hensyn må man bare ta når man har fått barn sammen. Jeg har spurt han flere ganger om hvordan han syntes denne ordningen har vært og han ser ingen problemer i det. Det er jo slik han alltid har hatt det. Han har to rom, og to par alt-mulig-rart, og det har gått kjempe fint! 2
SmallTalk Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Her har jo far sagt at han kommer til å kreve å ha barnet 100%, og han er villig til å gå med på 50%. Ettersom det går mot rettsak, så vil du sannsynligvis være tjent med å gå med på 50-50 istedenfor å risikere at han får mer enn dette. Og hvorfor i all vide verden skal du ha krav på å ha noe mer samvær enn hva han har? Selv om du er mor, så er du ikke enerådende over barnet. Det er hans barn også. 7
Gjest damen Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Må si meg enig med de andre her. Det er ikke bare *ditt* barn, så hvorfor du mener at faren ikke skal få se sitt eget barn like mye som deg kan jeg ikke fatte. 2
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Og har barnet det nødvendigvis aller best hos mor? Ikke nødvendigvis nei,fedre kan absolutt være like bra(og i noen tilfeller bedre) omsorgespersoner som mødre kan. Men når barnet er så lite og "alltid" har bodd med mor så vil det jo sannsynligvis være en traumatisk hendelse for barnet om det plutselig må flytte fra det som nå er hovedomsorgspersonen i barnets liv.Barnet vil da få hele livet snudd på hodet,og det er sjelden til barnets beste om barnet har det bra der det bor. Jeg personlig hadde ikke gått med på 50/50 når barnet er så lite fordi jeg mener at så små barn bør ha 1 hjem.Det er heller ikke anbefalt med 50/50 på så små barn.Det er jo ingenting i veien for god kontakt og tilknyttning mellom far og barnet selv om man ikke har 50/50. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 ja, og barnet,barnet,barnet har ikke godt av å flytte fram og tilbake. Nei, men en rettsak kan like godt ende med at far får hovedomsorgen og du får "vanlig samvær". 4
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Må si meg enig med de andre her. Det er ikke bare *ditt* barn, så hvorfor du mener at faren ikke skal få se sitt eget barn like mye som deg kan jeg ikke fatte. Hun sier jo ikke at det er bare "sitt" barn,hun mener jo det ikke er det beste for barnet å bytte hjem hver uke. Barnet behov skal gå foran foreldrenes behov.Barnet bor nå hos mor og hvis barnet har det greit hos mor så sier det seg selv at det beste for barnet er å få bli der det er og ha jevnlig og hyppig kontakt med far. Saken stiller seg selvsagt annerledes om de hadde gått fra hverandre når barnet er 2 år(eller eldre)og far ønsker hovedomsorgen. 1
Gjest damen Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Det man kaller "vanlig samvær" er annenhver helg og èn dag i uka. Det medfører flere bytter for barnet enn 50/50-løsningen. 4
liv Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Men det er ikke anbefalt med 50/50 før fylte tre år da...
Britt Banditt Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 Men det er ikke anbefalt med 50/50 før fylte tre år da... Skulle til å skrive det samme
Gjest BettyBoop Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 Har et barn på to år, har vært separert fra bf i 1,5 år. Han har hatt vanlig samvær med barnet helt til nå. Vi skal nå skilles, og far vil egentlig overta barnet 100%. Det går jeg alldeles ikke med på, og da vil han hvertfall ha barnet 50%. Det ser ut som om det går mot rettsak, dessverre. Så hva er deres erfaring, kan det bli sånn at jeg må gå med på 50/50? Har snakket med familievernkontoret som sier at det ikke er anbefalt på så små barn. Men hvis far engasjerer advokat, kan det hende at han vinner frem? Hvorfor ikke dele 50/50? han er da like mye forelder han som du er.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 Hvorfor ikke dele 50/50? han er da like mye forelder han som du er. Det finnes retningslinjer som ikke anbefaler dette før barnet er 3.
Gjest BettyBoop Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Det finnes retningslinjer som ikke anbefaler dette før barnet er 3. Ja men da kan jo ungen være 100% hos faren til han er tre år da, så slipper han å flytte frem og tilbake.. :gjeiper: Endret 7. mars 2012 av BettyBoop 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Ja men da kan jo ungen være 100% hos faren til han er tre år da, så slipper han å flytte frem og tilbake.. :gjeiper: Du tror mange mødre går med på det eller? Og uansett hvor mye likestilling vi vil ha, er det forksjell på mamma og pappa. 3
Gjest BettyBoop Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Du tror mange mødre går med på det eller? Og uansett hvor mye likestilling vi vil ha, er det forksjell på mamma og pappa. Det er ikke så stor forskjell. Det er bare når ungen ammes det. Når ungen er to år trenger han ikke ammes mer og dermed er det irrelevant om han er hos mor eller far. Om mødre ikke går med på det kan man gi en lang faen i. fedre har rettigheter de også. Nå må mødre slutte å være så ego. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå