Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem når man skal ta førerkort?

Er det obligatorisk med førerkort-teorikurs, eller holder det å møte opp et sted (hvor?) og ta teoriprøve?

Hvor mye koster de obligatoriske kjøretimene, hvordan melder man seg på, hvor mange timer må man regne med å ha utenom?

*helt blank*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal ta førerkortet ringer du bare en kjøreskole og sier at du vil begynne med kjøretimer. Det er obligatorisk med bestått teoriprøve, mørkekjøringskurs, landeveiskjøring, forbikjøring og glattkjøring. Men utenom det trenger du ikke én eneste time, det er bare å bestille oppkjøring.

Prisene varierer lite fra kjøreskole til kjøreskole, den jeg bruke tar i allefall 1450 for landeveiskjøring, 1150 for forbikjøring, 1200 for mørkekjøring, 2000 for glattkjøring (NAF tar i tillegg 675 for "leie" av banen), 1600 for førerprøve (i tillegg tar veivesenet 575 for førerprøven i tillegg til 175 for å utstede førerkort). Teoriprøven koster 210. Så hvis du klarer alt uten en eneste time koster det altså 9035 kroner. Kjøretimer koster for de fleste rett over 400 kroner. Hva som er gjennomsnittet varierer fra by til by. Jeg tok lappen i Oslo (i fjor) og fikk vite at gjennomsnittet ligger rundt 40 timer. I en liten by derimot vil nok trenge atskillig færre timer (skjønt en venninne av meg brukte 40 timer i lille Narvik, hvor broren min trengte bare 5).

Hvor mange timer du trenger kommer selvsagt også ann på hvor flink du er, mange reagerer ganske rart bak rattet. Og husk at strykprosenten i Oslo er 60% så det kan bli dyrt om du må ta førerprøven flere ganger, det er derfor bedre å ha et par ekstra kjøretimer istedet for å stryke flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...