Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Velger å poste som anonym her.

Jeg er 20 år, og har ett ønske om å få fullføre videregående skole. Men jeg har sosial angst og sliter psykisk og klarer derfor ikke gå på en vanlig videregående skole. Er det muligheter for å få tatt det over nettet? Har sett på som privatist, men det er så fryktelig dyrt ( ofte opp i 50 000 kroner ) . :tristbla: Alle har jo retten til å få en videregående utdanning, og jeg vil gjerne benytte meg av den rettet, selv om jeg ikke greier å møte opp på skolen fysisk. Jeg spurte NAV om dette her for en stund siden, men de sa at hvis man ville få videregående utdanning så MÅTTE man møte opp fysisk på skolen-

Får jo heller ikke jobb uten noen videregående utdanning her i byen ( selv ikke som kassa eller på en bensinstasjon), og jeg er lei av å sitte inne uten noen fremtidsutsikter.

Takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke 50,000 til å ta skolen på den måten nei.

Sosial angst har blitt en hype, få deg en psykolog og kom deg tilbake på skolebenken. Er det dette du virkelig ønsker så får du det til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke 50,000 til å ta skolen på den måten nei.

Sosial angst har blitt en hype, få deg en psykolog og kom deg tilbake på skolebenken. Er det dette du virkelig ønsker så får du det til.

Det trodde jeg ikke heller, men det må da kunne gått ann at man kunne laget en avtale med lærerne på en lokal videregående skole og spurte dem om man kunne få ha hjemmeskole, også sendte man oppgavene via e-post til lærerne, istedet for å sitte i klasserommet..

AnonymBruker
Skrevet

Alle elever har rett på tilpasset opplæring. Du har rett på skolegang som er tilpasset dine behov og forutsetninger. Men akkurat hvordan dette skal foregå i praksis er vel litt opp til skolen. Jeg råder deg til å ta kontakt med en rådgiver på en aktuell videregående skole, eller prat med NAV igjen.

Når det gjelder å ta vanlig undervisning via mail osv., så er det nok ikke så lett som det kan høres ut i praksis. Men alt dette må du få avklart med en rådgiver.

Tilpasset opplæring kan også bety at du får tilbud om støtte for å mestre skolehverdagen. (ekstra ressurser, psykolog osv). Tror du det er helt uoverkommelig for deg å følge vanlig skolegang,selv med støtte? (Spør ikke for å være frekk). Det går også an å se på det som trening frem mot en evnt. jobb, sånn sett er vel skole bedre siden du har rett på tilrettelegging.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ta veldig mange fag om du får det til å koste over 50 000 for privatist! Det koster omtrent 400 kroner per eksamen, dersom du ikke har karakter i faget fra før (da koster det rundt 700).

Når du er privatist må du skaffe pensum selv, og lese på egenhånd, og så må du møte opp og avlegge eksamen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ta veldig mange fag om du får det til å koste over 50 000 for privatist! Det koster omtrent 400 kroner per eksamen, dersom du ikke har karakter i faget fra før (da koster det rundt 700).

Når du er privatist må du skaffe pensum selv, og lese på egenhånd, og så må du møte opp og avlegge eksamen.

Jeg tenkte jeg skulle ta allmenn, og da var prisene oppe mellom 40-50 000..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle ta allmenn, og da var prisene oppe mellom 40-50 000..

Hvis det koster 400 per eksamen, så må du jo ta 100 fag for at det skal bli 40 000! Så mange fag er det ikke på allmenn.

Hvor er det du har sett dette?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du tar et fag som privatist, melder du deg opp på privatistweb, ikke via en skole som nki eller sonans. Du betaler per eksamen, og beløpet er på rundt 400 kroner. Så må du kjøpe pensumlitteratur i tillegg.

• Liker 3
Skrevet

Og hva har du tenkt å gjøre etter endt skolegang? Gå på jobbintervju? Ærlig talt, dette blir for dumt.

Enten møter du opp på skolen som alle andre, eller så får du heller bruke tid på å få hjelp og behandling, evt. innleggelse- så får du heller gå på skole når du er i stand til det!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har sosial angst og sliter psykisk og klarer derfor ikke gå på en vanlig videregående skole.

Skjerp deg. Med mindre du er multihandikappet, så klarer du fint å gå på skole som alle andre. Alle sliter psykisk og har sosial angst nå for tiden, så du skiller deg ikke ut på noen måte.

• Liker 4
Skrevet

Velger å poste som anonym her.

Jeg er 20 år, og har ett ønske om å få fullføre videregående skole. Men jeg har sosial angst og sliter psykisk og klarer derfor ikke gå på en vanlig videregående skole. Er det muligheter for å få tatt det over nettet? Har sett på som privatist, men det er så fryktelig dyrt ( ofte opp i 50 000 kroner ) . :tristbla: Alle har jo retten til å få en videregående utdanning, og jeg vil gjerne benytte meg av den rettet, selv om jeg ikke greier å møte opp på skolen fysisk. Jeg spurte NAV om dette her for en stund siden, men de sa at hvis man ville få videregående utdanning så MÅTTE man møte opp fysisk på skolen-

Får jo heller ikke jobb uten noen videregående utdanning her i byen ( selv ikke som kassa eller på en bensinstasjon), og jeg er lei av å sitte inne uten noen fremtidsutsikter.

Takk :)

Jeg tenker at du heller burde konsentrere deg om behandling nå, for å bli frisk. Hvis du ikke blir det vil du jo ikke evne å søke jobb eller videre utdanning senere.

• Liker 1
Skrevet

Hvor bor du i Norge? Det finnes tilrettelagte skoler for folk som sliter psykisk. Man kan møte på skolen, eller jobbe hjemme. Jeg går på en slik skole.

Og jeg synes virkelig ikke at du bør vente til du er blitt bedre. Å gjøre noe på dagtid kan mange ganger virke positivt på hele situasjonen.

Og til de som sier at du bare skal komme deg på skolen, så er det å slite psykisk veldig mye forskjellig. Det kan være alt fra lett angst til alvorlige psykoser.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du i Norge? Det finnes tilrettelagte skoler for folk som sliter psykisk. Man kan møte på skolen, eller jobbe hjemme. Jeg går på en slik skole.

Og jeg synes virkelig ikke at du bør vente til du er blitt bedre. Å gjøre noe på dagtid kan mange ganger virke positivt på hele situasjonen.

Og til de som sier at du bare skal komme deg på skolen, så er det å slite psykisk veldig mye forskjellig. Det kan være alt fra lett angst til alvorlige psykoser.

Takk som forstår. Jeg bor i Bodø, men flytter til oslo til neste år.

For meg er det ikke bare å komme seg på skolen. Jeg har traumer pga mobbing, og bare synet av ett klasserom er nok til å fylle kroppen med uro. Jeg har hatt jobber før ( butikkarbeid ) og da har jeg alltid stortrivdes. Hovedsakelig fordi det er færre å forholde seg til når du jobber skift sammen med 1-2 kollegaer, enn når du må sitte i ett bråkete klasserom med 10-20 personer i flere timer istrekk.

Jeg har gått til psokologisk behandling i 8 år, men for meg har det ikke hjulpet noe særlig. Er ganske isolert fra før av også, så det kunne vært så godt å fått noe å gjøre på dagtid, istedet for å bare sitte på datamaskinen..

Skrevet

Du har ikke sosial angst når du stortrives med å jobbe i en butikk. Jeg foreslår at du får utskrevet en boks med Valium, ta en om morgenen og gå på skolen. Du gidder jo ikke engang å prøve.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke sosial angst når du stortrives med å jobbe i en butikk. Jeg foreslår at du får utskrevet en boks med Valium, ta en om morgenen og gå på skolen. Du gidder jo ikke engang å prøve.

Jeg gidder ikke prøve? Tror du jeg gikk 8 år hos psykologer for morro skyld jeg da? Tror du foreldre mine måtte jage meg hjemmefra til skolen og lete etter meg hele dagen gjennom byen og på skolen fordi jeg syntes det var gøy å skulke? Jeg gjorde det fordi jeg var redd. 8 år med behandling senere er jeg fortsatt redd. Det er helt jævlig å ha det slik.

JO jeg har GIDDET å prøvd. I flere år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sjokka over hvor krasse enkelte svar her er. Det lyser uvitenhet og fordommer av enkelte. Og hva er vitsen med å uttale seg så bastant om livet til noen man ikke kjenner? En slags selvrettferdig skadefryd?

Lykke til TS!

• Liker 5
Skrevet

Det høres jo ut som det du sliter med er selve konseptet "skole", og ikke det sosiale.

De alternativene du har er:

1) Ta allmenn på en vanlig skole

2) Ta allmenn med nettundervisning, f.eks hos sonans. Vil koste deg 40 000, men gir rett til stipend.

3) Ta allmenn som privatist uten nettundervisning. Du melder deg da opp til privatisteksamen, koster ca 400 pr eksamen. Kjøper pensumbøker og leser disse på egenhånd. Du har da ikke rett til stipend fra lånekassen, og må finne andre måter å tjene til livsopphold på.

Hvis du velger nr 3 bør du jo ha en jobb ved siden av hvis du ikke får noen stønader fra NAV e.l. Det er ganske lett å få jobb i helsevesenet, f.eks ved institusjoner som sykehjem eller bofellesskap.

Eventuelt kan du jo bo hjemme hos foreldre i perioden du tar vgs, hvis det er en mulighet.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som det du sliter med er selve konseptet "skole", og ikke det sosiale.

De alternativene du har er:

1) Ta allmenn på en vanlig skole

2) Ta allmenn med nettundervisning, f.eks hos sonans. Vil koste deg 40 000, men gir rett til stipend.

3) Ta allmenn som privatist uten nettundervisning. Du melder deg da opp til privatisteksamen, koster ca 400 pr eksamen. Kjøper pensumbøker og leser disse på egenhånd. Du har da ikke rett til stipend fra lånekassen, og må finne andre måter å tjene til livsopphold på.

Hvis du velger nr 3 bør du jo ha en jobb ved siden av hvis du ikke får noen stønader fra NAV e.l. Det er ganske lett å få jobb i helsevesenet, f.eks ved institusjoner som sykehjem eller bofellesskap.

Eventuelt kan du jo bo hjemme hos foreldre i perioden du tar vgs, hvis det er en mulighet.

Lykke til!

Tusen takk for svar. :) Det er nok nummer 2 jeg tenker mest på. Dyrt er det, men det blir forhåpentligvis verdt det.

Ja, det er hovedsakelig konseptet skole. Sosial angst blir litt feil, for jeg har ingen problemer med folkemengder ellers, men når det er på skolen så blir det ting mye mye værre.

Bor hjemme hos foreldrene mine gjør jeg nok allerede, er derfor jeg så gjerne vil få en utdannelse slik at jeg lettere kan få jobb og flytte hjemmefra.

• Liker 1
Gjest Månestøv
Skrevet

Håper ikke du er seriøs nå. Sosial angst kan utarte seg på forskjellige måter, og selv om TS kan takle noen sosiale situasjoner betyr ikke dette at hun ikke har sosial angst. Og ærlig talt, valium hver dag før skole? Er du ikke riktig bevart?

Og til slutt noe konstruktivt til TS;

Jeg sliter en del med de samme problemene som du selv, og har etter anbefaling fra min gamle psykolog fått plass på en skole som legger til rette for problemstillinger som denne. Er ikke sikker på om det finnes et slikt tilbud i Bodø, men du kan jo høre?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...