AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Hei Jeg har en katt som har vært litt syk i det siste. For en ukes tid siden kastet den opp ganske mye. Alt som ble spist kastet hun opp etter kort tid. Det er noe mørkt og seigt i det, og det ser ut som om det er slim. For en uke siden varte det bare et par dager, og hun virket ikke som om hun hadde noe redusert allmenntilstand. Men i dag har katten vært veldig masete og urolig. Når jeg kom hjem etter en handletur hadde den spydd over et helt sete i sofaen Denne gangen var det også noe mørke greier i det som ikke var verken pels eller mat, og det var slim og noe greier i det. Katten er 2 år gammel, og har hatt en kullbror som bare forsvant plutselig etter den hadde oppført seg rart en stund. Den er kastrert så det kan ikke være at den er gravid. Hun har også spist mindre enn ellers, men har drukket som vanlig.
Vimsi Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Hei! Du må ta den med til dyrlegen. Det er vanlig at katter kaster opp av og til, men det pleier ikke være mye som kommer om gangen... Og som regel er det pga hår. God bedring og lykke til! Vimsi
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Hei! Du må ta den med til dyrlegen. Det er vanlig at katter kaster opp av og til, men det pleier ikke være mye som kommer om gangen... Og som regel er det pga hår. God bedring og lykke til! Vimsi hei og takk for svar Jeg har tenkt å ta den med til dyrlege, men det jeg ikke er helt sikker på er hva jeg skal spørre dyrlegen om. Synes ofte at de tar de enkle løsningene i første omgang, så blir det mye frem og tilbake. Tenkte at det kanskje kan være greit å vite litt om hva såpass mye oppkast kan være en indikasjon på før jeg tar henne med for å spare henne for unødvendig lang sykdomsperiode. TS
Vimsi Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 (endret) hei og takk for svar Jeg har tenkt å ta den med til dyrlege, men det jeg ikke er helt sikker på er hva jeg skal spørre dyrlegen om. Synes ofte at de tar de enkle løsningene i første omgang, så blir det mye frem og tilbake. Tenkte at det kanskje kan være greit å vite litt om hva såpass mye oppkast kan være en indikasjon på før jeg tar henne med for å spare henne for unødvendig lang sykdomsperiode. TS Ring dyrlegen og spør før dere tar turen dit da vel. Forklar at katten har kastet opp mye, og at det ikke er vanlige hårballer. :-) men gjør det nå, ikke vent til i morgen...det er ikke bra for dyr å spy eller ha diare... de tåler svært lite sånn sykdom før de blir dehydrerte.. Håper pus blir frisk snart :-) Endret 7. mars 2012 av Vimsi 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Hvis katten spyr enda mer før dere skal til dyrlegen, så kan du samle opp det du klarer i en pose (matpakke-/frysepose passer fint) og ta det med. Det er ikke sikkert at dyrlegen får nytte av det, men det er greit å ta med i tilfelle, og gjør det ofte lettere for dyrlegen å vurdere situasjonen. Det samme gjelder forsåvidt avføringsprøver hvis katten har unormal avføring.
Perelandra Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Har du sett om det er innvollsorm i kattens oppkast? Oppkast hos katter kan ha sammenheng med innvollsorm. Uansett bør du snakke med dyrlegen. Hvis det viser seg å være orm må du ha resept på en kur.
iskaffe Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Tenker også at katten din kan ha fått orm! Neste gang den spyr (håper ikke den gjør det) må du sjekke det ordentlig etter orm. De kan være veldig små eller veldig lange, ofte ruller de seg sammen til en liten ball. Oppkast, diare, urolighet, tygging på greiner, sulten ofte er typiske tegn. Ved noen typer orm kan du finne små egg i pelsen ved endetarmsåpningen. Min katt hadde ringorm, han var urolig i flere uker før han kastet opp på stuegulvet og jeg fant en lang orm... Men det kan også være noe langt alvorligere enn det, og katter vil jo helst ikke vise at de er syke. At hun kaster opp så mye som hun gjør tar jeg som et tegn på at hun har blitt ganske syk og må taes med til dyrelegen med det samme. Ville ringt dyrelegen i dag om jeg var deg.
