Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på en ting. Jeg jobber 100% pluss at jeg tar vg3 påbygg som privatist. Har 5Eksamener til våren, så er så godt som 100% student også! Jeg begynner å bli veldig sliten og merker at jeg gjør en dårlig jobb og får gjort dårlig arbeid i forhold til lesing osv.

Jobber fra 8-16 , så lese fra 17-22, også skal man helst få tid til trening, kjæreste, vennner osv.. Kjenner meg utbrendt og sliten, lurer på om man kan bli sykemeldt evt få jobbe 50% (med samme lønn som 100%) for å få bedre tid til studier?

Håper noen kan svare? hjelpe? Kanskje er du i/ har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du vil ikke få en sykemelding for å kunne bruke mer tid til studier. Jobben er din hovedoppgave, og vil være det siste som "ryker" om du blir sykemeldt.

Spør du legen vil legen fortelle deg at du heller må trappe ned på studiene enn jobben, om en av dem skal trappes ned på.

• Liker 4
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Det vil ikke legen gå med på. Det ville også vært feil, og utnyttelse av systemet.

Dersom jeg kunne få 100% lønn og likevel studert hadde jeg tatt eksamener støtt og stadig. Men man må ta et valg om hva man ønsker å bruke dagen på.

Jeg har forsåvidt jobbet 100%, pluss ca 50 overtidstimer i måneden, og tatt tunge eksamener på masternivå over en periode på to år. Og ja, man må forsake utrolig mye til tider, særlig fritid. Jeg trur jeg knapt hadde på TVen i løpet av disse to årene, trening skjedde fra 6-7 på morgenen, og venner møtte jeg ofte kun fredag og lørdag kveld. Kjæresten fikk restene, og husarbeidet.

Men det var en prioritering jeg gjorde der og da. Men i forbindelse med eksamener tok jeg ut en uke ulønnet permiisjon. Så det er jo en mulighet - å be arbeidsgiveren din om ulønnet permisjon for å kunne få en studiedag innimellom, eventuelt gå ned til 80% eller 50% en periode.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg kunnet gjort det hadde jeg ikke trappet ned i stilling etter et år i studier, da hadde jeg bare sykemeldt meg :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på en ting. Jeg jobber 100% pluss at jeg tar vg3 påbygg som privatist. Har 5Eksamener til våren, så er så godt som 100% student også! Jeg begynner å bli veldig sliten og merker at jeg gjør en dårlig jobb og får gjort dårlig arbeid i forhold til lesing osv.

Jobber fra 8-16 , så lese fra 17-22, også skal man helst få tid til trening, kjæreste, vennner osv.. Kjenner meg utbrendt og sliten, lurer på om man kan bli sykemeldt evt få jobbe 50% (med samme lønn som 100%) for å få bedre tid til studier?

Håper noen kan svare? hjelpe? Kanskje er du i/ har vært i samme situasjon?

Nei. Det er ulovlig. Er du sliten må du kutte ned på eksamene dine, eller søke om ulønnet permisjon fra deler av din fulltidsstilling.

• Liker 1
Gjest loren
Skrevet

Sorry, er sånn at jobbing går foran.

Måtte selv gå ned 40% i lønn, altså ulønnet permisjon, før jul hvis jeg skulle prioritere å fullføre semesteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...