Gå til innhold

F**n! Jeg tror jeg er et resultat av utroskap :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både mamma og pappa har veldig klare blå øyne, mens mine er hazel-brune... Jeg har ikke tenkt over dette før, men nå i det siste klarer jeg ikke å få det ut av hodet mitt! Hvordan i alle dager har det seg at mine øyne er brune? Blå øyefarge er jo recessivt!

Jeg kan jo ikke akkurat bare spørre mamma om hun har vært utro heller :sukk: Litt av en fornermelse om jeg tar feil!!

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å få brune øyne dersom begge foreldrene har blå øyne.

Gjest Skitten pique
Skrevet (endret)

@lommelegen:

Tidligere trodde man at arv av øyenfarge var bestemt av bare ett enkelt gen-par. Man trodde at brune øyne dominerte, og fantes de i genene fikk man alltid brune øyne hos barna. Hadde begge foreldrene blå øyne var genene likeverdige og barna kunne ikke få brune øyne. Det er dere nå et godt eksempel på at ikke stemmer. Man har i senere tid funnet ut at det er minst to gen-par på forskjellige steder i kromosomet som sammen "bestemmer" hva slags øyenfarge barnet vil få.

Brun øyenfarge betyr at det produseres et brunt pigment i iris. Blå øyenfarge betyr at dette pigmentet ikke produseres. Pigmentet begynner ikke å dannes før rundt 4-6 måneders alder, så derfor er alle barn født med blå øyne.

Man vet nå at det er flere mulige sammensetninger av gener som "hindrer" produkjon av dette enzymet, slik at foreldrene kan ha blå øyne men allikevel være "bærer" av genet for brune øyne, kanskje fra mange mange generasjoner tilbake uten at det har slått gjennom.

Det er mulig.

Endret av Skitten pique
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Spør hvordan det kan ha seg, det med øyenfargen. Det hadde jeg helt klart gjort!!

AnonymBruker
Skrevet

Har besteforeldrene dine brune øyne?

AnonymBruker
Skrevet

Har besteforeldrene dine brune øyne?

Ja jeg har en mormor med brune øyne.

• Liker 1
Skrevet

haha samme side som jeg kopierte fra :5:

:5:

Skrevet

Om mormoren din har brune øyne, er det absolutt mulig :)

Skrevet

Begge mine barn ha blå øyne, selv om både jeg og barnefaren har brune. Så det er fullt mulig :)

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har blå øyne, mens jeg og min bror har brune. Helt vanlig.

Skrevet

Begge mine barn ha blå øyne, selv om både jeg og barnefaren har brune. Så det er fullt mulig :)

Det blir det omvendte, og sett i forhold til korleis arv og uttrykk av gener går føre seg blir det noko heilt anna.

Elles har dei andre her oppklart det ganske greitt, sjølv om det er litt vanskeleg å forklare på eit heilt grunnleggjande nivå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å få brune øyne dersom begge foreldrene har blå øyne.

Feil. Selvsagt kan to foreldre med blå øyne få barn med brune øyne. Les deg opp på biologi.

Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Når sønnen min var innlagt på sykehuset første gangen så fortalte en av sykepleierne meg en opplevelse de hadde hatt. Det var to foreldre som var helt sorte i huden, men de hadde et barn som var kritthvitt i huden. Faren hadde selvfølgelig lurt på om hun hadde vært utro først, så de fikk utført en DNA-test. Det visste seg at mammaen var mammaen, og pappaen var pappaen. Ungen var i barneskolealderen, og like kritthvit når den var innlagt. Det er en som sikkert kommer til å lure på om mammaen har vært utro når h*n blir større!! :fnise:

Endret av Misteltein
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du blodtypen din? Og foreldrene dine sin?

Gjest gjest
Skrevet

Herligland, da er isåfall både broren og jeg det:P og en god del andre jeg kjenner. Det er da helt normalt. Den beste arven jeg kunne fått fra min bestefar, brune øyne:) vi har ei blåøyd blond lillesøster da, så morsomt at man kan få litt av hvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Som de over her sier: det er fullt mulig! Jeg har blåøyde foreldre, er selv grønn-brun i fargen. (Men er sikker på at de er mine foreldre pga av andre "abnormaliteter" som jeg har arvet fra min far.) Tror de der greiene man lærte i naturfagen er veeldig forenklet.

Skrevet

Herligland, da er isåfall både broren og jeg det:P og en god del andre jeg kjenner. Det er da helt normalt. Den beste arven jeg kunne fått fra min bestefar, brune øyne:) vi har ei blåøyd blond lillesøster da, så morsomt at man kan få litt av hvert.

Det er ikke normalt nei. Vanligvis får foreldre med blå øyne barn med blå øyne.

Gjest Gjest
Skrevet

Satt og leste i blodtype-diett boken. sa til mamma hvilken jeg var og leste om den, spurte hvilken hun var og leset om den. I mellomtiden satte pappa seg i sofaen. jeg sa hva jeg gjorde og sa hvilken blodtype jeg var og mamma var, og før jeg fikk spurt hvilken han var ble han helt hvit i fjeset- så på mamma og gikk...

Da var jeg over 30 år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...