Puma Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Spying hos katt kan være mye. Den siste pusen jeg hadde som spydde mye, viste seg hadde nyresvikt. Så ikke nøl, få den til dyrlege!
Aurora M. Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 (endret) Tenker også at katten din kan ha fått orm! Neste gang den spyr (håper ikke den gjør det) må du sjekke det ordentlig etter orm. De kan være veldig små eller veldig lange, ofte ruller de seg sammen til en liten ball. Oppkast, diare, urolighet, tygging på greiner, sulten ofte er typiske tegn. Ved noen typer orm kan du finne små egg i pelsen ved endetarmsåpningen. Egg fra innvollsorm er så små at de ikke kan sees med det blotte øye. Ser du små "risgryn" i endetarmsåpningen hos katt, er det ledd av bendelorm. Min katt hadde ringorm, han var urolig i flere uker før han kastet opp på stuegulvet og jeg fant en lang orm... Ringorm er ingen orm, men en soppinfeksjon i huden. Men det kan også være noe langt alvorligere enn det, og katter vil jo helst ikke vise at de er syke. At hun kaster opp så mye som hun gjør tar jeg som et tegn på at hun har blitt ganske syk og må taes med til dyrelegen med det samme. Ville ringt dyrelegen i dag om jeg var deg. Synes nok ærlig talt en burde være mer forsiktig med å spre feil info på denne måten... Endret 8. mars 2012 av Aurora M. 1
iskaffe Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Synes nok ærlig talt en burde være mer forsiktig med å spre feil info på denne måten... Huff legger meg flat! Det var bra du kom og rettet på meg. Katten min har nettopp hatt orm og synes selv jeg har lest et helt leksikon om orm men noe har tydeligvis glippet hos meg. Det var selvfølgelig ikke ringorm den hadde, men spolorm. Fatter ikke at jeg kunne ta sånn feil... 1
kulu-kulu Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 Om jeg har planter med tørre,brune blader,spiser katten disse. Da kaster hun opp senere,da er det jo brunt i oppkastet . Lykke til,håper du finner årsaken,og at det ikke er alvorlig
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Du trenger ikke vite hva du skal spørre om :)e og Du forteller at katten kaster mye opp, og hvordan det ser ut, nevne spesielt det mørke, og at det viker slimete. Du er en ansvarlig katte-slave som blir bekymret , og vil gjerne ha undersøkt om pus er syk (og derfor kaster opp på denne måten). - derfra tror jeg nok det er vetrinæren som vil stå for det aller meste av spørringen. Det er greit om du har muligheter til å få med deg en oppkast-klyse i en pose. Men det trenger ikke være den enkleste oppgaven her i verden.... Det mørke vil antageligvis være en viktig ledetråd i å finne bakgrunnen til brekningene, og da er det mye lettere for vetrinæren dersom han/hun kan få nærkontakt med det mørke. Det (det mørke) har enten kommet ned i maven via munnen, eller så er det generert i kattens hals-/nese-/maveregion. Pus er vaksinert ?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 Spying hos katt kan være mye. Den siste pusen jeg hadde som spydde mye, viste seg hadde nyresvikt. Så ikke nøl, få den til dyrlege! Uff da Jeg fulgte med på en annen tråd om en katt med rare symptomer som viste seg å være nyresvikt, men jeg kan ikke si at jeg kjenner det igjen på vår. Men så visste jeg ikke at oppkast kan være et slikt symptom heller da Men hun virker jo oppegående når hun ikke kaster opp da. Sover kanskje litt ekstra, og er vel ikke like kosete som før lengre, men det trenger vel ikke være noe tegn på slik sykdom? Om jeg har planter med tørre,brune blader,spiser katten