Gå til innhold

3 retters! Hjelp med hovedrett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er menyen som jeg skal ha i mitt brylluo 16 juni 2012.

Forret!

Aspargis surret i serranoskinke med brie og cherrytomater

Middag!

Steik..... med Hasselbakte poteter, saus og grønnsaker (rosekål, blomkål, og gulerøtter)

Dessert!

Hvit sjokolade pannacotta med bærsaus!

Men problemet er at jeg og min kjære prøvde å lage okstesteik, og det fant vi ut at vi ikke likte så godt.

Og jeg nevnte for mamma'n min at jeg ikke visste åssen steik, og at jeg og min bedre halvdel er svært glad i skinkesteik! Hun ble nesten litt rasende og mente det ikke var fest mat, eller delikat nok.

Jeg mener at jeg burde kunne velge det vi vil, men skal jeg det? eller er skinkesteik for hverdagslig?

Dette er så vanskelig, så trenger tips, eller råd om hva jeg burde ha!

-Skinke steik

- Okse steik

-Kalvesteik

eller noe annet på steik!

Hjelp;D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velg noe dere vil ha og liker :)

Er jo leit å sitte i sitt eget bryllup og ikke egentlig synes at maten er spesielt god :gjeiper:

Skrevet

Til akkurat de råvarene hadde jeg i en kokke konkurranse og da hadde jeg lammestek fyllt med kjøtt fra slagsiden på lammet, med noen lammeboller, med paprika og rosmarin :) kjempe godt :)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Viss dokke likar biff ville eg gått for heilsteikt entrecote. Det er noko heilt anna enn ei ihelsteikt oksesteik.

• Liker 3
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Hvis det er skinkesteik du og din kommende mann syns er best, så tar dere jo det. Man kan sikkert "piffe opp" navnet litt på menyen, hvis moren din er så redd for hva andre skal tenke. Man kan f.eks ha "glasert skinkestek" eller "appelsinmarinert skinkestek" eller noe sånt, og da høres det med ett sååå mye flottere ut :fnise: ( (En del) mødre er litt rare sånn)

Edit: er forøvrig enig med dere i at skinkesteik er bedre enn oksesteik. Oksesteik anses å være "finere", men sannheten er jo at den ofte blir tørr og nesten litt smakløs (syns jeg). Personlig syns jeg skinkesteik er saftigere, har en bedre konsistens, og man kan gjøre mye med en skinkesteik for å piffe den opp ;)

Endret av Adriane
  • Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Til akkurat de råvarene hadde jeg i en kokke konkurranse og da hadde jeg lammestek fyllt med kjøtt fra slagsiden på lammet, med noen lammeboller, med paprika og rosmarin :) kjempe godt :)

Det hørtes godt ut! :gjeiper:

Gjest Mahareth
Skrevet

Vi hadde elgstek i vårt bryllup, det var vi veldig fornøyde med. Elg er ganske mildt til vilt å være, så de fleste liker det.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

-Og det heiter Hasselback-poteter, ikkje hasselbakte. Det kjem frå ein restaurant som heiter Hasselbacken i Stockholm.

• Liker 4
Gjest Solstråla88
Skrevet

Hadde det vært meg ville jeg kansje valgt helstekt ytrefilet av svin eller okse. En relativt rimelig råvare, enkel og få saftig og fin, og noe de fleste liker. Det er også superenkelt og lage. synes også det passer veldig bra til tilbehøret dere har satt opp.

Jeg er helt enig med din mor, og mener at skinkesteik er for hverdagslig til et bryllup, da høres plutselig ytrefilet mye mer ekslusivt ut.

• Liker 1
Skrevet

Ta skinkestek hvis dere liker det! Det er slettes ikke hverdagsmat. Men tradisjonsmat, og mange som har tradisjon med å ha dette på juleaften. (det er vel opprinnelig en svensk tradisjon). :)

Men personlig jeg ville jeg nok heller valgt helstekt indre/ytrefilet av storfe. :) lykke til.

Skrevet

Reindyrsteik er også en mulighet, samt man kan ha lam som nevnt over. Kalvesteik er også et myyyye bedre alternativ enn oksesteik, mye mører og saftigere.

• Liker 4
Skrevet

Da jeg så tilbehøret tenkte jeg med en gang "vilt".

Men det kan jo bli dyrt. Spørs hvor mange gjester og hvor høyt budsjett dere har :)

Skrevet

Viss dokke likar biff ville eg gått for heilsteikt entrecote. Det er noko heilt anna enn ei ihelsteikt oksesteik.

Magen min reagerer litt på entrecote, spiser det når jeg er hjemme, og nærheten av do:P :ler:

Så er nok ikke så lurt på bryllupsdagen:)

AnonymBruker
Skrevet

Blomkålsuppe, skinkesteik og karamellpudding!

Skrevet

Kalvesteik evt. noe vilt kanskje?

Lammesteik er noe av det beste jeg får servert, men jeg har skjønt det slik at det er mange som ikke liker lam.

Skrevet

Kalvestek eller helstekt ytrefilet av svin eller storfe var det første som slo meg. :)

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Hva med fylt svinekam? Kjøttet dere foretrekker - men i litt mer festdrakt? :)

• Liker 2
Skrevet

Sursteik. Kjempegodt og mye saftigere enn vanlig oksesteik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...