Gå til innhold

Hvor høy lønn kan jeg forvente? Regnskap, med en bachelorgrad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer mest sannsynlig til å bli oppringt av et bemanningsbyrå i morgen, han var rimelig ivrig i kveld og både ringte, sendte mail og sms. Har ikke fått snakket med han, men går ut ifra at han ringer i morgen og bør da være forberedt.

Har bare en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, med karakterer som er ganske middelmådige. Stor spredning, men A i elektronisk regnskapsføring. Regnskapsfaget (eksternregnskap) sugde jeg maks i.

Ingen relevant arbeidserfaring. Er nok snakk om "regnskapsassistent" eller "regnskapsmedarbeider".

Jeg hadde egentlig satt et minstekrav på 300k, som jeg ikke har nevnt noe sted, men håper naturligvis på betydelig mer enn det. Hvis jeg f.eks. får et tilbud på 280-290, så vet jeg ikke om jeg har "råd" til å takke nei, men da forteller jo lønna at man er ganske verdiløs (trenger ikke å bli en egen diskusjon her).

Hva er realstisk? Evt, hva er realistisk månedslønn hvis det er snakk om et kortere vikariat e.l.?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare en master og får tittelen 'Siviløkonom'? To år med utdanning, med betydelig mye høyere lønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bare skumleste første post, så har jeg ikke karakterer til det. Heller ikke motivasjon, kanskje ikke evnene heller.

Men la denne synke da, ser at det ikke er noen som kan svare på det jeg spør om.

TS.

Skrevet (endret)

BIs arbeidsmarkedsundersøkelse viser at bachelorer med avgangsår 2010 i gjennomsnitt hadde en begynnerlønn på 342 000 uten tillegg, 391 000 inkludert tillegg.

Tilleggsytelser inkluderer telefon, avis, bonus, provisjon, pensjon, forsikring, overtid, bil, kurs, internett osv.

Jeg ville nok forventet rundt 350'...

300' hadde jeg nok syntes var dårlig.

Endret av sauen87
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er autorisert. Begynte på 250 og steg til 350. Stopper litt der føler jeg.

Altfor dårlig betalt den den bransjen i forhold til liknende bransjer med like høy utdanning.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg havnet tilfeldigvis innom denne tråden. Den er fire år gammel, og selv da var en årslønn under 300.000 ansett som lav for en regnskapsassistent.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. SNakket med han i stad, men vi kom aldri inn på lønn. Hvis jeg blir spurt om hva jeg forventer kan jeg kanskje si 350'.

AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd meg på minst 370.000 så kan du evt "gå med på" 350.000. Jeg er kredittmedarbeider uten regnskapsutdannelse, med 3-4 års erfaring på assistentnivå og har 370000 i året. Begynte på 330.000 i 2008, og det var kun scanning av faktura. Gikk opp til 350.000 da jeg fikk fast ansettelse, så har vi hatt ett nulloppgjør og to relativt lave oppgjør pga dårlige tider etter det, så normalt ville jeg kanskje vært på 380-390 nå. Aldri lurt å sele seg for billig, da er det bedre å sikte litt i overkant og gå ned litt om det ikke er aktuelt med det første forslaget. Bare pass på å ikke være helt urealistisk ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er autorisert, og startet på 220k for 10 år siden. Nå har jeg 530k + gode bonusordninger. De som ikke er autoriserte på min arbeidsplass i Oslo ligger på litt over 300k. Å forvente seg særlig mye mer uten erfaring er urealistisk.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er autorisert, og startet på 220k for 10 år siden. Nå har jeg 530k + gode bonusordninger. De som ikke er autoriserte på min arbeidsplass i Oslo ligger på litt over 300k. Å forvente seg særlig mye mer uten erfaring er urealistisk.

Ser at tråden er noen måneder gammel og du sikkert har fått avklaring i forhold til din (potensielle) arbeidsgiver nå, men jeg svarer allikevel.

Jeg er ufaglært og uten noen som helst erfaring før jeg begynte i jobben jeg har nå. Har ca 350.000 + overtid i året gjennom bemanningsbyrå. Når vikariatet går over i fast stilling om noen måneder skal jeg forhandle meg til en høyere lønn.

Egentlig litt trist om autoriserte regnskapsførere tjener mindre enn meg som er ufaglært. Jeg vil ikke tjene mindre, men jeg syns absolutt at autoriserte regnskapsførere bør tjene mer enn meg som er både uten utdannelse innen faget og uten erfaring - og er ansatt gjennom et bemanningsbyrå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...