disse. Da kaster hun opp senere,da er det jo brunt i oppkastet . Lykke til,håper du finner årsaken,og at det ikke er alvorlig Hun har aldri vært noe særlig ivrig etter å spise slikt. Leker med det når det blåser, ja, men spiser ikke, bare maten sin, hehe Du trenger ikke vite hva du skal spørre om :)e og Du forteller at katten kaster mye opp, og hvordan det ser ut, nevne spesielt det mørke, og at det viker slimete. Du er en ansvarlig katte-slave som blir bekymret , og vil gjerne ha undersøkt om pus er syk (og derfor kaster opp på denne måten). - derfra tror jeg nok det er vetrinæren som vil stå for det aller meste av spørringen. Det er greit om du har muligheter til å få med deg en oppkast-klyse i en pose. Men det trenger ikke være den enkleste oppgaven her i verden.... Det mørke vil antageligvis være en viktig ledetråd i å finne bakgrunnen til brekningene, og da er det mye lettere for vetrinæren dersom han/hun kan få nærkontakt med det mørke. Det (det mørke) har enten kommet ned i maven via munnen, eller så er det generert i kattens hals-/nese-/maveregion. Pus er vaksinert ? hei, og takk for gode råd Hun har kastet opp mer, men dyrlegen krever timebestilling, og åpningstidene her er veldig knappe, så jeg får jo aldri sjans til å planlegge rundt dem. Det er to timer på formiddagen, og to timer på ettermiddagen. Jeg skal prøve å huske på å ta med en pose oppkast når jeg får tid til å bestille time. Nå har det heldigvis ikke vært oppkast daglig, men synes likevel at det er mer enn at det kan være bare en omgangssyke for katt. Jeg skal fotfølge henne fremover! Takk for svar alle sammen. Jeg håper jeg får tatt henne med til dyrlege snart
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 Uff da Jeg fulgte med på en annen tråd om en katt med rare symptomer som viste seg å være nyresvikt, men jeg kan ikke si at jeg kjenner det igjen på vår. Men så visste jeg ikke at oppkast kan være et slikt symptom heller da Men hun virker jo oppegående når hun ikke kaster opp da. Sover kanskje litt ekstra, og er vel ikke like kosete som før lengre, men det trenger vel ikke være noe tegn på slik sykdom? Hun har aldri vært noe særlig ivrig etter å spise slikt. Leker med det når det blåser, ja, men spiser ikke, bare maten sin, hehe hei, og takk for gode råd Hun har kastet opp mer, men dyrlegen krever timebestilling, og åpningstidene her er veldig knappe, så jeg får jo aldri sjans til å planlegge rundt dem. Det er to timer på formiddagen, og to timer på ettermiddagen. Jeg skal prøve å huske på å ta med en pose oppkast når jeg får tid til å bestille time. Nå har det heldigvis ikke vært oppkast daglig, men synes likevel at det er mer enn at det kan være bare en omgangssyke for katt. Jeg skal fotfølge henne fremover! Takk for svar alle sammen. Jeg håper jeg får tatt henne med til dyrlege snart Hei igjen! Ærlig talt, dyrlege som ikke kan ta deg i mot? Hvor i landet bor du? 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 Hei igjen! Ærlig talt, dyrlege som ikke kan ta deg i mot? Hvor i landet bor du? Joda dyrlegen kan ta i mot. Men bare mellom 08.00 og 09.30 eller mellom 16.00 og 18.00. På de tidspunktene passer det ikke for meg når jeg er alene med to barn som krever sitt og har en deltidsjobb i tillegg. Bor forresten i bygd med lang avstand til alle dyrleger. Den nærmeste er 40 minutt borte og den neste etter det igjen er nesten en time borte TS
Aurora M. Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Feilpost Endret 9. mars 2012 av Aurora M.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå