AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Hva synes dere om det? Om man har f.eks. en atv(altså 4 hjul) som ikke går fortere enn 50,man har et barnesete tilpasset barnet,og barnet har en helhjelm som passer. Barnet er 3 år,og liker å sitte på(foreløpig foran meg i gangfart på gårdsplassen,setet jeg tenker på hadde hatt belte!!) OM jeg skulle kjørt med barnet hadde jeg såklart passet på å kjørt enda saktere enn normalt osv. Hadde isåfall bare også vært korte turer f.eks. et par km på det aller lengste før ungen ble myyye eldre! Er dog veldig skeptisk.
flickan Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Hvorfor ikke? Fordi jeg trodde det ikke var tillatt, men etter litt googling ble jeg usikker. Da kommer det vel an på hvor mange kjøretøyet er registrert for og om føreren har sertifikat som tillater kjøring med passasjer.
MsMax Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Det er tillatt så lenge passasjeren har godkjent utstyr og føreren har sertifikat for moped. PÅ vanlig moped som er registrert for en person(som da også min atv er) kan man ha på barn opp til 10 år som passasjer.
Gjest BamseB Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Har hatt med unger ned i 2årsalderen på både motorsykkel og større ATVer uten å ha sett noe problem med det. Vær trygg på deg selv som sjåfør, ikke ta unødvendige sjanser, tilpass farten og ikke minst bruk beskyttelse. Er det lovligheten ved ferdsel på offentlig vei du lurer så har jeg ikke noe vettugt å meddele
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 En venn av meg har en sønn på fem år som kjører både moped og ATV på jordet hans. Han kommer det til å bli ekte mannfolk av
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Så dere mener da at om jeg skaffer sete,med belte,hjelm,og tar det rolig så skal jeg kunne kjøre ungen i barnehagen på atv uten problemer? Tar normalt sett buss siden jeg ikke har lappen på bil,men hadde vært sååå greit å kunne slupet å bruke 45 min på å vente på å bytte buss osv :/ er ca 2-3 km til barnehagen.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-1 f) Ett barn under 10 år på tohjuls moped. På ATV registrert som 4-hjuls motorsykkel er det antall pasasjer den er registrert for som gjelder. d) Inntil 2 personer i bakmontert transportkasse på traktor. Kassen må være solid og slik utført og festet at den kan hindre traktoren i å steile. På hver side og bak skal kassen ha lem med høyde 40 cm eller mer, målt fra kassegulvet eller eventuell sitteinnretning. Foran skal kassen ha lem som effektivt skjermer passasjerene mot bevegelige, spisse eller skarpe deler Er atv reg.som traktor gjelder det andre regler enn for 4-hjuls MC. Men det er mer vansklelig å få til en transport kasse på en "atv traktor enn en ordinær traktor". http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html § 2. Påbud om bruk av styrthjelm
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-1 f) Ett barn under 10 år på tohjuls moped. På ATV registrert som 4-hjuls motorsykkel er det antall pasasjer den er registrert for som gjelder. Den er registrert som moped
flickan Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Edit: jeg tok feil Endret 7. mars 2012 av flickan
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 En kamerat sa at på atv så får man kun være EN person så lenge den bare er registrert til en person,uansett om passasjer er under 10 år eller ikke. Stemmer dette?
Sola^ Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 finnes moped atver som er registrert for 2, som smc mistral 50cc
Sola^ Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 2-3 km er ikkje lengre enn at ein kan sykle...eventuelt elektrisk sykkel viss ein er lat
Casall Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 Onkelen min er ganske motorinteressert, og begge kusinene mine har hatt egen firhjuling siden de var 4 år. Hva er problemet?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 2-3 km er ikkje lengre enn at ein kan sykle...eventuelt elektrisk sykkel viss ein er lat Ikke for at du skal bry deg en dritt med hvor langt man kan sykle osv. Men hele veien dit er kun oppoverbakke,og selv om jeg er godt trent blir det for bratt å sykle ,og blir hvertfall for tungt når man skal ha et barn på 15 kg bakpå sykkelen. Da resulterer man i å gå 80% av veien og da tar det lang tid. Ja jeg vet at det finnes moped-atv som er reg for to,men MIN er ikke det
Sola^ Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 Ikke for at du skal bry deg en dritt med hvor langt man kan sykle osv. Men hele veien dit er kun oppoverbakke,og selv om jeg er godt trent blir det for bratt å sykle ,og blir hvertfall for tungt når man skal ha et barn på 15 kg bakpå sykkelen. Da resulterer man i å gå 80% av veien og da tar det lang tid. Finnes elektrisk sykkel. Får drahjelp i oppoverbakkene.
Sola^ Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 Passasjer på moped? Mopeden er registrert for en person. Likevel kan du ta med deg ett barn under 10 år på moped. Da skal barnet sitte bak føreren og være utstyrt med godkjent hjelm. ref trygg trafikk
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Det er vel nøyaktig det som har blitt sagt i hele tråden Sola. Vi VET nå at passasjer må være under 10 år og ha godkjent utstyr.....
Sola^ Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Hihi. Da spørs det da berre på om du vil eller ei da. Eg hadde vore skeptisk av sikkerhetsårsaker. Ein er mjuk trafikant blant biler, lastebiler, og mopeder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå