Gå til innhold

Hund med diabetes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vår 12 år gamle hund har etter blod- og urinprøver fått konstatert diabetes og vi har nå fått Levemir og spesialfor. Maten er jo grei, men jeg er bekymret for disse insulininjeksjonene. Vi fikk det nøye forklart av dyrlegen, men likevel...

Dyrlegen sa vi skulle være litt OBS etter spesielt de første injeksjonene, i tilfelle noen reaksjon. Ved epileptisk sjokk må jo dyrlege kontaktes, men hva med evt. føling? Leser i pakningsvedlegget til Levemir at dette er en veldig vanlig bivirkning. Leste et sted om at man da skal smøre sukker eller honning på tannkjøttet, stemmer dette? Og hvordan kan vi evt. se at noe ikke er helt som det skal? Litt vanskelig å vite om hunden får synsforstyrrelser, kaldsvetter e.l.

Og er det mulig å gjøre feil med denne insulinpennen? Vi skal dra opp huden i nakken og sette injeksjonen der. Den skal under huden og ikke i blodet, men hva om det skjer?

Dersom noen av dere har erfaringer med dette så setter jeg stor pris på alle råd og tips.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Insulin er som regel første valget for behandling av diabetes pasienter. Insulin må gies som injeksjon siden det er et protein som ellers vil bli ødelagt i fordøyelsessystemet. Insulin gies under huden (gjerne i nakken). På dyr bør man gi insulin etter et måltid for å være sikker på at dyret får i seg mat den dagen.

Insulinpenner oppbevares i kjøleskap før man åpner pakningen, etter pakningen er åpnet skal den være i romtemperatur i maks 6 uker. Insulin må ikke bli fryst, overopphetet eller ristet voldsomt. Man må allikevel huske å blande insulinen ved å vippe eller rulle pennen fram og tilbake og sjekke at den fungerer som den skal før bruk. Rister man insulinpennen kan insulinmolekylene bli ødelagt.

Ved injisering bør man sjekke at det kommer ut en liten mengde insulin først (ved å stille inn på minste antall enheter og test injisere i luften) - dette fordi det er så liten mengde som skal inn, så greit å sjekke at sprøyten fungerer.(Regner med du har fått utdelt insulinpen). Deretter kan du gi hunden din insulin med den foreskrevne mengden fra din veterinær.

Fôring:

Det er viktig å være konsekvente på fôringen:

-Gi fôret til faste tider, 2 ganger daglig

-Gi samme fôrmengde/type hver dag (variasjon er ikke nødvendig). Det enkleste er å gi et ferdig produsert fôr.

-Alltid tilgang på nok friskt vann

-Godbiter som inneholder sukker må unngås

Mosjon:

-Prøv så langt som mulig å ta den lengre turen på samme tid hverdag.

-Man bør ikke mosjonere en diabetes pasient rett før et måltid eller på andre tidpunkt når man kan forvente at blodsukkeret ligger lavt.

-Ha med deg fruktose som kan gis ved tegn på føling - (kan ses ved at hunden vingler, virker svak, får kramper)

Vanlige komplikasjoner vil som regel ligne sykdommen i startfasen feks endring i apettitt, drikkelyst, urinering eller kroppsvekt. Skjer dette bør du ta hunden inntil en ny sjekk hos veterinæren.

For mer info er denne svenske siden veldig bra:-)

Lykke til:-)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!

Vi fikk beskjed om å bare gi mat en gang i døgnet nå i starten, og insulin etter det. Mulig det blir endret etterhvert. Skal tilbake på mandag og da skal det tas 3 blodprøver gjennom dagen for å kartlegge hvor stor dose han skal ha.

Hva gjør jeg hvis hunden får kramper? Og hvor får jeg tak i fruktose? Sikkert dumme spørsmål, men jeg har absolutt ingen erfaring med hverken mennesker eller dyr med denne sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet

Fruktosetabletter har jeg sett selges i sportsbutikker, men det lureste tenker jeg er nok å smøre honning på tannkjøttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...